نسخه فعالان اقتصادی برای اقتصاد ایران

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۷۲

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکلات و چالش‌های اقتصاد ایران داخلی است و ربطی به تحریم ندارد، ضمن اینکه گرفتاری اصلی آن است که همواره نگاه برای اصلاحات اقتصادی به خارج از کشور است. ابراهیم بهادرانی در گفت‌وگو با مهر گفت: گرفتاری اقتصاد ایران به صورت ریشه‌یی آن است که همواره نگاه ما برای اصلاحات اقتصادی به خارج از کشور است؛ در حالی که مشکلات و چالش‌های داخلی داریم که تا آنها را حل نکنیم، حتی از امکان خارجی هم نمی‌توانیم بهینه استفاده کنیم؛ این در حالی است که مشکلاتی نظیر کسری بودجه وجود دارد که ربطی به خارجی‌ها نداشته؛ بلکه باید تنظیم این سند مهم اقتصادی ایران به نحوی صورت گیرد که تراز دخل و خرج با هم همخوانی داشته و نقدینگی جدید وارد جامعه نکند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران افزود: دولت به بخش خصوصی و بخش‌های دیگر اقتصاد بدهی دارد؛ پس معنایش آن است که مردم نمی‌توانند با دولت وارد کارهای قراردادی شوند. او ادامه داد: بنابراین باید دولت برای این موضوع فکری کند؛ نه اینکه مشکل یک بخش را حل کرده و دیگری را پوشش ندهد. او گفت: در غیر این صورت، اعتماد بخش خصوصی سلب شده و کار اقتصاد به سرانجام نمی‌رسد. او تصریح کرد: سیستم بانکی ایران چند سالی است که با مواردی همچون معوقه‌های بانکی و بدهی دولت به سیستم بانکی رنج می‌برد که اینها ربطی به تحریم ندارد؛ پس تا زمانی که آنها را حل نکنیم، نباید فکر کنیم که همه مشکل ما از طریق نسخه خارجی‌ها و کار کردن با آنها حل می‌شود؛ ضمن اینکه اگر این مسائل را که تعداد آنها کم هم نیستند، حل کنیم، می‌توانیم گام رو به جلو‌ برداریم؛ همه اینها در شرایطی است که مسائلی همچون فضای کسب و کار و آنچه این فضا را دچار مشکل می‌کند باید مورد توجه قرار گرفته و از آنها پرهیز شود؛ بنابراین اگر کشور رو به سیاست‌گذاری از این دست بیاورد، آنگاه مشکلات سختی همچون تحریم نیز راحت‌تر و ساده‌تر قابل حل شدن است.

به گفته بهادرانی، مادامی که مشکلات داخلی و زیرساختی اقتصاد ایران را حل نکنیم، اقتصاد سامان نمی‌یابد، ضمن اینکه ممکن است مشکلات خارجی نیز به آن اضافه شود؛ پس طبیعی است که این گره به چند گره دیگر اضافه و یک گره کور را تشکیل می‌دهند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در عین حال سیستم بانکی باید اصلاح شده و شفاف شود؛ ضمن اینکه بانک‌های خارجی که می‌خواهند با ما کار کنند، باید با شرایط کشور تطبیق داده شوند؛ این طور است که مشکل اقتصاد حل می‌شود؛ در این میان مواردی همچون اف‌ای‌تی‌اف را نیز باید با در نظر گرفتن اصول انقلاب پیش برده و در شرایط کنونی که ایران یک‌سال برای خروج از فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف مذاکره کرده بود، شرایطی را فراهم آوریم که با حفظ منافع ملی، این موضوع در مجلس تصویب شود، چراکه نباید گرهی به گره‌های کور اقتصاد ایران اضافه کرد، پس به مجلس توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن اصول انقلاب اسلامی به وظایف خود در این رابطه عمل کند.

 

ارسال نظر