اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۸۴

جای خالی «دریافت غرامت» در قراردادهای خارجی

ایرنا  دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور خواستار الحاق بند دریافت غرامت از قطعه‌سازان اروپایی به قراردادهای جدید در صورت ترک آنها از بازار ایران شد. آرش محبی‌نژاد درباره خروج یکجانبه امریکا از برجام و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی کشور افزود: امریکایی‌ها به‌طور مستقیم در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشورمان دخیل نیستند که پایبند نبودن آنها به برجام بخواهد بر این صنعت اثرگذار باشد. محبی‌نژاد تاکید کرد: اگر خودروسازان اروپایی به‌دنبال قطع رابطه با طرف‌های ایرانی باشند، قراردادهای قطعه‌سازی نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

به گفته او، هر چند خروج امریکا نباید روی کاغذ بر قراردادهای خودرویی اثر مستقیم بگذارد، اما در صورت تحریم و جریمه شرکت‌هایی که با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در ارتباطند، شرکت‌هایی مانند پژو، سیتروئن و رنو به بررسی منافع میان و بلندمدت خود می‌پردازند. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: با نشانه‌هایی که در روزهای گذشته دریافت شده و با حمایت‌هایی که اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه از برجام کرده است، به نظر می‌رسد مشکلی برای ادامه همکاری خودروسازان اروپایی با ایران نباشد. او با یادآوری اینکه صنایع قطعه‌سازی چین، هند و روسیه نیز با ایران همکاری دارند، گفت: با قطعیت می‌توان گفت خروج امریکا از برجام روی قراردادهای قطعه‌سازی با چینی‌ها اثرگذار نیست.

حل مشکلات بازرگانان ایرانی در عمان

ایسنا  هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سلطنت عمان در مسقط برگزار می‌شود. «علی بن مسعود السنیدی» وزیر تجارت و صنایع عمان در دیدار اخیرش با حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط دستور داد مشکلات موجود بازرگانان ایرانی در عمان حل شود. در این دیدار که با هدف تقویت و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور انجام شد، دو طرف درباره مسائل مرتبط با هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم بحث و تبادل‌نظر کردند.

بر این اساس، هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و عمان قرار است ششم و هفتم تیر ماه آینده در مسقط برگزار شود. یکی از مسائل مهم مطرح در این نشست امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور است که پیشنهاد آن پیش‌تر از سوی قیس بن یوسف رییس اتاق بازرگانی عمان مطرح شد. ایران و عمان از دیرباز از روابط اقتصادی مناسبی برخوردارند و طی سال‌های اخیر همکاری‌های تجاری دو کشور رشد سریعی داشته است.

نخستین انتخابات الکترونیکی اتاق‌های اصناف

شاتا  رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران گفت: برای نخستین‌بار انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور به‌صورت الکترونیکی برگزار شد. سیدجواد احمدی با اعلام این مطلب، افزود: دبیر خانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور برنامه‌ریزی جهت عملیاتی کردن برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی را در دستور کار قرار داد و برای اجرای بهینه این عملیات مذاکراتی با سازمان‌های صنفی و دیگر سازمان‌های مسوول در این حوزه انجام داد. او در ادامه با اشاره به مشارکت گسترده و رقابتی‌ بودن انتخابات در این دوره نسبت به قبل، گفت: باتوجه به گزارش‌های رسیده در مجموع بیش از 2 هزار و 781 داوطلب شامل یک هزار و 283 نفر از اصناف تولیدی و یک هزار و 498 نفر از اصناف توزیعی در این انتخابات با هم رقابت کرده‌اند که از ۴۰۰ اتاق اصناف فعال در این دوره، انتخابات 255 اتاق که دوره قانونی فعالیت آنها در شرف اتمام بود، به نحوی مطلوب به‌صورت الکترونیکی و سراسری برگزار شد.

اغلب تجار دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند

ایسنا   یکی از مشکلات به وجود آمده در زمینه واردات اختلال در سامانه ارزی نیما برای ثبت سفارش بود که برخی تاجران و بازرگانان نگران آن بودند و ازسوی دیگر بعضی آنها نسبت به عدم تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالای خود اعتراض داشتند که محمدحسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در این زمینه گفت: اختلال در سامانه نیما و مشکلات آن برای ثبت سفارش واردات کالا حل شده و هم‌اکنون از سوی بازرگانان در حال انجام است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در عین حال از رفع اختلال سامانه نیما برای ثبت سفارش واردات خبر داد و اعلام کرد: براساس ارزیابی‌ها و اظهارات تجار، دلار ۴۲۰۰ تومانی حتی به کسانی که در سال جاری ثبت سفارش کرده‌اند، اختصاص یافته و صرافی‌های مجاز نیز به بازار دلار برگشته‌اند و می‌توانند از طریق خرید از صادرکنندگان، دلار ۴۲۰۰ تومانی بفروشند. او همچنین افزود: از سوی دیگر نیز صرافی‌های مجاز، به بازار ارزی ورود کردند و به آنها مجوز داده شده با خرید دلار از صادرکنندگان، آن را برای واردات و به‌صورت دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازرگانان بفروشند. برخوردار گفت: اینکه گفته می‌شود دلار

۴۲۰۰ تومانی برای واردات اختصاص پیدا نکرده است، صحت ندارد؛ چراکه بسیاری از بازرگانان و تاجران توانسته‌اند حتی برای ثبت سفارش‌های امسال خود از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

ارسال نظر