روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۷۱

 تزریق منابع مالی به سمت صادرات غیرنفتی

پایگاه خبری صندوق ضمانت صادرات ایران   در جلسه انعقاد تفاهم همکاری که با حضور رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و مدیرعامل شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد برگزار شد، مدیرعامل صندوق ضمن تشریح امکانات جدید بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال 1396 که اخیرا توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد از فراهم بودن ظرفیت کشور برای صادرات غیرنفتی

60 میلیارد دلاری خبر داد. وی افزود با بهبود شرایط بین‌المللی و همکاری گسترده دستگاه‌های مرتبط با صادرات غیرنفتی این مهم قابل تحقق است.

سیدکمال سیدعلی اظهار کرد: امید است با تخصیص منابع قابل توجه صندوق توسعه ملی در حمایت از صادرات غیرنفتی وجذب فاینانس‌های خارجی شاهد توسعه صادرات غیرنفتی و در نهایت رشد اقتصادی کشورمان باشیم. از سوی دیگر، مجتبی کباری از آمادگی شرکت گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد برای راه‌اندازی موسسه forfaiting با مشارکت صندوق ضمانت صادرات ایران و سایر نهادهای مالی مرتبط خبر داد. وی افزود توسعه تامین مالی صادراتی با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران از دیگر برنامه‌های این شرکت است. انتظار می‌رود با فعال شدن این تفاهمنامه، امکانات مالی جدیدی از قبیل خرید دین اسناد صادرات تسهیل شود.

 خط اعتباری جدید «ایران» و «چین»

 تسنیم   یک عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه خط اعتباری جدید ایران و چین برای تامین مالی طرح‌های جدید است، گفت: این در شرایطی است که شرکت‌های دولتی بیشتر از این خط اعتباری استفاده می‌کنند و خصوصی‌ها به دلیل عدم ضمان امکان استفاده از آن را ندارند. اسدالله عسگراولادی درباره خط اعتباری جدید ایران و چین که به میزان 10میلیارد دلار است، اظهار کرد: این موضوع هنوز اجرایی نشده و قرار است 28شهریور ماه نهایی شود. وی با بیان اینکه بعد از نهایی شدن این قرارداد باید در مورد تاثیر آن بر صنعت کشور صحبت کرد، افزود: به صورت کلی این قرارداد تامین مالی طرح‌های جدید را انجام می‌دهد و شامل پروژه‌های قدیمی نیست. این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: البته باید بگویم شرکت‌های دولتی بیشتر از این خط اعتباری استفاده می‌کنند و خصوصی‌ها به دلیل عدم ضمان امکان استفاده از خطوط اعتباری جدید را ندارند.

 افزایش واردات گندم ممنوعه به ایران

ایسنا  واردات گندم از سال ۱۳۹۳ ممنوع شد. بیش از ۵۵ هزار تن از این محصول طی 5 ماهه امسال از 6 کشور مختلف به ایران وارد شده و با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده از سال قبل به نظر می‌رسد روند افزایشی آن همچنان ادامه دارد. از سال دوم دولت یازدهم که روند افزایش تولید و خرید تضمینی گندم ادامه داشت، وزارت جهاد کشاورزی کم کم به این نتیجه رسید که واردات گندم را با توجه به خودکفایی در تولید این محصول ممنوع اعلام کند اما همچنان و با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده در سال‌های ۱۳۹۲و ۱۳۹۳ واردات گندم همچنان ادامه دارد و به صورت لاک‌پشتی از ابتدای امسال تاکنون روند افزایشی داشته است. در آمار منتشر شده از سوی گمرک بیش از ۵۵ هزار و ۲۲۲تن گندم به ارزشی بالغ بر ۱۵میلیون و ۴۲۷هزار و 4دلار از 6 کشور«اسپانیا، امارات، ترکیه، چین، سوییس و روسیه» به ایران وارد شده است که گرچه در برابر تولید حدود ۱۴میلیون تنی و خرید تضمینی 5/۱1میلیون تنی گندم در سال گذشته رقمی محسوب نمی‌شود اما نسبت به ماه گذشته که حدود ۴۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم وارد شده بود، افزایش یافته است. در میان فروشندگان گندم به ایران در سال جاری روسیه با ۲۵هزار و ۱۷۳تن و ۵۱۷ کیلوگرم بزرگ‌ترین فروشنده این محصول به ایران محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر