شفاف‌سازی اطلاعات صنعتی

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۸۱
شفاف‌سازی اطلاعات صنعتی

تعادل|

آیین بزرگداشت«چهارمین سالروز حمایت از صنایع کوچک» برگزار شد. بنگاه‌های SME بیش از ۹۶درصد بنگاه‌های صنعتی کشور را در برمی‌گیرند که توانسته‌اند برای حدود ۸۰۰ هزار نفر اشتغال فراهم کرده و جزو بازیگران کلیدی توسعه اقتصادی و صنعتی کشور لقب بگیرند. از این رو در تقویم رسمی روز ٢١مرداد ماه با عنوان«روز حمایت از صنایع کوچک» لقب گرفته تا سرآغاز نگاهی ویژه به صاحبان کسب وکارهای خرد و کوچک باشد. این مراسم که در واپسین روزهای فعالیت محمدرضا نعمت‌زاده سکاندار وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور جمعی از صاحبان کسب وکارهای کوچک برگزار شد ضمن تجلیل برترین واحدهای تولیدی و کارآفرینان موفق یک خروج مهمی دیگری داشت؛ آن هم رونمایی از «سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی ایران(GIS)» بود. این سامانه مجموعه غنی از اطلاعات مربوط به کلیه شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده کشور را شامل می‌شود که درحال حاضر اطلاعات 789شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی بیش از 100هزار هکتار در آن بارگذاری شده است. از مهم‌ترین کارکردهای این سامانه که جست‌وجوی زمین‌های صنعتی با کاربری‌های مختلف را برای صنعتگران فراهم می‌کند، جلوگیری از رانت اطلاعاتی است. همچنین در این مراسم، متولی شهرک‌های صنعتی با اشاره به برخی از دستاوردهای این سازمان از انعقاد 14هزار و 797 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: در این 4سال 8 هزار و 99واحد صنعتی با اشتغال 132هزار و 196نفر نیز به بهره‌برداری رسیدند و 3هزار و 468واحد صنعتی غیرفعال نیز با اشتغال

57 هزار و 4760نفر مجددا راه‌اندازی شدند. به گفته علی یزدانی 89 مورد سرمایه‌گذاری خارجی نیز به ارزش 1.84میلیارد دلار و با اشتغالی بالغ بر 5 هزار و 639 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور طی 4سال اخیر صورت گرفته است.

 سامانه GIS چیست؟

مراسم گرامیداشت«روز حمایت از صنایع کوچک» پنچ‌شنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صاحبان صنایع در محل هتل ارم تهران برگزار شد. متولیان صنعتی در این مراسم با رونمایی از«سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی ایران(GIS)» تلاش کردند با حمایت از صنعتگران، خدمت جدیدی را به آنها معرفی و ارائه دهند. سامانه‌یی که با گردآوری و تلفیق داده‌های مختلف از طریق تصویرسازی و به کارگیری شیوه‌های تحلیل جغرافیایی، نمایش اطلاعات مورد نظر را روی نقشه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. متقاضیان زمین‌های صنعتی به کمک رایانه، تبلت یا تلفن همراه و از طریق نشانی اینترنتی GIS.ISIPO.IR وارد سامانه اطلاعات مکانی شده و با استفاده از مرورگرهای متعارف و با توجه به سطوح دسترسی پیش‌بینی شده، امکانات نرم‌افزار را در اختیار خواهند داشت. در سامانه اطلاعات مکانی، ابزارهای متنوعی برای پیمایش نقشه و بهره‌گیری از قابلیت‌های گسترده این سامانه تعبیه شده که به کارگیری آنها به سهولت انجام می‌گیرد. این ابزارها از 4 بخش عمده«ابزارهای تنظیم نمای نقشه، ابزارهای اطلاعات مکانی، ابزارهای اطلاعات توصیفی و ابزارهای ویرایش» تشکیل شده‌اند. سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی ایران درحال حاضر قابلیت بارگذاری چندین لایه اطلاعات را مانند امکانات زیربنایی، فضای سبز، نمایش بلوک‌بندی و قطعه‌بندی دارا بوده و با ترکیب اطلاعات توصیفی مرتبط در نظام‌های مدیریت اطلاعات، مجموعه‌یی گسترده و بسیار متنوع از اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران کلیه شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده کشور معادل 789شهرک یا ناحیه صنعتی با مساحتی بالغ بر 100هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده و به مرور زمان اطلاعات شهرک‌های جدید آماده واگذاری در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد، ابتکار دولت تدبیر و امید در نام‌گذاری 21مرداد در سال 1393 به عنوان روز ملی صنایع کوچک، فرصتی برای تببین اهمیت و نقش این صنایع در توسعه کشور به وجود بیاورد. بر همین اساس متولیان صنعتی در سال‌های اخیر تلاش کردند با برنامه‌ریزی‌های مناسب، صنایع کوچک و متوسط را مورد حمایت قرار دهند. در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی برای رونق تولید، دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی، نرخ تورم تک رقمی، توسعه صادرات، مدیریت هدفمند واردات و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید 44برنامه به وزارت صنعت ابلاغ کرد که از این میزان 5 برنامه با 24 زیرپروژه به سازمان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابلاغ شد. در قالب چنین سیاست‌هایی در سال 95 به بیش از 24هزار بنگاه کوچک و متوسط برای خروج از رکود و افزایش ظرفیت تولید حدود 17هزارمیلیارد تومان پرداخت شده است. امسال هم 300هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از 10هزار بنگاه راکد، طرح‌های صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بالای60 درصد و 5 هزار بنگاهی که نیاز به بازسازی دارند، پرداخت می‌شود. همچنین 100هزارمیلیارد ریال نیز برای بنگاه‌های صنفی اختصاص یافته است. از طرفی به گفته علی یزدانی با مجوز مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه کل کشور که اجازه داده 20درصد از منابع تخصیص یافته به طرح‌های تملک دارایی به دستگاه‌های اجرایی ازجمله سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اختصاص یابد که در این صورت می‌توان دست‌کم 6 درصد از نرخ مصوب برای اعطای تسهیلات را کاهش داد. همچنین با پیشنهاد دولت و تنفیذ رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از 1.5میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک زیر 10هزار نفر امکان کاهش 6 درصدی پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاران وجود خواهد داشت.

 پرداخت تسهیلات به صنوف تولیدی

برنامه‌های حمایتی دولت تدبیر و امید در توجه و حمایت از بخش صنعت و تولید و صنایع کوچک از طرح رونق تولید از دیگر طرح‌های مهم دولت یازدهم بود که محمدرضا نعمت‌زاده در همایش صنایع کوچک به آنها اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح سال گذشته بیش از 12هزار واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح رونق تولید امسال نیز با رویکرد ویژه حمایت صنایع کوچک در مرحله اجراست، عنوان کرد که امسال تسهیلات مناسبی برای صنایع کوچک پیش‌بینی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: پرداخت تسهیلات در قالب بسته حمایتی به صنوف تولیدی و خدمات فنی در بانک مرکزی درحال نهایی شدن است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزایای ادغام بخش صنعت و بازرگانی از ادغام این دو مجموعه دفاع کرد و گفت: ‌این موضوع سبب شده هم بخش صنعت و هم تجارت در این وزارتخانه با یک چشم دیده شود. نعمت‌زاده انسجام در تصمیم‌گیری‌ها، ایجاد وحدت رویه در سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات مشترک را از مهم‌ترین مزایای ادغام مجموعه‌های صنعت و تجارت دانست و گفت در 5 کشور اصلی صنعتی جهان نیز مجموعه‌های صنعت و تجارت زیرنظر یک مجموعه به فعالیت می‌پردازند. وی همچنین در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حضور ایشان در نخستین همایش روز صنایع کوچک در سال 93 به عنوان سخنران اصلی ویژه همایش از ایشان به عنوان ابرمرد تاریخ ایران یاد برد. نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با حمایت از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه این وزارتخانه قرار است به دست کسی بیفتد که هم در صنعت و هم در تجارت تبحر دارد. وی ادامه داد: محمد شریعتمداری کاملا آشنا به صنعت است و در 4سال گذشته از نزدیک در جریان صنعت بوده‌اند و همیشه ایشان در رفع مشکلات صنعتگران در دولت پیشگام بودند.

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در همایش روز صنایع کوچک نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود خواستار احیا و زنده کردن تولید داخلی و حمایت از صنایع کوچک شده‌اند. علی یزدانی با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در اقتصاد ملی گفت: صنایع کوچک با سهم 96درصدی از صنایع از کثرت بالایی در کشور برخوردارند که در توسعه پایدار و توسعه متوازن منطقه‌یی و جلوگیری از بیکاری و مهاجرت نقش برجسته دارند. وی از اشتغال یک میلیون و 300هزار نفر در صنایع کوچک در سطح کشور خبر داد و گفت: این صنایع در ایجاد اشتغال و کارآفرینی کشور با سهم 42درصدی نقشی مهم دارند. به گفته یزدانی، تسهیلات رونق تولید برای 6 هزار طرح صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بالای60 درصد و 5 هزار بنگاهی که نیاز به بازسازی دارند با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌شود و 100هزار میلیارد ریال نیز برای بنگاه‌های صنفی

اختصاص یافته است.

وی در پایان گفت: سازمان صنایع کوچک و متوسط در 80 درصد شهرک‌های صنعتی کشور هیچ افزایش قیمتی را لحاظ نکرده و طرح‌هایی را برای افزایش بهره‌وری در این مناطق در دستور کار قرار داده است. همچنین در مراسم گرامیداشت روز صنایع کوچک از ٣١واحد تولیدی برتر، یک بانوی کارآفرین برتر، ٣طرح صنعتی برتر، یک خوشه صنعتی برتر، ٢شهرک صنعتی، 2شرکت خدماتی، یک آتش‌نشان برتر، 2 کارآفرین برتر در مناطق محروم و یک فن بازار برتر تجلیل شد.

 

ارسال نظر