معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری عمان

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۳۶

 نشست اتاق ایران و عمان با حضور مدیرکل ترویج سرمایه‌گذاری سازمان توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری عمان برگزار شد و ظرفیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رییس اتاق مشترک ایران و عمان با تاکید بر اهمیت کشور عمان برای ایران گفت: سازمان توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری عمان دفتر خود را در بندرعباس افتتاح کرده است و دلیل این انتخاب هم این بوده که هرمزگان روابط تجاری زیادی با عمان دارد.

محسن ضرابی بر لزوم گشایش نمایندگی این سازمان در تهران تاکید کرد و گفت: ما می‌خواهیم دفتری هم در تهران افتتاح شود تا اعضا بتوانند به‌راحتی با این سازمان ارتباط برقرار کنند.  ضرابی با اشاره به گشایش شعبه بانک مسقط در ایران گفت: یکی از مشکلات فعالان اقتصادی ایرانی نبود روابط و تسهیلات بانکی بود که با گشایش دفتر نمایندگی بانک مسقط در ایران این مشکل تاحدی حل‌ شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان همچنین از انجام مذاکرات برای گشایش دفتر نمایندگی بانک صحار در ایران خبر داد. در ادامه مدیرکل ترویج سرمایه‌گذاری سازمان توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری عمان (اثراء) به معرفی این سازمان و تسهیلاتی که اثراء می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ایرانی ایجاد کند، پرداخت.  در مقابل «عماد الشکیلی» هم راجع به گشایش دفتر نمایندگی سازمان اثراء در تهران گفت: ما هم تمایل داریم دفتر نمایندگی سازمان در تهران افتتاح شده و خدمات‌دهی به فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود. او، اثراء را سازمانی دولتی معرفی کرد و گفت: این سازمان به سرمایه‌گذارانی که قصد شروع تجارت با عمان را دارند کمک می‌کند تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. به گفته او سرمایه‌گذاران، طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را به این سازمان ارائه می‌کنند و این سازمان ضمن بررسی ریسک سرمایه‌گذاری، به آنها کمک می‌کند تا به‌راحتی شریک عمانی خود را پیدا کنند. مدیرکل ترویج سرمایه‌گذاری اثراء از تلاش‌های دولت عمان برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در عمان خبر داد و گفت: اثراء نه‌تنها می‌تواند در زمینه ثبت شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران کمک کند بلکه در مطالعات بازار و توسعه صادرات عمان به کشورهای دیگر هم‌ می‌تواند به سرمایه‌گذاران ایرانی کمک کند. الشُکیلی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری عمان و همچنین شناسایی و معرفی بازارهای جهانی را دو ماموریت‌ اصلی اثراء برشمرد.

مدیرکل ترویج سرمایه‌گذاری اثراء اقتصاد آزاد را اساس اقتصاد عمان دانست و گفت: اساس اقتصاد عمان بر اقتصاد آزاد و برابر است و هر فردی می‌تواند کسب و کار و تجارت خود را در عمان راه‌اندازی کند.  الشکیلی در مورد سیاست‌های مالی در عمان هم گفت: به گزارش بانک جهانی در 40 سال گذشته عمان هیچ جرم مالی نداشته و این مورد می‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. وی همچنین از چند تفاهمنامه تجارت آزاد میان عمان و کشورهای دیگر خبر داد و گفت: عمان با کشور امریکا از سال 2009 تفاهمنامه تجارت آزاد امضا کرده و هر دو سال هم به لیست محصولات این قرارداد افزوده می‌شود تا درنهایت به همه محصولات برسد.  الشکیلی درمورد این تفاهمنامه گفت: در این تفاهمنامه آمده که اگر امریکا با کانادا و کشوری از امریکای‌جنوبی تفاهمنامه تجارت آزاد داشته باشند، عمان هم می‌تواند با آن دو کشور قرارداد تجارت آزاد داشته باشد که سرمایه‌گذاران ایرانی هم از طریق عمان می‌توانند با تعرفه‌هایی پایین به این کشورها دسترسی پیدا کنند.

او همچنین از انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد میان سنگاپور و عمان خبر داد و قرارداد با کشورهای اروپایی و هند را هم از برنامه‌های آینده عمان عنوان کرد.  الشکیلی همچنین سیاست صلح در عمان را عامل دیگر برای تشویق سرمایه‌گذاران عنوان و تصریح کرد: عمان همیشه نقش صلح‌طلبی را در منطقه داشته و از جرایم مالی و سیاسی به دور بوده و این موردی است که سرمایه‌گذاری در عمان را به یک سرمایه‌گذاری امن تبدیل کرده است.

وی در ادامه به معرفی مناطق مهم سرمایه‌گذاری عمان پرداخت و در مورد منطقه دوقوم گفت: این منطقه از نظر لجستیک، حمل‌ونقل، ماهی‌گیری و ساخت هتل ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. به گفته او، منطقه صحار هم از نظر انرژی، موارد اولیه استیل، مواد غذایی و پروسه مواد غذایی ظرفیت‌های زیادی دارد. این مقام عمانی گفت: ایران ظرفیت زیادی در لجستیک، حمل‌ونقل، معدن و خدمات سلامت دارد و ایرانی‌ها می‌توانند در این زمینه‌ها در عمان سرمایه‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر