شماره امروز: ۵۴۷

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد

| کدخبر: 102830 | |

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده عراق بزرگ‌ترین بازار منطقه به حساب می‌آید، گفت: بعد از آزادسازی موصل شرایط بهتری برای فعالیت در این کشور وجود دارد. یحیی آل‌اسحاق روز گذشته در همایش کاربردی فرصت‌های طلایی تجارت با عراق، اظهار کرد:

تسنیم|

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده عراق بزرگ‌ترین بازار منطقه به حساب می‌آید، گفت: بعد از آزادسازی موصل شرایط بهتری برای فعالیت در این کشور وجود دارد. یحیی آل‌اسحاق روز گذشته در همایش کاربردی فرصت‌های طلایی تجارت با عراق، اظهار کرد: بازار عراق حوزه انسان‌های محتاط و مأیوس نیست، زیرا جاده‌یی سنگلاخ همراه با محدودیت‌های بالا و در عین حال پرسود و منفعت است. وی با اشاره به اهمیت شناخت بازار عراق برای حضور افزود: این بازار تا 20 سال آینده بزرگ‌ترین بازار منطقه به حساب می‌آید و نوع فعالیت‌ها می‌تواند در قالب فعالیت‌های کوچک تا بزرگ و در همه حوزه‌ها باشد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: آنچه لازمه موفقیت برای حضور در بازار این کشور است شناخت فضای حاکم بر کشور عراق و روابط ایران با این کشور و فعالیت‌های رقبای خارجی است. آل‌اسحاق تصریح کرد: به فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌شود برای حضور در بازار این کشور ابتدا 5 تا 6 ماه کار مطالعاتی داشته باشند و چنانچه قصد حضور بلندمدت در این بازار دارند باید به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک بروند. وی گفت: رابطه دو کشور ایران و عراق بلندمدت و تاریخی و استراتژی است، یعنی می‌توانیم در مدت طولانی در این بازار حضور داشته باشیم.

 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: میزان صادرات ما به این کشور به 17 میلیارد دلار رسیده است که قابلیت افزایش به 20 میلیارد دلار دارد و قابلیت فعالیت در تمام حوزه‌های اقتصادی است. آل‌اسحاق ادامه داد: دو کشور روابط و فعالیت اقتصادی رو به توسعه و بر گسترش آن تاکید دارند و فعالیت‌های اقتصادی مشترک رو به تقویت است. به گفته او، نهادهای متعددی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی ایران و عراق وجود دارد که می‌توان به میزها، افراد و سیاست‌ها و برنامه‌ها اشاره کرد که بنابراین از طریق وزارت امور خارجه می‌توان اطلاعات مناسبی کسب کرد.

اتاق بازرگانی ایران و عراق و اتاق مشترک که به صورت تخصصی‌تر کار می‌کنند، می‌توانند شرایط مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی در این کشور ایجاد کنند. آل‌اسحاق همچنین تاکید کرد: در این بازار نمی‌توان به صورت انفرادی ورود کرد و اتحادیه‌ها می‌توانند نقش مهمی در این ارتباط داشته باشند و حضور در اتحادیه و کسب پشتیبانی از آنها می‌تواند منجر به بهبود فعالیت اقتصادی افراد در این کشور شود. به واقع شناخت بازار عراق در تصمیم‌گیری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در این کشور مهم و اثرگذار است و باید بدانیم که این کشور نیازهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی دارد. وی اضافه کرد: این کشور به‌دنبال آن است که در میان‌مدت و بلندمدت تنها به‌دنبال واردات صرف ‌کالا نباشد، بنابراین به‌دنبال تنظیم زیرساخت‌ها و شکل‌گیری تولید از طریق ایجاد سرمایه‌گذاری با کشورهای دیگر است و فعالان اقتصادی ما باید به این نکته توجه کنند.

آل‌اسحاق با اشاره به مثالی درباره عدم توجه به حضور بلندمدت در بازار عراق گفت: با وجود اینکه عراق بازار بزرگی دارد اما آنها نیز به حق به‌دنبال بازسازی و ترمیم فعالیت‌های اقتصادی خود هستند به همین منظور تعرفه واردات سیمان به این کشور افزایش یافت که این امر باعث کاهش صادرات سیمان ایران به این کشور شد که این سرنوشت در صورت عدم سرمایه‌گذاری مشترک منتظر سایر کالاهای صادراتی ایران به این کشور است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: درحال حاضر یکی از شرکت‌های صنایع لبنی ایران در بازار عراق اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک کرده و لازم است که صنایع دیگر نیز برای تداوم حضور خود به این مهم توجه کنند. وی با بیان اینکه باید مراقب کیفیت کالاهای صادراتی به عراق بود، افزود: تجارت‌های مرزی و پیله‌وری و صدور کالاهای تاریخ گذشته بی‌کیفیت و تقلبی ضربه سنگینی به تجارت دو کشور وارد می‌کند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: شرایط گمرکی و صدور ویزا در عراق درحال تغییر و تحول است و با آزادسازی موصل فضای کسب وکار بهتری ایجاد شده اما تصور اینکه فضای اتوبانی در عراق ایجاد شده، اشتباه است اما کماکان تاکید می‌کنیم که فرصت‌های زیادی در همین شرایط برای فعالیت وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران