صادرات صنعتی به روایت آمار

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۱۱

تعادل|

دومین نشست تخصصی برنامه توسعه صادرات غیرنفتی سال با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت برگزار شد. در این نشست، برخی از متولیان صنعتی به گزارش عملکرد حوزه‌های تحت مدیریت خود پرداختند. براساس آمار اعلام شده، صادرات صنایع دارویی 17درصد، صنایع غذایی 10درصد، لوازم خانگی 6‌ درصد و صنعت نساجی و پوشاک 3درصد رشد را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر در این گردهمایی، محمدرضا نعمت‌زاده«نفوذ واحدهای صنعتی در بازارهای بین‌المللی، برنامه محور بودن واحدهای تولیدی، تربیت افراد متخصص و با تجربه، برپایی نمایشگاه در کشورهای کمتر توسعه یافته و ارتباط تنگاتنگ با تولیدکنندگان خارجی» را ازجمله راه‌های افزایش میزان صادرات غیرنفتی ایران عنوان کرد.

 صادرات به روایت آمار

به گزارش«تعادل» در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور به خصوص برنامه‌های سوم و چهارم، صادرات به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی و اهمیت آن تاکید شده است.

 به گفته فعالان اقتصادی، توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی از یک‌ سو و از سوی دیگر حفظ شرایط و ماندگاری در بازارها با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی به دست می‌آید. از این رو فعالان اقتصادی معتقدند که دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی جهت‌گیری‌ها و استراتژی‌ها مشخصی را تدوین کند و به عنوان تاثیرگذارترین عامل در توسعه‌ این نوع از صادرات باشد.

 از سوی دیگر آنها معتقدند که مهم‌ترین استراتژی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند تقویت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد و کمک به آنها در ایجاد و تقویت صنعت و تولید برونگرا و رقابتی باشد. به گفته آنها صادرات غیرنفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش‌افزوده بالا، وضعیت اشتغال ایران را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود؛ متولیان تجارت کشور، توسعه صادرات غیرنفتی را استراتژی توسعه‌ پایدار کشور به لحاظ اقتصادی می‌دانند.

از سوی دیگر، کاهش چشم‌گیر قیمت نفت، حذف تکیه اقتصاد کشور به درآمد تک محصولی، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور و استفاده از ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌های نوین، همت دولت را برای توسعه صادرات غیرنفتی و پیش‌بینی آینده‌یی روشن دو چندان کرده است. از این رو وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین نشست تخصصی برنامه توسعه صادرات غیرنفتی سال 1396 ملاک ارزیابی واحدها را صرفا صادرات دانست و بر رفع مشکلات صادراتی در حوزه صنایع معدنی، فلزی، شیمیایی، غذایی، نساجی، لوازم خانگی، ماشین‌سازی و خودرو و برق و الکترونیک تاکید کرد. محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه واحدها باید برنامه روشنی برای افزایش صادرات و نفوذ در بازارهای بین‌المللی داشته باشند، اظهار کرد: برای دستیابی به بازارهای جدید الزامی است معضلات حوزه صادرات رفع شود.

وی با تاکید بر استفاده از مدیران موفق در عرصه صادرات اظهار کرد: نفوذ به بازارهای جدید نیازمند افراد متخصص و با تجربه است. وی افزود: برپایی نمایشگاه در کشورهای کمتر توسعه یافته و ارتباط تنگاتنگ با سازندگانی که در کشورهای مختلف در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند در امر صادرات تاثیرگذار است.

در ادامه این نشست، مدیران گزارش عملکرد خود را در حوزه صادرات دفاتر صنایع معدنی، فلزی، شیمیایی، غذایی، نساجی، لوازم خانگی، ماشین‌سازی و خودرو و برق و الکترونیک در دو ماه اول امسال و مقایسه این ارقام با مدت مشابه سال پیش ارائه کردند.

مطابق آمار ارائه شده، در بخش لوازم خانگی طی دو ماه اول امسال 197.5میلیون دلار صادرات انجام شده است که 76‌درصد برنامه مورد نظر محقق شده است؛ بر این اساس صادرات لوازم خانگی در همین مدت مذکور از لحاظ ارزشی معادل 150.3میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش صادرات مدت مشابه سال گذشته که 141.5میلیون دلار بوده با 6‌ درصد رشد روبه‌رو شده است. از سوی دیگر صادرات صنعت نساجی و پوشاک در دو ماه ابتدای سال 1396 معادل 233میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی با 3‌درصد رشد و از لحاظ وزنی با 2‌درصد کاهش روبه رو شده است. براساس آمارها، برنامه مجموع معدن و صنایع معدنی در مدت یاده شده 873 میلیون دلار صادرات بوده که 117‌درصد این برنامه تحقق یافته است. همچنین مطابق آمارها در حوزه صنایع غذایی در دو ماه اول امسال ارزش صادرات 400میلیون دلار ثبت شده که این میزان حدود 10‌درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و‌ درصد تحقق برنامه صادرات در همین مدت در این حوزه 78‌درصد بوده است. همچنین در حوزه صنایع آرایشی و بهداشتی ارزش صادرات 32میلیون دلار گزارش شده که 13‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و 64‌ درصد برنامه طی دو ماهه محقق شده است همچنین آمارها بیانگر این است که ارزش صنایع دارویی در مدت مذکور 18میلیون دلار بوده که این میزان حدود 17‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است؛ در عین حال 48‌درصد برنامه‌های مورد نظر نیز تحقق یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان صادرات دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات و پایش 74.9میلیون دلار بوده که 127.9‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و 74.9‌درصد برنامه محقق شده است.

 

ارسال نظر