شماره امروز: ۵۴۷

| | |

«یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «حسین باغگلی‌» در سوم شهریورماه و «مسعود فیاضی» در ۲۵ آبان ماه

«یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «حسین باغگلی‌» در سوم شهریورماه و «مسعود فیاضی» در ۲۵ آبان ماه، در روز ۲۶ آبان از سوی رییس‌جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد. یوسف نوری که متولد سال ۱۳۴۰ در استان ایلام است، دارای مدرک فوق دیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. از جمله مهم‌ترین سوابق شغلی و اجرایی وی می‌توان به ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش، متخصص گردشگری کودک، رییس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسوول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد. نوری در حال حاضر کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی است.

   مخالفان درباره وزیر پیشنهادی  چه گفتند؟

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده امروز به این جا آمدم که بگویم مجلس به وزیری رای خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف دارد و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست گفت: بنده به عنوان یک معلم که هنوز حقوقم را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنم، در مخالفت با شما و از زبان فرهنگیان سخن می‌گویم. نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا برده و خود را فرهنگی تلقی می‌کنند حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می‌کنند؟ آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه‌های ارایه شده از سوی شما عملیاتی نیست. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه درست است ایشان در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌هایی ارایه کرده، اما من در چند بخش سوال جدی دارم، گفت: یکی اینکه برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

   موافقان درباره وزیر پیشنهادی  چه گفتند؟

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران‌های خوف و خطر در جبهه‌ها بود» گفت: او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت‌الله رییسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است. محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: الحمدلله آقای نوری از جنس آموزش و پرورش هستند و سال‌های متمادی را از مدارس ابتدایی و... تا تربیت معلم و دانشسراها و حدود شش سال در خود وزارت آموزش و پرورش خدمت کردند که نکته قوت است. آما آنچه که بنده را به عنوان موافق ایشان مجاب کرد مساله اقتصاد آموزش و پرورش است. در برنامه‌های ایشان دیده‌ام که تمرکزشان بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی است.

   دفاع «نوری» از برنامه‌هایش

یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در دفاع از برنامه‌های خودش گفت: از اولین و ضروری‌ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت. اوهمچنین تاکید کرد که امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رییس‌جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن می‌دانم. اگر می‌خواهیم این‌بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم. به این ترتیب یوسف نوری کار خود را در وزارت آموزش و پرورش آغاز می‌کند و در سه سال و ۹ ماه باقی مانده دولت سیزدهم، راه سختی برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی که برای تحول داده است در پیش خواهد داشت و باید برای ساماندهی امور مدارس به‌ویژه در زمینه بازگشایی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و تامین بودجه برای تسویه مطالبات و معوقات، اقدام عملیاتی کوتاه‌مدت داشته باشد و برای زخم‌های کهنه شده وزارت آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کسری اعتبارات، افت کیفیت آموزشی و بسیاری موارد دیگر نسخه بپیچد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران