شماره امروز: ۵۴۷

| | |

از اواخر سال ۱۳۹۸ که به صورت رسمی اعلام شد کرونا به ایران هم وارد شده، تا اکنون که پس از چند موج کرونا، آمار مرگ و میر روزانه همچنان دو رقمی است،

از اواخر سال ۱۳۹۸ که به صورت رسمی اعلام شد کرونا به ایران هم وارد شده، تا اکنون که پس از چند موج کرونا، آمار مرگ و میر روزانه همچنان دو رقمی است، بار‎ها مدارس در شهر‎های مختلف تعطیل شده‎اند. این تعطیلی به علاوه ترس بسیاری از والدین از فرستادن فرزندان خود به مدرسه باعث شده با نسلی از دانش‎آموزان رو‎به‌‎رو باشیم که دیگر کلاس اولی نیستند، اما هرگز مدرسه را هم تجربه نکرده‌‎اند. این دانش‎آموزان در کنار میلیون‎‌ها دانش‌‎آموز دیگر چند ماه بعد در صورت فروکش کردن موج‎های پی در پی و مرگ‌‎آور کرونا باید به مدرسه بروند. آیا آنها همان دانش‎‌آموزان سابق هستند؟ آیا ما با یک افت شدید تحصیلی رو‎به‎‌رو خواهیم بود؟

    افت تحصیلی در پساکرونا

طولانی شدن شیوع کرونا بسیاری از مسوولان و صاحب‎نظران در حوزه‎‌های مختلف را بر آن داشته تا از تاثیرات این پاندمی ارزیابی‎‌هایی داشته باشند. وقتی کرونا یک به یک کشور‎های مختلف را در‎می‎‌نوردید با اعمال محدودیت‎‌های ویژه اقتصاد به شکل ملموسی ضرر دید و به عبارتی ویران شد. غم نان حالا که حدود یک سال و نیم از آغاز شیوع کرونا می‌‎گذرد، بسیاری از شهروندان در کشور‎های مختلف را بر آن داشته تا دست به اعتراض بزنند. تصاویری از اعتراضات شهروندان ماسک زده منتشر می‎‌شود که خواستار پایان یافتن محدودیت‎‌هایی هستند که زندگی آنها را مختل کرده، اما در مقابل در زمینه آموزش نه تنها کمتر شاهد اعتراض برای برداشتن محدودیت‎‌ها هستیم که دانش‌‎آموزان و دانشجویانی هستند که تجمع کرده و شعار می‎‌دهند: آموزش حضوری و امتحانات حضوری را لغو کنید. نمی‎‌شود گفت در شرایط کنونی کسی دغدغه آموختن ندارد، هر چند خبر‎های ناخوشایندی از تاثیر به مراتب کمتر آموزش مجازی نسبت به آموزش واقعی به گوش می‎‌رسد. اردیبهشت امسال محسن حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش که در مجلس به سوال نمایندگان در رابطه با افت تحصیلی دانش‎‌آموزان جواب می‎‌داد مدعی شد که نه تنها افت تحصیلی در کار نبوده که در مورد شاخصی مانند تکرار پایه از ۱.۳۸ به ۱.۳۱ در دوره ابتدایی رسیده‎‌ایم. به نظر می‌‎رسد وزیر آموزش و پرورش آماری کلی و بدون احتساب کرونا را ارایه داده است، هر چند او در جایی از حرف‎‌هایش با اشاره به فعالیت در دوران تعطیلی عمومی اذعان کرد که «کیفیت آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی به آموزش حضوری نخواهد رسید.» به نظر می‎رسد مسوولان کمابیش از تاثیر آموزش مجازی بر افت تحصیلی مطلع هستند، هر چند برخی از آنها علاقه‌مند هستند اظهارنظر در این باره را به بعد موکول کنند.علیرضا کمره‎‌ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان می‎‌کند که هنوز امتحانات دانش‌‎آموزان تمام نشده که بتوانیم آمار اعلام کنیم، اما در مقابل علی باقرزاده، رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفته است: در دوران پساکرونا ۳۲ تا ۳۷ درصد افت کیفی در درس علوم و ۵۰ تا ۶۳ درصد افت یادگیری در درس ریاضی پیش‎‌بینی شده است.

    عدم ارتباط چهره به چهره

عبدالجلیل کریم‎پور، معلم و کارشناس حوزه آموزش هم از «عدم ارتباط چهره به چهره» به عنوان یکی از معایب آموزش مجازی یاد می‎‌کند و وجود این مشکل در کنار دیگر مشکلات را عاملی برای افت یادگیری می‎‌داند.

او ادامه می‎‌دهد: برخی از عوامل مانند مشغولیت دانش‎‌آموزان حین برگزاری کلاس مجازی باعث می‎‌شود آنها فقط به زدن تیک حضور اکتفا کنند و بروند. دانش‌‎آموزانی هستند که کار می‎‌کنند و در واقع حین کار کردن در کلاس هم حضور می‎‌یابند. قطعا آنها از آموزش مناسبی برخوردار نخواهند شد، چرا که تنها برای رفع تکلیف در کلاس حاضر می‎‌شوند و عدم حضور، کنترل چنین دانش‌‎آموزانی را توسط معلم غیرممکن می‎‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران