شماره امروز: ۵۴۷

| | |

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندان با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: تغذیه سالم، رعایت تناسب و تعادل می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی سالمندان و عدم ابتلا به کرونا باشد.

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندان با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: تغذیه سالم، رعایت تناسب و تعادل می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی سالمندان و عدم ابتلا به کرونا باشد. شهاب اولیایی، در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: در ابتدا باید به مشکلات موثر بر شرایط تغذیه‌ای سالمندان اشاره کنیم که همین امر می‌تواند بر تغذیه آنها در زمان شیوع کرونا کمک کند. باید گفت بطور عادی سالمندان ۶۰ تا ۶۵ ساله تغییراتی را در سیستم بدنی خود دارند که تغییرات اعصاب و ماهیچه‌ها، بزاق و مشکلات بلع از جمله آنها است. اختلالات گوارشی نیز از جمله مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجه هستند که منجر به کمبود آب در بدن آنها می‌شود همچنین کمبود ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین گروه B که در متابولیسم بدن، ویتامین C که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، ویتامین D که در کشور ما اکثراً با کمبود مواجه است و مهم‌تر از همه ویتامین B۱۲ و B۶، که نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان ایفا می‌کنند می‌توانند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سالمندان شده. وی اظهار کرد: افزایش وزن، چاقی، بی‌تحرکی از جمله موارد دیگری است که به خصوص درباره سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به رعایت تنوع، تعادل و تناسب در وعده‌های غذایی سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اولیایی بیان کرد: استفاده از غذاهای فست‌فود و غذاهای کنسروی به‌شدت در این دوره سنی آسیب‌زننده است و سالمندان در این سنین باید نسبت به دریافت مواد غذایی سالم توجه کافی داشته باشند استفاده از گوشت‌های کم چرب، مرغ و ماهی، فراورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چرب و حبوبات که از منابع خوب و گیاهی هستند در کنار غلات بسیار مناسب هستند. وی تصریح کرد: رعایت نظم، کنترل حجم وعده‌های غذایی، مصرف آب در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن و عدم بروز مشکلات گوارشی سبب کنترل قند خون نیز خواهد شد؛ استفاده از سوپ‌های رقیق و مصرف حداقل هشت لیوان آب، نان و غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای به دلیل وجود فیبر، میوه‌ها خصوصا مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، نارنج، لیوشیرین که حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولیایی گفت: مصرف سبزیجات به خصوص کدوحلوایی، گوجه فرنگی، هویج، فلفل‌های رنگی که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند؛ تخم مرغ، حبوبات که منبع خوب روی و ویتامین B۶ هستند؛ فراورده‌های لبنی و پروبیوتیک، عدم مصرف چربی و روغن، مصرف روغن زیتون در افزایش سطح ایمنی بدن می‌توانند نقش داشته باشند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران