شماره امروز: ۵۴۷

| | |

یک متخصص آلودگی هوا ضمن انتقاد از اقدامات و عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا گفت: عملا اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی‌که اقدام قاطع و اثربخشی در این زمینه انجام نشود،

یک متخصص آلودگی هوا ضمن انتقاد از اقدامات و عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا گفت: عملا اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی‌که اقدام قاطع و اثربخشی در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. یوسف رشیدی با اشاره به اینکه توقف و اجرایی نشدن برخی راهکارها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا گفت: مدیریت تردد خودروها، کاهش ترافیک، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای استاندارد خودروهای پرتردد از جمله تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها و تعویض کاتالیست خودروها همه از موارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا هستند که به‌صورت جامع و قاطع اجرایی نشده‌اند و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. او ادامه داد: اکنون نیز در شرایط شیوع ویروس کرونا طبیعی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند بنابراین آلودگی هوا نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش نیز پیدا خواهد کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تردد خودروهای فرسوده از عوامل مهم در انتشار آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هوا است اما با قطع شدن واردات خودرو عملا اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده رو به توقف رفت و دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد. خودروسازان داخلی نیز به اجرا شدن این طرح تن در نمی‌دهند بنابراین به نتیجه‌ای نرسید. به گفته رشیدی، زمانی کیفیت هوا بهبود پیدا خواهد کرد که یک اقدام قاطع و اثربخش در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گیرد در حالی که ما هنوز هم همان خودروهایی که ۲۰ سال پیش تولید می‌کرده‌ایم را تولید می‌کنیم. گرچه به حرف گفته می‌شود که استاندارد خودروها ارتقا پیدا کرده‌اند اما اینکه این استانداردها تا چه حد پایدار هستند و آیا استاندارد خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند از همان استاندارد مرحله تولید برخوردار است؟ اینها پرسش‌هایی است که کسی نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد. وی درباره لزوم پایبندی به قانون منع استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران درپی صحبت‌های انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران- مبنی براینکه «قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری در تهران مانع جهش تولید است»، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا صنایع بزرگ در محدوده شهری مستقر می‌شوند و به لحاظ کارشناسی مشکلی را ایجاد نمی‌کنند اما در کشوری مانند ایران صنایعی که مستقر می‌شوند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نظارت کافی بر آنها نمی‌شود. قانونی تصویب شد تا صنایع با دورتر شدن از محدوده شهر حداقل اثر را در آلودگی شهر تهران داشته باشند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران