شماره امروز: ۵۴۷

| | |

حمام قاجاری «ملاهادی» در حالی که به اندازه‌ یک خیابان بیشتر با مجموعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی فاصله ندارد، نفس‌های آخرش را می‌کشد.

حمام قاجاری «ملاهادی» در حالی که به اندازه‌ یک خیابان بیشتر با مجموعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی فاصله ندارد، نفس‌های آخرش را می‌کشد. مهدی پیرک، دوستدار میراث فرهنگی اردبیل و کارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی، با تاکید بر اینکه بنای قاجاری حمام ملاهادی از حدود ۱۰ سال قبل به حال خود رها شده است، ادامه می‌دهد: این حمام قاجاری امروز وضعیت بدتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. سقف بخش‌هایی از حمام ریخته و به دلیل متروکه بودن و بی‌توجهی‌هایی که به این بنای تاریخی می‌شود، به نظر می‌رسد به مرور در حال از بین رفتن است. او با بیان اینکه از حدود شش سال قبل جلو ورودی حمام را تیغه کشیده و اجازه‌ ورود به داخل این بنای تاریخی را به هیچ‌کس نمی‌دهند، می‌افزاید: با توجه به رفتاری که با این بنای تاریخی می‌شود به نظر می‌رسد در اختیار مالک شخصی است و آن‌طور که به چشم می‌بینیم گویا مالک قصد دارد با متروکه ماندن این بنا و ریزش آن به مرور زمان، بنا به‌طور کامل تخریب شود تا برنامه‌های بعدی خود را برای این بنا به مرور انجام دهد. پیرک با اشاره به تشابه وضعیت این حمام با چند حمام تاریخی دیگر در اردبیل مانند بناهای ‌«زینال» و «منصوری» در مناطق مختلف اردبیل به ایسنا می‌گوید: این بنای تاریخی دقیقا در محله‌ ملاهادی و در نقطه‌ای قرار دارد که سنگفرش‌های محوطه‌ جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به آن می‌رسد، یعنی در منطقه‌ای قرار نگرفته که دور از چشم میراث فرهنگی باشد و بگوییم کارشناسان میراثی هم از وجود آن اطلاعی ندارند. این دوستدار میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: آن طور که تا امروز دیده‌ایم درباره بناهای تاریخی و قدیمی که به حال خود رها می‌شوند، باید منتظر هر نوع ساخت و‌سازی به جای آنها و به مرور زمان باشیم. وقتی سقف بنا پایین بیاید، با یک غلتک همه‌ ساختمان بنا را می‌توانند پایین بیاورند. در شرایط کنونی نیز چنین آینده‌ای برای این بنای تاریخی می‌بینم. حمام ملاهادی در دو بخش مجزای زنانه و مردانه ساخته شده بود. در بخش مردانه هشتی ورودی بنا قرار داشته که یک متر و نیم پایین‌تر از سطح معبر خیابان است. تزیینات بنا بیشتر در بخش گرم‌خانه کار شده‌اند، فضایی به صورت هشت‌ضلعی با پوشش گنبد از نوع عرقچین، نورگیر سقفی و چهار نورگیر در بدنه گنبد که به وسیله کاربندی‌ها و با نقاشی تزئین شده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران