شماره امروز: ۵۴۷

| | |

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کمراایمج» لهستان که مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان در عرصه هنر فیلمبرداری است

«جوکر» برنده قورباغه طلایی جشنواره «کمراایمج» شد

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کمراایمج» لهستان که مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان در عرصه هنر فیلمبرداری است جایزه اول خود را به فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» داد. به گزارش هالیوود ریپورتر، در بخش رقابتی اصلی جشنواره «کمراایمج» فیلم «جوکر» با فیلمبرداری «لاورنس شر»، در رقابت با آثار مهمی چون «مرد ایرلندی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و فیلمبرداری «رودریگو پیترو»، «بروکلین بی‌مادر» به کارگردانی «ادوارد نورتون» با فیلمبرداری «دیک پاپ»، «یک افسر وجاسوس» ساخته «رومن پولانسکی» با فیلمبرداری «پاول اِدلمن»، «سایه» ساخته «ژانگ ییمو» با فیلمبرداری «ژیائودینگ ژائو»، «فورد در مقابل فراری» از «جیمز منگولد» با فیلمبرداری «فدون پاپامیکاییل» و «آخرین سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» ساخته «جو تالبوت» با فیلمبرداری «آدام نیوپورت-برا» در نهایت توانست جایزه اصلی قورباغه طلایی این رویداد سینمایی را به خود اختصاص دهد. همچنین قورباغه نقره‌ای و برنزی بهترین فیلمبرداری این جشنواره نیز به ترتیب به دو فیلم «دو پاپ» به کارگردانی «فرناندو میرالس» و با تصویربرداری «سزار شارلون» و «پرنده رنگ‌شده» ساخته «واسلاو مارهول» با فیلمبرداری «ولادیمیر اسموتنی» رسید. انجمن بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) هم فیلم «پرنده رنگ‌شده» با فیلمبرداری «ولادیمیر اسموتنی» را به عنوان فیلم برگزیده خود معرفی کرد و جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان نیز به «جوکر» اعطاء شد.  امسال «ادوارد نورتون» بازیگر برنده اسکار و کارگردان امریکایی نیز که با فیلم «بروکلین بی‌مادر» در بخش اصلی جشنواره حضور دارد، جایزه دستاورد سینمایی «کریشتوف کیشلوفسکی» را از این جشنواره دریافت کرد.

اسکورسیزی: مرز سیاه‌ و سفیدی بین فیلم مستند و داستانی نیست

اسکورسیزی در مراسم تجلیل از او برای فیلم‌های مستندش گفت نباید بین فیلم‌های مستند و روایتی تا این حد تمایز قایل شد.

به گزارش ایندی وایر، هر چند که مارتین اسکورسیزی به خاطر فیلم‌های گانگستری مانند «رفقای خوب» و «مرد ایرلندی» شناخته می‌شود، او همچنین به‌شدت به فیلم‌های غیرداستانی علاقه‌مند است. فیلم‌های مستند او تا به حال بیشتر فرم مطالعات موسیقی را به خود گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به «جورج هریسون: زندگی در دنیای مادی» و «خانه بی‌مسیر» درباره باب دیلن اشاره کرد. اما مستندهای اسکورسیزی همیشه به رویکرد کاملا حقیقت محور مستندها وفادار نبوده‌اند. فیلم امسال او «توفان گردان» که دوباره به باب دیلن می‌پردازد، تاریخچه‌ای از تور معروف سال ۱۹۷۵ این نماد موسیقی فولک را با داستان‌هایی غیرمطمئن از افرادی مانند شارون استون و رابرت آلتمن ترکیب می‌کند. اسکورسیزی در مراسم تجلیلی که به تازگی در فستیوال بین‌المللی فیلم سان فرانسیسکو برای فیلم‌های مستندش برگزار شد گفت همین بازی آزاد بین فیلم داستانی و غیرداستانی است که علاقه او را جذب می‌کند و تمایز بین فیلم‌های مستند و روایتی نباید تا این حد سیاه و سفید باشد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران