شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 140703 | |

اصفهان را شاید باید دومین شهری بعد از تهران دانست که مترو بلای جانِ محوطه‌ها و بناهای تاریخی‌اش شده، غولِ توسعه‌ای که نخست از زیرِ چهارباغ عباسی رد شد،

اصفهان را شاید باید دومین شهری بعد از تهران دانست که مترو بلای جانِ محوطه‌ها و بناهای تاریخی‌اش شده، غولِ توسعه‌ای که نخست از زیرِ چهارباغ عباسی رد شد، تونل‌هایش آماده کار شدند تا میراث فرهنگی توانست جلوی آغاز فعالیت‌اش را بگیرد، اما ماجرا به همین نقطه ختم نشد، هر چند کمتر از یک سال گذشته، بالاخره به عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی رأی دادند و با وجود اینکه گفتند «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمان‌های مختلف در حال استقرار هستند» و از سوی دیگر بیان کردند «فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده‌ چهارباغ عباسی اعلام نکرده‌اند.» اما هنوز نظری قطعی از سوی کارشناسان مانیتورینگ از عبور قطار از زیر این محوطه تاریخی منتشر نشده است. با وجود همه این اتفاقات، مترو اصفهان هنوز چشم طمع داشت به سی و سه پل و میدان نقشِ جهانی جهانی شده، که هر قدمی که می‌خواستند برای عبور مترو از زیر میدان‌اش بردارند، این میدان را یک قدم به سمت خروج از لیست یونسکو جلو می‌برد. حتی در طولِ انتشارِ گزارش‌هایی که درباره عبور خط مترو از زیر بناهای تاریخی مربوط بودند، برخی مخاطبانِ که نگران وضعیت آثار تاریخی قرار گرفته در مسیر این غول توسعه بودند، درخواست می‌کردند تا نسبت به وضیعت میدان نقش جهان و تبعات عبور قطار نیز اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود، حالا بعد از گذشت این مدت زمان، خبر می‌رسد که قطار قرار است، به جای میدان نقش جهان با دور زدن میدان، در چهار راه نقاشی اصفهان و خیابان فلسطین طی مسیر کند. فریدون اللهیاری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار می‌کند: در جلساتی که در تهران و با مسوولان مترو داشتیم، بالاخره مترو از خط دو که بخشی از آن از زیر میدان نقش جهان اصفهان عبور می‌کرد، خارج و قرار شد تا مسیر جدیدی برای آن طراحی شود. مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان خبر می‌دهد: پنج‌شنبه نهم اسفند وضعیت خط دو مترو اصفهان مشخص و مسیر میدان نقش‌جهان از نقشه‌ مترو حذف شد.  او با بیان اینکه قرار است طرح قابل مطالعه برای عبور مترو از نقاط دیگر، تهیه و با میراث فرهنگی درباره آن هماهنگی‌های لازم انجام شود، تاکید می‌کند: مسیر جدید نیز قطعا خارج از بافت تاریخی است و خیابان‌های مشخص شده متعلق به محور شرق به غرب اصفهان را در برمی‌گیرد.

 به گفته او، با خروج میدان نقش جهان از این لیست، قرار است قطار از محدوده چهارراه نقاشی، خیابان فلسطین و خیابان استانداری عبور کند، با این وجود تا زمانی که جزییات بررسی و مطالعه نشده، نمی‌توان اظهارنظر کاملی در این زمینه داشت. اللهیاری تاکید می‌کند: پنج شنبه ۹ اسفند با انجام کلنگ زنی برای آغاز کار خط دو متر اصفهان، رسما اقدامات آغاز شده‌اند، اما قرار نیست مسیر هیچ بخشی از بافت تاریخی اصفهان را رد کند.

برای اجرایی شدن عملیات حفاری تونل خط دو قطار شهری اصفهان با بیش از ٢٠٠٠ میلیارد ریال اعتبار و برای حد فاصل ایستگاه دارک شهرک امام حسین(ع) تا ایستگاه امام علی(ع) در ۲۴ ایستگاه که قرار است، شمال شرق اصفهان را به غرب، متصل می‌کند، مدیریت شهری اصفهان اضافه کردن یک و نیم کیلومتر و یک ایستگاه به خط دو مترو، موافقت کردند تا مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نکند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران