آغاز عملیات عظیم محمد رسول‌الله

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۰۲
آغاز عملیات عظیم محمد رسول‌الله

دوازدهم دی 1360، عملیات محمد رسول الله با رمز «لا اله الا الله، محمد رسول الله» به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت، هدف از این عملیات به عقب راندن نیروهای عراق و ضد انقلاب از غرب پاوه و جنوب مریوان به پشت مرزهای بین المللی بود.

عملیات محمد رسول الله که با رمز و ذکر لا اله الا الله ، محمد رسول الله در روز 12 در ماه سال 60 به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت ، یکی از آزمون های سخت و بزرگ چنین فرماندهانی بود. این عملیات به منظور پس زدن قوای عراق و ضد انقلاب از غرب پاوه و جنوب مریوان به پشت مرزهای بین المللی طرح ریزی شده بود . وجود نیروهای گروهک های کوموله و دموکرات خود مایه آسودگی خیال و قوت قلب صدام در جبهه شمال شده بود، اما با ضعف این گروه ها ارتش عراق دوباره دست به تجاوزات و حملات اشغالگرانه خود زد و حاشیه مرزی نوسود تا مریوان را در زمستان به تصرف در آورد ، اما در تیرماه 1360 رزمندگان اسلام با انجام عملیات روح الله منطقه شرق نوسود را از دست دشمن خارج و آزاد کردند. عملیات محمد رسول الله نیز با همین هدف و با همکاری نیروهای سپاه و ارتش ، در دو محور مریوان و پاوه به اجرا در آمد و رزمندگان شرکت کننده در این عملیات توانستند به بیشترین اهداف تعیین شده از جمله آزاد سازی شهرهای مرزی نوسود ، هانی گرمله ، بیاره و طویله عراق دست یابند . ولی عواملی چون فقدان راه های ارتباطی و نیز حضور نیروهای دشمن در ارتفاعات مشرف به این مناطق ، پشتیبانی از رزمندگان خط شکن را با مشکل مواجه ساخت و یگان های عمل کننده نتوانستند پیروزی و فتح خود را بر مناطق آزاد شده تثبیت کنند ، بنابراین به مواضع خودی بازگشتند.

در روند این عملیات دو مقر فرماندهی از تیپ 116 و شماری از پایگاه های دشمن در اطراف طویله و بیاره عراق را منهدم و مقداری سلاح سبک و تجهیزات انفرادی به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد .ضمن آنکه بیش از 800 تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای خودی در آمدند .

در پی این عملیات در منطقه اورامانات و پس زدن قوای عراق و ضد انقلاب از شهر پاوه و جنوب مریوان، این نیروها به پشت مرز بین المللی جمهوری اسلامی ایران و عراق عقب نشینی کردند.

مردم مسلمان کرد در منطقه غرب کشور پس از عقب نشینی نیروهای حامی رژیم عراق با نیروهای ارتش و سپاه همکاری و همراهی کردند.  

مردم این منطقه در پی وفاداری به کشور، از سوی رژیم بعث عراق ضربات سهمگین و وحشتناکی همچون بمباران شیمیایی شهرهای مرزی از جمله سردشت و حلبچه را به خود دیدند.

 

 

ارسال نظر