شماره امروز: ۵۴۷

بررسی جایگاه برندها از نگاه مصرف‌کنندگان

| کدخبر: 134058 | |

صادرات، از نیرومندترین راه‌ها برای حفظ وجهه تولید ملی در کشورهاست و برند ملی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند نشان‌دهنده توانایی کشورهای تولیدکننده محصولات صادراتی باشد.

 گروه گوناگون|

 صادرات، از نیرومندترین راه‌ها برای حفظ وجهه تولید ملی در کشورهاست و برند ملی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند نشان‌دهنده توانایی کشورهای تولیدکننده محصولات صادراتی باشد. از آنجا که برند محصول در هنگام خرید کالا از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان در اولویت قرار دارد، مردم مهم‌ترین عنصر در برندسازی ملی به شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر، عبارت «ساخت ژاپن» اعتبار خاصی به محصولات الکترونیکی داده یا «ساخت ایتالیا» برای پوشاک و صنعت مد همواره جذابیت بسیاری به همراه داشته است.

در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در میان بیش از 43 هزار مصرف‌کننده به نمایندگی از 90 درصد جمعیت جهان، بهترین برندها از نگاه مردم معرفی شده است.

در این نظرسنجی محصولات ساخت آلمان بیشترین محبوبیت را بین مصرف‌کنندگان داشتند. عدد شاخص آلمان در این رتبه‌بندی 100 بوده که جایگاه اول را در بین کشورها به خود اختصاص داده است. عبارت «ساخته شده در... » یا « made in» جمله‌ای است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم برای اولین‌بار طبق قانون در بریتانیا به روی اجناس وارداتی از آلمان حک می‌شد. علت این کار تشخیص جنس نامرغوب وارداتی از آلمان بود تا بریتانیایی‌ها هنگام خرید، بتوانند جنس اصل خریداری کنند. در آن زمان، آلمانی‌ها تلاش کردند تا با تولید کالاهای مرغوب و با کیفیت، بی‌اعتباری محصولات خود را جبران کنند. از آن پس، این عبارت به عنوان مهم‌ترین گزینه برای انتخاب محصول توسط مشتریان شناخته شد. این موضوع که در گزارش سال 2017، محصولات ساخته شده در آلمان، بیشترین محبوبیت را در نگاه مصرف‌کنندگان داشته، نشان‌دهنده افزایش کیفیت کالاهای این کشور است.  پس از آلمان، محصولات ساخت سویس، در بالاترین جایگاه از نظر مصرف‌کنندگان قرار دارد. این کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شود که عدد شاخص آن در رتبه‌بندی برند ملی 98 اعلام شده است.  نکته قابل توجه در محصولات این کشور، محبوبیت کالاهای سویسی در کشوری مانند آلمان است. در بین سایر کشورهایی که بیشترین واردات از سویس را دارند، می‌توان به امریکا، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا اشاره کرد. مهم‌ترین محصولات شناخته شده این کشور در سطح جهانی، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، ساعت و محصولات کشاورزی است.  محصولات ساخته شده در سایر کشورهای اتحادیه‌اروپا نیز در بین مصرف‌کنندگان شهرت بالایی دارد. عدد شاخص در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظرسنجی محبوبیت محصولات در میان مصرف‌کنندگان 92 اعلام شده است. این عدد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در قدرتمندی برند ملی در جایگاه بالاتری از بریتانیا و سوئد قرار داده است.  محصولات ساخته شده در کانادا و ایتالیا در این نظرسنجی با عدد شاخص 85 و 84، رتبه‌های ششم و هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.  طبق سایر گزارش‌های به دست آمده، ژاپن با عدد شاخص 81، رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. قدیمی‌ترین شرکت‌های جهان در ژاپن قرار دارد که این موضوع باعث اعتماد بانک‌ها و سرمایه‌گذارها برای حمایت مالی از این شرکت‌ها بوده و اینکار باعث کاهش رقابت‌پذیری شرکت‌های ژاپنی در سطح جهان شده است. همچنین در سال 2016، خودروسازی ژاپن، جایگاه مناسبی را در بین خودروسازان جهانی کسب کرده بود. هرچند که یکی از عوامل پیشرفت اقتصاد در ژاپن فرهنگ بالای تولید در میان مردم است اما ژاپن در نظرسنجی صورت‌گرفته از مصرف‌کنندگان، جایگاه هشتم را در محبوبیت کالاهای تولیدی به خود اختصاص داده است. میزان اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات ژاپنی، فرانسوی و آلمانی به یک اندازه بوده و عدد شاخص این سه کشور در این رتبه‌بندی 81 اعلام شده است.  در ادامه این گزارش، طبق نظرسنجی صورت گرفته از مصرف‌کنندگان، محصولات فنلاندی و نروژی رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.  در بین 20 کشوری که محصولات تولیدی آنها در میان مصرف‌کنندگان جایگاه شناخته‌شده‌ای دارد، نام هلند، استرالیا، نیوزلند و دانمارک نیز به چشم می‌خورد. طبق این نظرسنجی محصولات ساخته شده در نیوزلند و دانمارک در بین مصرف‌کنندگان در یک جایگاه بوده است.  اتریش، بلژیک، ایرلند و اسپانیا نیز به ترتیب رتبه‌های هفدهم تا بیستم را به خود اختصاص داده‌اند.  در واقع برند ملی ارزشی است که دانش و تجربه کشورها را در میان مصرف‌کنندگان منعکس می‌کند. ارزش بالای یک برند، تقاضای مشتری‌ها را افزایش می‌دهد و توسعه و پیشرفت آن برند را نیز تسهیل می‌کند. بر این اساس فعالیت‌های تبلیغاتی نیز موثرتر شده و در نهایت منجر به عملکرد بهتر برند و مشتری‌مداری می‌شود. تمام این عوامل در کنار هم باعث می‌شود که تفاوت‌ها در محصولات بیشتر شده و برند‌ها در رقابت کمتر آسیب‌ ببینند. بر این اساس، بسیاری از مدیران در جست‌وجوی پاسخ به سوالاتی هستند تا به کمک آن به برنامه‌ریزی راهبردی و تاکتیکی بپردازند. پاسخ به سوالاتی نظیر: یک تصمیم استراتژیک خاص چه تأثیری روی برند می‌گذارد؟ چگونه برند سازمان را در جهت اهداف استراتژیک برند ملی قرار دهیم؟ برای رسیدن به جایگاه مورد نظر چه برنامه‌های تاکتیکی را باید دنبال کنیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران