شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 128220 | |

ساوالان جماعتی یکی از دغدغه هایش برای نقاشی پیکره‌های تاریخی را توجه به میراث و هویت فرهنگی فراموش شده منطقه باستانی «شهر یری» دانست.

ساوالان جماعتی یکی از دغدغه هایش برای نقاشی پیکره‌های تاریخی را توجه به میراث و هویت فرهنگی فراموش شده منطقه باستانی «شهر یری» دانست.

ساوالان جماعتی نقاش درباره نمایشگاه نقاشی «روایت گمشده» که در گالری ساربان برپاست گفت: کار روی این مجموعه متشکل از ۳۰ تابلوی نقاشی از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و سوژه این نقاشی‌ها از منطقه باستانی «شهر یری» در چند کیلومتری مشکین شهر اردبیل الهام گرفته شده است.او اظهار کرد: وقتی پا به این منطقه باستانی گذاشتم بسیار تحت تاثیر پیکره‌های سنگی موجود در این منطقه قرار گرفتم که فضایی مینی مال و انتزاعی ایجاد کرده بود. این پیکره‌های سنگی متعلق به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح هستند و سعی کردم حسی را که فضای موجود این منطقه ایجاد می‌کند، نقاشی کنم. جماعتی با اشاره به اینکه عمده پیکره‌های موجود در منطقه باستانی «شهر یری» دهان ندارند، افزود: بومیان این منطقه معتقدند که این محل معبدی بوده که در مقابل خدایان نباید کسی سخن بگوید.او در مورد اندازه تابلوها و تکنیک به کار رفته در خلق آنها عنوان کرد: کوچک‌ترین اثر در اندازه ۳۰ در ۳۰ سانتی متر و بزرگ‌ترین اثر در اندازه ۲ متر در ۱۵۰ سانتی متر با تکنیک رنگ روغن روی بوم ارایه شده است.این هنرمند نقاش در پاسخ به اینکه آیا مخاطب عام با آثار نقاشی نمایشگاه «روایت گمشده» ارتباط برقرار کرده است، گفت: فضایی که در مواجهه با منطقه «شهر یری» به من دست داد، فضای وهم و ترس بود که اتفاقاً مخاطبان نمایشگاه نیز همین فضا را تجربه کردند.او همچنین اظهار کرد: یکی از دغدغه هایم برای نقاشی پیکره‌های تاریخی یک منطقه باستانی به فراموشی سپرده شده، این بود که این شهر گمشده سر زبان‌ها بیفتد تا به این میراث و هویت فرهنگی توجه بیشتری شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران