شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 125064 | |

بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با خبر آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند. این‌بار، آتش به جان قدیمی‌ترین پل اهواز افتاده است.

 

بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با خبر آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند. این‌بار، آتش به جان قدیمی‌ترین پل اهواز افتاده است. شانس نیز با این پل اهواز همراه نبود و به‌دلیل وجود نیزار در محدوده زیر پل، آتش به زیر آن و درنهایت به خود پل سرایت کرد. به گفته‌ علی‌تراب‌پور رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش‌سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودرو آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه‌آهن جنوب و سراسری ساخته می‌شد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به

«پل سیاه» معروف شد.

این پل در واقع با سازه فلزی و فوندانسیون بتنی‌اش به جای پل تاریخی «شادروان» از دوره ساسانیان و به طول هزار و ۵۰ متر در دوره پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستون‌ها که عرض آن 6 متر است. اتصال و ارتباط خط‌آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه‌آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلی‌ترین کاربرد این پل می‌نامند. «پل سیاه» در دوران‌ مختلف تاریخی تاثیر داشته تا جایی که حتی باتوجه به نقش‌ آن نامش نیز تغییر پیدا کرده است. جنگ جهانی دوم را می‌توان نمونه‌یی از نقش این پل در این شهر دانست، زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روسیه بود و به علت اینکه یکی از گلوگاه‌های مهم در موفقیت متفقین به‌شمار می‌رفت، در آن دوران به

«پل پیروزی» شهرت یافت. براساس اسناد و تصاویر باقی‌مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است. پل سیاه اهواز ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران