«تئاتر» برای کاهش آسیب

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۱۸
«تئاتر» برای کاهش آسیب

توماج دانش‌بهزادی با بیان آنکه آموزش تئاتر در مدارس می‌تواند آن را به عنوان مقوله مهم آموزشی در جامعه گسترش دهد، معتقد است که این هنر درحال حاضر علاوه بر خاستگاه سرگرمی توانایی کاهش خسارات و آسیب‌های بسیاری از کمبودها مانند فقر را به همراه دارد.

«خط باریک قرمز» یکی از نمایش‌های حوزه کاربردی بخش خارج از صحنه(آف استیج) جشنواره سی و ششم تئاتر فجر است که در آن جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا با هدایت توماج دانش‌بهزادی، دغدغه و مشکلات مسیر زندگی خود را در قالب تئاتر روایت می‌کنند.

کارگردان این اثر با اشاره به اینکه 3 روز اول تمرین با این بچه‌ها را یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی خود توصیف ‌می‌کند به ایسنا گفت: با گذشت تنها چند ماه، آموزش تئاتر تاثیری در روح و جان این بچه‌ها گذاشته که اکنون می‌توانم این تمرین را یکی از بهترین خاطرات زندگی‌ام معرفی کنم. او درباره دغدغه شکل‌گیری «خط باریک قرمز» توضیح می‌دهد: مدتی قبل با فردی آشنا شدم که مستندی درباره زندان زنان کار کرده بود. این مستند زندگی دختری را روایت می‌کرد که مادرش در سن 15سالگی به خاطر مواد مخدر او را به ماموران معرفی کرده بود و از همان زمان محل زندگی او به زندان منتقل شده بود. درحال حاضر 16سال از اقامت آن دختر در زندان می‌گذرد و درآنجا دو قتل انجام داده است. این موضوع جرقه‌یی را در ذهن من ایجاد کرد که ما می‌توانیم با آموزش تئاتر در بچه‌های کانون اصلاح و تربیت تغییری ایجاد کنیم تا در حد توان از بروز فجایع اینچنینی جلوگیری شود. او در ادامه افزود: چیزی که روی آن تاکید داریم، مطرح شدن تئاتر به عنوان مقوله مهم آموزشی در مدارس است تا به این وسیله بتوانیم خسارت و آسیب‌های خیلی از کمبودها مانند فقر را از مسائل فرهنگی و مشکلات سیاسی‌مان کمتر کنیم.

 

 

ارسال نظر