شماره امروز: ۵۴۷

نگاهی به توزیع استارت‌آپ‌ها کشورها از سال 2013

| کدخبر: 109089 | |

طبق گزارش‌های به دست آمده، در دهه گذشته، چین به عنوان مرکز رشد بسیاری از استارت‌آپ‌ها در جهان شناخته شده است. این کشور، علاوه بر آنکه یکی از کشورهای مطرح در تولید فناوری در جهان است،

گروه گوناگون   

طبق گزارش‌های به دست آمده، در دهه گذشته، چین به عنوان مرکز رشد بسیاری از استارت‌آپ‌ها در جهان شناخته شده است. این کشور، علاوه بر آنکه یکی از کشورهای مطرح در تولید فناوری در جهان است، چشم‌انداز گسترده‌یی در مورد راه‌اندازی کسب و کارهای جدید دارد تا حدی که در سال‌های اخیر، مهم‌ترین رقیب امریکا در استارت‌آپ‌ها شده است. نکته‌ قابل‌توجه در پیشتازی چین آن است که امریکا در حال از دست دادن رهبری کارآفرینی در حوزه‌های فناوری بوده و همین موضوع می‌تواند برگ برنده‌یی برای کارآفرین‌های چینی محسوب شود. این در حالی است که تا پیش از این، امریکا به عنوان یکه‌تاز جهان در بحث استارت‌آپ‌ها به‌شمار می‌رفت. طبق آمار، در سال‌های گذشته، حدود 55درصد از استارت‌آپ‌ها در این کشور قرار داشت اما گزارش‌های جدید، خبر از شکست امریکا در مقابل چین دارد. در سال 2013، بیش از 70درصد از استارت‌آپ‌های جهان مربوط به امریکا قرار داشت. این در حالی بود که سهم چین از کسب‌ و کارهای جدید در جهان، صفر بود. سهم 25درصدی دیگر کشورها نیز در مقایسه با امریکا بسیار محدود بود.

پس از آن، چین با تکیه بر فناوری‌های نوین و استارت‌آپ‌ها، حرکت به سمت رشد در زمینه علمی و اقتصادی آغاز کرد. در سال 2014، زمانی که فراگیری استارت‌آپ‌ها در امریکا کاهش یافته و به 6درصد رسید، چین توانست به سهم 12درصدی در راه‌اندازی کسب‌ و کارهای جدید در جهان دست یابد. همزمان با رشد چین در استارت‌آپ‌ها، روز به روز از قدرت امریکا در این زمینه کاسته شد. در سال 2015، امریکا با کاهشی 13درصدی در راه‌اندازی کسب و کارهای جدید، به سهمی حدود 49درصد در جهان دست یافت. در این سال، چین توانست حدود 28درصد از سهم کسب و کارهای نوپا در جهان را دراختیار داشته باشد. به گفته تحلیلگران، فرهنگ کارآفرینی در چین، بسیار رقابتی است. مردم در این کشور، به‌دلیل توانایی ضعیف مالی نسبت به کشورهای غربی بیشتر کار می‌کنند. بنابراین استارت‌آپ‌ها در این کشور سریع‌تر رشد می‌کنند و از طرفی در سال‌های اخیر در چین، مصرف و تقاضا بسیار افزایش یافته است. این موارد منجر شد تا چین در سال‌های 2016 و 2017، رشد قابل‌توجهی در استارت‌آپ‌ها و کسب ‌و کارهای نو در جهان داشته باشد. طبق آمار به دست آمده در سال 2016، این کشور حدود 29درصد و در نیمه نخست سال 2017 نیز سهم 36درصدی در استارت‌آپ‌ها به خود اختصاص داده است. هر چند بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این بازار توانایی رقابت با نمونه قدرتمند امریکایی را ندارد اما آمار نشان می‌دهد که باتوجه به کاهش سهم امریکا در آغاز کسب ‌و کارهای جهانی، چین ممکن است به‌زودی رقیبی قدرتمند برای این کشور شناخته شود. در سال 2016، سهم امریکا در استارت‌آپ‌ها حدود 43درصد و نیمه نخست سال 2017، نزدیک به 41درصد اعلام شد.

در سال‌های 2013 تا 2017 که سهم امریکا در استارت‌آپ‌ها کاهش یافته و چین روز ‌به روز قدرتمندتر می‌شد، سایر کشورها در زمینه شروع کسب ‌و کارهای جدید، نوسان چندانی را تجربه نکردند.

آن‌طور که در سایر گزارش‌ها آمده، در کشورهای غربی ازجمله امریکا، نگرانی‌های بسیاری برای کسری مالی، راه‌اندازی شغل‌های تولیدی و نوسان قیمت ارز وجود دارد. همین موضوع منجر به کاهش رشد استارت‌آپ‌ها در این کشور شده، این در حالی است که چین قصد دارد به بزرگ‌ترین تولیدکننده کالا و خدمات فناوری در جهان تبدیل شود. همچنین این کشور به‌دنبال داشتن هسته فناوری، طراحی، ریزپردازنده‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار و برند محصولات است. چین قصد دارد جایگزین قدرتمندی برای استارت‌آپ‌های امریکایی شود و آن‌طور که آمار نشان می‌دهد به‌زودی به هدف خود دست خواهد یافت.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران