نگاهی به شرایط تجاری اروپا و امریکای شمالی

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۰۳:۳۵:۳۰
کد خبر: ۱۸۸۴۵۶

سیدمحمود حسینی 

در خصوص مهم‌ترین اخبار 31 فرودین 1401 مصادف با 20 آوریل 2022، می‌توان به تراز تجاری اتحادیه اروپا و شرایط تولیدات صنعتی در قاره سبز اشاره کرد. همچنین اخبار مربوط به بخش مسکن کانادا و ایالات متحده از اخباری بود که منتشر و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. 

در حالی که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی درگیر بحران حمله نظامی روسیه به اوکراین است و روزهای سختی را سپری می‌کند، اخبار مربوط به حوزه تجارت نیز اوضاع مساعدی را نشان نمی‌دهند. طبق گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، تراز تجاری این قاره منفی 4/9 میلیارد یورو بود. این عدد به میزان یک میلیارد یورو از پیش‌بینی‌های کارشناسان که تراز تجاری منفی 4/8 میلیارد یورو را تخمین زده بودند، منفی‌تر بود.  

نکته دیگر اینکه، این کسری تجاری نسبت به دوره مشابه قبل 7/1 میلیارد یورو بیشتر شده است. تراز تجاری تغییر بین صادرات و واردات در منطقه یورو را در یک دوره انتخاب شده نشان می‌دهد. اقتصاددانان از تراز تجاری برای ارزیابی ساختار جریان‌های تجاری بین کشورها استفاده می‌کنند. 

ابتدا تراز تجاری برای تک‌تک کشورهای عضو منطقه یورو محاسبه می‌شود و سپس ترازها در یک رقم واحد جمع‌آوری می‌شوند. همزمان با شاخص تراز تجاری، آمار مربوط به میزان تولیدات صنعتی نیز منتشر شد. 

اتحادیه اروپا در مقایسه با ماه قبل میلادی که رشد صفر درصدی داشته، این بار رشد 7/0درصدی را تجربه کرده است. این رقم 2/0 درصد بیشتر از تخمین‌ها بود. این شاخص همچنین نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد 2% را تجربه کرده است. ارقام نشان می‌دهد که اروپا در ماه فوریه پارسال کاهش 3/1-% داشته است و تفاوت 3/3% رقم خوبی می‌تواند باشد. 

در حوزه امریکای شمالی، اخبار مسکن در کانادا و امریکا و از خبرهایی بود که دیروز منتشر شد. طبق آنچه اداره آمار کانادا منتشر کرده شاخص قیمت مسکن جدید کانادا (NHPI) که تغییر قیمت فروش خانه‌های نوساز را در ماه گزارش شده نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد، رشد اندکی نسبت به ماه قبل داشته است. 

در ماه فوریه این شاخص 1/1 % بوده که با افزایش یک دهم درصدی به 2/1% رسیده هر چند 5/0 درصد بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. 

شاخص خانه‌های فروخته شده در ایالات متحده نیز از بهبود شرایط خبر می‌دهد هر چند بسیار کمتر از مقدار پیش‌بینی کارشناسان بوده است. شاخص خانه‌های فروخته شده در امریکا میزان خانه‌های به فروش رفته منعکس کننده تغییرات تعداد فروش مسکن غیرنوساز برای یک ماه معین نسبت به ماه قبل است.

 این محاسبات فقط شامل معاملات بسته برای فروش خانه‌های تک خانواری، آپارتمان‌ها، کانکس‌ها و تعاونی‌های موجود است. این گزارش که توسط انجمن ملی مشاوران املاک ایالات متحده منتشر می‌شود، کاهش 7/2-% را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل خود که رقم 2/7-% داشته نزول کمتری داشته است.

 اما با تخمین کارشناسان که رقم 6/0-% را پیش بینی کرده بودند، فاصله داشت. 

 

ارسال نظر