شماره امروز: ۵۴۷

| | |

یکی از سوالاتی که این روزها در ذهن سهامداران وجود دارد، در مورد اثر ماه مبارک رمضان بر بازار سرمایه است که این سوال ریشه در مفهومی به نام اثر تقویمی (Calendar Effect) دارد.

ابراهیم سماوی

یکی از سوالاتی که این روزها در ذهن سهامداران وجود دارد، در مورد اثر ماه مبارک رمضان بر بازار سرمایه است که این سوال ریشه در مفهومی به نام اثر تقویمی (Calendar Effect) دارد. 

بر اساس این مفهوم برخاسته از مباحث مالی رفتاری، اثر تقویمی از رویدادهایی است که به دلیل وجود مناسبت یا زمان خاصی در تقویم، بازارهای مالی را آبستن تغییرات قابل توجهی می‌کند. در آن برهه‌ها سرمایه‌گذاران رفتار و الگوی مشخصی به صورت توده‌وار (Herding) با سرمایه و زمان‌شان تکرار می‌کنند که بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد. 

برای مثال با توجه به اینکه در ماه محرم مراسمات کاهش پیدا می‌کنند و همچنین بسیاری از افراد خرید طلا را خوش‌یمن نمی‌دانند، بازار طلا دچار رکود می‌شود. 

برای بررسی اثر ماه مبارک رمضان بر بازار سرمایه لازم است که به این مهم توجه کنیم که آیا در سال‌های گذشته تغییری در روند ایجاد شده یا هرسال بازدهی مثبت و منفی خاصی ثبت شده است؟ 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران