شماره امروز: ۵۴۷

| | |

مسلما ترس از برقراری ارتباط مستقیم، رودررو و حضوری با هم‌کلاسی‌ها و معلمان از جمله دغدغه دانش‌آموزانی است

سوسن سیف

مسلما ترس از برقراری ارتباط مستقیم، رودررو و حضوری با هم‌کلاسی‌ها و معلمان از جمله دغدغه دانش‌آموزانی است که یک سال و نیم اخیر تنها از طریق گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ و..‌. با هم‌کلاسی‌ها و معلمان خود در ارتباط بوده‌اند. این مساله به خصوص برای دانش‌آموزانی که تازه می‌خواهند وارد مدرسه شوند یا به یک مقطع تحصیلی دیگر می‌روند، کمی سخت‌تر از بقیه است. البته اگر دانش‌آموز مشکلی در برقرار ارتباط و دوست یابی نداشت باشد و مهارت برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشد به زودی این سختی‌ها برطرف می‌شود و آنها به روال عادی قبل بازمی گردند، اما از سوی دیگر مساله برای دانش‌آموزانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند کمی سخت خواهد بود. با توجه به برگزاری آنلاین و مجازی کلاس‌های درس طی یک سال و نیم اخیر، شیوه تحصیل دانش‌آموزان و توجه یا عدم توجه آنها به درس خواندن طی این مدت، هم‌چون ریسمانی در  کلاس‌های حضوری نیز کشیده خواهد شد، در واقع دانش‌آموزانی که درس‌خواندن در کلاس‌های آنلاین را سست گرفته و نسبت به تحصیل بی‌توجه بودند آموزش حضوری نیز برایشان سخت خواهد بود و ممکن است در این پروسه دچار یأس شوند و این پیامد اجتناب ناپذیر است چراکه نتیجه فعالیت دانش‌آموز طی یک سال و نیم اخیر بوده و تنها می‌توان این دانش‌آموزان را نسبت به درس خواندن هدفمند کرد. حال با حضوری شدن آموزش‌ها، دانش‌آموزان باید در عادات خود تغییراتی ایجاد کنند و این در حالی است که تغییر عادت سخت و زمان‌بر است. از این رو لازم است معلمان و اولیا  شکیبا باشند تا این تغییر عادت اتفاق افتد. در واقع تعامل مستقیم با هم‌کلاسی‌ها و معلمان و اجتماعی شدن دانش‌آموزان از جمله مزایای برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری است و تمام دانش‌آموزان به یک شیوه آموزش پذیر نیستند و از این رو قطعا دانش‌آموزانی که شیوه یادگیری آنها وابسته به بحث و چالش است طی مدت اخیر مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. همچنین تجربه و آزمون و خطا در محیط یادگیری یعنی مدرسه منجر به افزایش یادگیری نیز می‌شود و این نیز از دیگر مزایای آموزش حضوری است. «تمرکز» از جدی‌ترین مولفه‌های یادگیری برای استفاده در لحظه دانش‌آموزان از مطالب درسی است و روش‌های تمرکز زایی برای دانش‌آموزانی که «اضطراب» ریشه عدم تمرکز آنهاست، می‌تواند موثر باشد اما در عین حال نمی‌توان به صرف نداشتن تمرکز، یک شیوه ثابت را برای تمام دانش‌آموزان توصیه کرد و از این رو دانش‌آموزان برای رفع مشکل عدم تمرکز می‌توانند از مشاوران و روانشناسان کمک گیرند. اکثر افراد رویاها و آرزوهای خویش را با اهداف خود اشتباه می‌گیرند به همین خاطر است که «هدف نویسی» برای دانش‌آموزان بسیار مهم است. هدف نویسی اولین و مهم‌ترین مرحله برای رسیدن به هدف است که باید اولیا  و معلمان به دانش‌آموزان یاد دهند. علت اصلی بی‌انگیزگی دانش‌آموزان برای درس خواندن، نداشتن هدف درست متناسب با موجودیت است. به هر حال آموزش مجازی طی یک سال و نیم اخیر، باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان آمادگی لازم برای حضور در کلاس درس را نداشته باشند، در واقع برگزاری کلاس‌های حضوری نوعی تغییر به حساب می‌آید که اخت شدن با آن کمی زمان بر و سخت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است والدین و اطرافیان دانش‌آموز قدرت همدلی خود را با دانش‌آموز بالا ببرند تا گذر زمان به کمک او‌ آید و معضلات مشخص و با حل مساله رفع شوند. والدین باید اجازه دهند تا خود دانش‌آموزان حل مساله کنند و این به معنای شنیدن مساله از زبان دانش‌آموز بدون اظهارنظر درباره آن است، مگر در موارد بحرانی که لازم است والدین به مساله ورود کنند، طی این مدت باید پدر و مادر شنونده محض باشند تا دانش‌آموز بتواند آزمون و خطا کند.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران