منطقه پرفشار بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۷۲
منطقه پرفشار بیت‌کوین

سیدمحمود حسینی

موضوعی که ذهن معامله‌گران این رمزارز پرطرفدار را می‌تواند مشغول کند، این است که بعد از این رشد 15هزار دلاری بیت‌کوین گام بعدی آن چیست. در مقاله قبلی با تحلیلی که روی بیت‌کوین داشتیم، دو سناریو برای آن مطرح شد که یا بیت‌کوین به سمت قیمت 53000 دلار رشد خواهد نمود یا در صورت عدم توان رشد به سمت 32000 دلار حرکت خواهد کرد. پس از حدود 5 روز رشد خود را به نزدیک 56000 دلار رساند که 4 روز است که در بازه 2000 دلاری بین 54 تا 56 هزار دلار نوسان می‌کند. 

اگر نگاهی به گذشته بازار داشته باشیم، این ناحیه یعنی 53 تا 59 هزار دلار اصطلاحا ناحیه پرفشاری بوده است که هم در زمان رشد تاریخی و همچنین در نزول بعد از آن در این منطقه پرفشار توقفی داشته است. بی‌شک این منطقه قیمتی تا به امرزو از اهمیت ویژه‌ای برای بیت‌کوین برخوردار است زیرا اولین قله‌ای که در زمان رشد بی‌سابقه ایجاد کرد قیمت 58 هزار دلار بود که پس از لمس این قیمت با ریزش 15 هزار دلاری یک قله معتبری را ایجاد کرد. بعد از آنکه بالاترین قله را ایجاد کرد و نزول خود را شروع کرد، در رشد بعدی در همان قیمت متوقف شد و با آن شیرجه سریع به زیر 30 هزار دلار رسید. حال مساله این است که آیا از منطقه می‌تواند عبور کند یا نه؟ اگر عبور کند ایستگاه بعدی آن کجاست؟ اگر نتواند عبور کند چه رخ خواهد داد؟ 

حتما به عنوان یک معامله‌گر می‌دانیم که بحث تحلیل فرای خرید و فروش است و تحلیل کردن به معنی این نیست که حتما باید دست به کار شویم. در واقع با تحلیل کردن قرار است به سناریوهای محتمل برسیم و این سناریوها را در ترکیب با سایر بخش‌های دانش معامله‌گری به خرید یا فروش تبدیل کنیم. البته تحلیل باید به ما کمک کند که درصدی از احتمال وقوع سناریوها نیز داشته باشیم برای همین موارد دیگری را نیز به ابزار تحلیل خودمان اضافه می‌کنیم که تا سناریوهایی دقیق‌تر داشته باشیم.

اگر نگاهی تکنیکال داشته باشیم می‌بینیم که بازار در حال تشکیل الگوی گوه که یک الگوی برگشتی است. تا به حال بیشتر الگوهای گوه‌ای بیت‌کوین تشکیل داده درست عمل کرده و باعث برگشت بازار شده است. از طرف دیگر بحث حجم مطرح است. اگر نگاهی به تاریخچه حجم معاملات بیت‌کوین داشته باشیم، کاهش حجم معاملات کاملا محسوس است که این نشان از ترس معامله‌گران دارد. شاید به نظر برسد که کسانی که بیت‌کوین دارند امید به افزایش قیمت دارند و قصد فروش ندارند. هرچند این در ظاهر علامت خوبی است اما در واقع اگر ترسی که دارند بازار را وارد فاز روانی بکند و قیمت نتواند از این سد عبور کند، باعث خواهد شد فروش پرفشاری ایجاد شود قیمت با سرعت بیشتری ریزش نماید به‌طوری که به کمتر از آخرین کف خود یعنی 29هزار دلار ریزش نماید. اگر ترس خریداران که باعث کاهش محسوس حجم شده است را در نظر بگیریم، باید هر لحظه در انتظار ریزش قیمت باشیم. با این توصیف حجم نشان می‌دهد که تمایل بازار به ریزش قیمت است. اما سناریو دوم این است که بازار از این سد عبور کند و به رشد خود ادامه دهد. در این صورت باید منتظر قیمت در حوالی سقف‌های قبلی آن باشیم. 

سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام یکی از این سناریو‌ها محتمل‌تر است. شرایط فعلی رفتار معامله‌گران بیشتر متمایل به ریزش است و بازار در فاز ترس به سر می‌برد. اما آن چیزی که باعث خواهد شد این ترس بشکند عوامل فاندامنتال یا ورود سرمایه به بازار بیت‌کوین خواهد بود. اگر به صورت قابل توجهی سرمایه وارد بازار شود وبخش قابل توجهی از بیت‌کوین‌های فروشی را از بازار جمع کند می‌توان به رشد مقطعی امیدوار بود. ورود سرمایه باعث رشد ناگهانی شده و اما در ایستگاه بعدی حتما متوقف خواهد شد زیرا کسانی که می‌خواهند ذخیره سود داشته باشند قصد خروج را خواهند داشت. مساله بعدی عوامل فاندامنتال مانند یک خبر مثبت در مورد بیت‌کوین است که امیدی بلندمدت به دارندگان و خریداران بیت‌کوین بدهد و ترس آنها را کمی تعدیل کند. اگر خبری از این دو نباشد باید منتظر ریزش مجدد بیت‌کوین باشیم.

 

ارسال نظر