شماره امروز: ۵۴۷

| | |

با افزایش دانش بشر و به کارگیری تجربیات خود در ارتقای سطح زندگی، کسب ‌وکارها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و استفاده از تکنولوژی و فضاهای مجازی در جهت سهولت ارایه خدمات ومحصولات واجب الامر گردیده است.

یدالله سوری

با افزایش دانش بشر و به کارگیری تجربیات خود در ارتقای سطح زندگی، کسب ‌وکارها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و استفاده از تکنولوژی و فضاهای مجازی در جهت سهولت ارایه خدمات ومحصولات واجب الامر گردیده است. یکی از این تغییرات ورود کسب و کارها به فضای مجازی است، استفاده از فضای مجازی نه تنها به فروش و ارایه خدمات کسب‌وکارها کمک شایانی کرده بلکه می‌تواند زمینه‌ساز فرهنگ و امنیت ، در روابط کاری و پیشرفت برند‌ها باشد. در حال حاظر بسیاری از صاحبان کسب وکار‌ها و کارآفرین‌ها بر این باور هستند که باید فعالیت کاری خود را به روزرسانی کنند و از فضای مجازی برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود استفاده نمایند. اما این امر نیازمند شناخت درست این فضا و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و کاربردی است تا بتوان بهترین ارتباط موثر و ارایه خدمات را در جهت رفاه مشتریان و ثروت‌‌آفرینی و رونق کسب وکارها ایجاد نمود.

اگر مروری به روش‌های بازاریابی شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف قبل از اپیدمی بیماری کرونا بیندازیم بی‌شک خواهیم دید که زمانی بازاریابی حضوری و ارتباطات چهره به چهره برای فروش محصول یا خدمات به‌راحتی انجام می‌پذیرفت و هنوز خیلی از شرکت‌ها و صاحبان برندها مدل بازاریابی و فروش سنتی خود را حفظ کرده بودند، ولی امروز و در پی اوضاع بیماری کرونا و عدم اعلام پایان این وضعیت، بسیاری از صاحبنظران در حوزه بازاریابی براین باور هستند که تنها یک شکل از بازاریابی باقی مانده و آن بازاریابی محتوایی نام دارد.تمامی کسب و کار‌ها برای حفظ بقای خود و بقای اقتصادی هر جامعه نیاز به حضور در کنار مردم و معرفی محصولات و خدمات خود و در نتیجه انجام فروش و ایجاد چرخه مالی سازمان خود هستند. به این منظور از روش‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند. در زمان قبل‌تر تبلیغات تنها از تلویزیون و بیلبورد‌های شهری و...صورت می‌گرفت که در واقع بازاریابی محیطی نقش‌آفرین‌ترین بخش برای کسب‌ و کار‌ها بود؛ ولی امروزه دیگر با توجه به عدم ارتباط‌های حضوری با مشتریان و شرایط بیماری کرونا همه‌چیز به طرز شگفت‌انگیزی تغییر کرده است. امروزه مردم بیشتر وقت خودشان را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. اگر کسب و کار‌ها با ایجاد زیر ساخت‌های درست فناوری خود و تولید محتوا موثر در این فضا‌ها قرار بگیرند، بی‌شک شاهد رشد بازاریابی محتوایی و فرآیند فروش و در نتیجه بقای کسب و کار خود خواهند بود.آنچه از تحقیقات فعالان در این حوزه به دست آمده این است که کمترین کسب وکارهایی که در شرایط فعلی (کرونا) آسیب دیده‌اند، کسب‌وکارهایی بودند که توانسته‌اند از فضای مجازی بهترین استفاده را ببرند و این نشان از اهمیت توسعه زیرساخت‌های فناوری کسب ‌و کار‌ها در فضای مجازی است، برای بقا سازمان و اقتصاد پویا‌تر کشور و همچنین راحتی و سلامت مشتریان در استفاده از محصولات و خدمات شرکت‌های تولیدی و خدماتی.از مزایای مختلفی که بازاریابی محتوایی در فضای مجازی برای کسب و کارها ایجاد کرده، می‌توان به شرایط تعاملی‌تر و دوسویه و حذف هزینه‌های عبور و مرور در بازاریابی محتوایی و آنلاین نسبت به بازاریابی حضوری و سنتی اشاره کرد. استفاده از تمام ظرفیت‌های سمعی، بصری و گرافیکی برای تبلیغات در فضای آنلاین و عدم استفاده نشدن کامل آن در بازاریابی حضوری و ترویج بازاریابی ویروسی و به اشتراک گذاشتن محتوای تبلیغاتی برند‌ها در بازاریابی محتوایی و دیجیتالی که در بازاریابی سنتی و حضوری امکان‌پذیر نیست. هزینه‌ها از طرفی، در بازاریابی محتوایی و دیجیتال به مراتب از هزینه‌های بازاریابی محیطی و حضوری کمتر بوده و اثربخشی آن در برخی موارد بیشتر است. بنابراین با توجه به شیوع گسترده‌تر بیماری کرونا در نیمه دوم سال و غیرپیش‌بینی بودن شرایط باید بحث‌های استفاده از فضای مجازی برای توسعه و رونق کسب وکار‌ها جدی‌تر بیان و برنامه‌ریزی شود. تا کسب و کارها بتوانند به رونق کسب و کار خود امیدوارتر و فضای بیکاری و رکود شرکت‌ها کمتر احساس شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران