نوسان طلا در بازارهای جهانی

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۹۵
نوسان طلا 
در بازارهای جهانی

سید محمود حسینی

فارغ از اینکه طلا، فلز تزیینی مورد علاقه بسیاری است، یکی از مهم‌ترین کالاهای سرمایه است که نوسان قیمت آن دغدغه بسیاری است. صعود مجدد قیمت طلا به حدود 2070 دلار در بازارهای جهانی، این سوال را مطرح کرد که آیا طلا مانند سال 2011 یک سقف قیمتی خواهد ساخت و وارد یک روند نزولی چندین‌ساله خواهد شد و یا اینکه مانند سال 2009 یک روند صعودی ادامه‌دار خواهد داشت. عبور از قله تاریخی در مورد طلا، موضوع مهم و پراهمیتی است و اتفاقی نیست که هر روزه یا هر ساله رخ دهد. از سال 1971 که رسماً نیکسون قابلیت تبدیل دلار به طلا را به‌طور یک طرفه فسخ کرد، طلا سه بار از سقف قیمتی تاریخی عبور کرده است که در سال‌های 1976، 2007 و 2009 می‌باشد که اتفاق ششم آگوست 2020 چهارمین رکورد عبور از سقف قیمتی قبلی خود را ثبت کرد. طلا بیش از سه روز نتوانست در قیمت بالای 2000 دلار دوام بیاورد و شروع به نزول کرد. هرچند تحلیل‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارند...

 اما عمدتاً بر این باورند که در بلندمدت، یعنی در 5 سال آینده قیمت طلا به بیش از 3000 دلار خواهد رسید. اما قبل از آن به حدود 1800 دلار نزول خواهد کرد. قبل از اینکه تحلیل تکنیکال دقیق‌تری ارایه کنیم به برخی از دلایل اصلی نوسان قیمت طلا اشاره‌ای خواهیم داشت.

قیمت طلا و دلار در دو سوم مواقع حرکت معکوس دارند، اگر ارزش دلار ثابت باشد یا کاهش پیدا کند قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد. در سال 2019 شاخص دلار 24/0 درصد افزایش پیدا کرد در حالی‌که طلا 8/18 درصد رشد کرد. البته درکشور ما نرخ برابری دلار در مقابل ریال، یکی دیگر از پارامترهای تأثیر قیمت طلا به ریال می‌باشد که در اینجا فعلاً به بررسی قیمت جهانی طلا می‌پردازیم و قیمت دلار در ایران را نادیده می‌گیریم.

تقاضا برای طلا ازدیگر دلایل مهم افزایش قیمت جهانی آن می‌باشد. طلا همیشه با چندین دسته تقاضا مواجه بوده است. خرید طلای فیزیکی توسط خانوار به عنوان اولین دسته قابل بررسی است. هرچند به عقیده کارشناسان این تقاضا بر روی قیمت طلا موثر است اما نه به اندازه تقاضای خرید طلا توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETFs) . بر این اساس ادامه تقاضای صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید طلا همانند سال 2019 باعث افزایش قیمت طلا خواهد شد. گروه سوم تقاضا توسط بانک‌های مرکزی در دنیاست. بانک‌های مرکزی بخشی از دارایی خود را بصورت طلا نگه می‌دارند. به گفته شورای جهانی طلا روند ذخیره سازی طلا توسط بانک‌های مرکزی هرچند شیب ملایمی خواهد داشت ولی محرک دیگری برای افزایش قیمت طلا خواهد بود. همچنین خرید طلا توسط معامله گران در بازارهای آتی باعث رشد خواهد شد. 

موضوع دیگری که بر قیمت طلا موثر است بحث میزان عرضه و استخراج آن است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که میزان ذخایر معادن طلا روبه کاهش است و بنابراین اگر تقاضا افزایش یابد و عرضه طلای استخراج شده از معادن همچنان کاهش یابد قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. آمار موجود نیز حکایت از کاهش میزان سرمایه‌گذاری در بحث اکتشاف و استخراج طلا در سال 2020 نسبت به سال گذشته میلادی را دارد که موید این امر است.

شرایط اقتصادی و پولی پیش رو یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات قیمت طلا است و می‌توان گفت که بر بسیاری از دلایل گفته شده می‌چربد. یکی از این شرایط را می‌توان ترکیدن حباب دارایی‌ها و یا سقوط بازارسهام عنوان کرد. البته این موضوع به این معنی نیست که افزایش قیمت طلا مساوی سقوط سهام است؛ بلکه بصورت تاریخی هر زمان بازار سهام سقوط کرده است طلا افزایش قیمت پیدا کرده است. همچنین زمانی‌که اقتصاد در شرایط رکود به سر می‌برد قیمت طلا رشد می‌نماید. در شرایط رکود و سقوط سهام افراد با خرید طلا به نوعی ریسک خود را تعدیل می‌کنند (Hedge) . در مقابل با صعود بازار سهام جهانی و نبود تورم، قیمت جهانی طلا کاهش می‌یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال می‌توان گفت که طلا تا حدود 1800 دلار نزول خواهد کرد و اگر قیمت خود را در این حد حفظ کند و توان بازگشت نداشته باشد در حدود 10 ماه آینده حرکت نزولی داشته و به حدود 1600 دلار کاهش خواهد یافت. البته، حرکت قیمت طلا در هفته آتی که در آن به پایان ماه میلادی هم نزدیک می‌شویم بسیار مهم است و بازار واضح‌تر تمایل خود به ادامه روند صعودی یا ریزش را نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که در هیچ تحلیلی قطعیت وجود ندارد و همه آنها احتمالاتی است که امکان وقوع بیشتری نسبت به سایر احتمالات دارند.

 

 

ارسال نظر