شماره امروز: ۵۴۷

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت:

| | |

شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود،

شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. این در حالی است که به گفته نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، کاربران اینترنتی درصورتی که کیفیت خوبی از شبکه ثابت دریافت کنند، به دلیل قیمت‌ بالای بسته‌های موبایل، به سمت اینترنت ثابت می‌روند که صرفه بیشتری برایشان دارد.

در حال حاضر مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ اینکه در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به‌شدت کاهش پیدا کرده و اینکه FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند. از طرفی تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و اینکه مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند؛ چراکه برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و اینکه بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارایه داد. از طرفی اگرچه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارایه‌شده به کاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یکی از معدود مواردی که در این سال‌ها علی‌رغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت‌هاست؛ یعنی موضوعی که هرچند حالا هم خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCها می‌گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را دچار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد. 

    قیمت اینترنت خانگی 

از همراه مناسب‌تر است

با وجود این، مسوولان حوزه ارتباطات و خصوصا کسانی که در زمینه رگولاتوری و تعیین قیمت خدمات اینترنتی نقش دارند، معتقدند هزینه این خدمات در سبد خانوار نباید افزایش یابد زیرا این موضوع می‌تواند منجربه کاهش استفاده از این خدمات شده و به همین دلیل است که حتی اگر شرکتی درخواست افزایش تعرفه خدمات را دارد، این موضوع باید از ابعاد مختلف بررسی شود. انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارایه می‌شود. اینترنت پرسرعت، شامل اینترنت ثابت شاملADSL، VDSL و FTTX و سرویس‌های ثابت بی‌سیم ازجمله TD-LTE می‌شود. در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه نیز در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته و سهم خود را در مقایسه با اینترنت ثابت، افزایش داده است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام خود انجام داد که بر اساس آن ۶۲ درصد کاربران سرویس اینترنت خانگی دارند و ۷۵ درصد کاربران اعلام کرده بودند قیمت اینترنت خانگی برایشان از اینترنت همراه4G مناسب‌تر است.

ادامه از صفحه اول

با وجود این، در سال‌های گذشته اینترنت همراه درمقایسه با اینترنت ثابت سهم خود را افزایش داده است. در این راستا، سجاد بنابی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به ترغیب کاربران به استفاده از اینترنت ثابت به ایسنا گفت: «با اجرای این پروژه می‌توانیم تا پایان سال، حدود پنج میلیون کاربر جدید اینترنت ثابت داشته باشیم و به این روش سعی کردیم مصرف را به سمت اینترنت ثابت ببریم.» وی درباره میزان تمایل کاربران به استفاده از اینترنت ثابت به جای موبایل، بیان کرد: «اینترنت ثابت حجمی نیست و معمولا در یک سرعت مشخص، با حجم بالا ارایه می‌شود. برای مثال شما می‌توانید سالانه از یک اپراتور، ۳۶۰۰ گیگ اینترنت دریافت کنید که خیلی بیشتر از بسته‌های حجمی موبایل است. بنابراین کاربر اگر کیفیت خوبی از شبکه ثابت بگیرد، ترجیح می‌دهد از اینترنت ثابت استفاده کند تا موبایل، چون قیمت بسته‌های موبایل زیاد است.»

    بی‌میلی به اینترنت ثابت به دلیل کیفیت پایین

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه بهبود کیفیت را با ارایه VDSL و FTTH شروع کردیم، افزود: «در سال‌های گذشته، حجمی از ظرفیت FCP‌ها خالی مانده بود و به دلیل همین کیفیت پایین، مردم از اینترنت ثابت استفاده نمی‌کردند. وزارت ارتباطات سعی کرد با راه‌اندازی سامانه‌ xdslplus ثبت‌نام کاربران برای سرویس ADSL را تسهیل کند و زمان ثبت‌نام از یک هفته تا یک ماه به ۴٨ ساعت کاهش دهد. بدین‌ترتیب اگر در مرکز مخابراتی ظرفیت ADSL وجود داشته باشد، هرکس می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت، سرویس خود را تحویل بگیرد. ما این زمان را کوتاه کرده و همه ارایه‌دهندگان خدمات ثابت مخابرات و FCPها را موظف کردیم اطلاعاتشان را در پورتال سازمان تنظیم مقررات بگذارند که مردم آنجا درخواست می‌دهند و درخواستشان با توجه به ظرفیت موجود، بررسی می‌شود. همچنین مردم با سامانه نت‌سنج‌پلاس می‌توانند ببینند کدام اپراتور در منطقه‌شان سرویس ثابت باکیفیت‌تری دارد.» وی درباره مشکلات FCPها و کیفیت پایین شبکه ثابت به دلیل عدم سرمایه‌گذاری توضیح داد: «از یک طرف توسعه شبکه ثابت به سرمایه‌گذاری FCP‌ها نیاز داشت، از آن طرف چون درآمد FCP‌ها از شکبه ثابتشان کم بود، به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند نبودند و به همین دلیل کیفیتشان همچنان پایین‌تر می‌ماند و مردم هم کمتر به آنها مراجعه می‌کردند و به دنبال آن، درآمد شرکت‌ها هم افزایش نمی‌یافت. اما با شیوع کرونا و ارایه بسته‌ تشویقی اینترنت ثابت، این حلقه‌ تشدید شونده شکست. ابتدا که تقاضا بالا رفت، از آن طرف مردم به دنبال کیفیت بالا بودند و سرعت‌های سه مگابیتی به دردشان نمی‌خورد و به سرعت بالاتر از ۲۰ مگ نیاز داشتند. با افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خدمات VDSL و FTTH برای شرکت‌های FCP توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، از آن طرف هم سازمان تنظیم مقررات با پیگیری برای رفع انحصار مخابرات به FCP‌ها کمک می‌کند تا از کابینت‌ها و فیبرهای مخابرات در شهرها استفاده کنند.»

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران