جزییات ۲۰۰ پروژه ملی تا ۱۴۰۰ اعلام شد

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۷۶
جزییات
 ۲۰۰ پروژه ملی
 تا ۱۴۰۰ اعلام شد

«خوزستان» با نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد تومان  و «کرمان» با ۲۴ هزار میلیارد

تومان  بیشترین سهم از پروژه ملی را در کشور دارا هستند

تعادل| فرشته فریادرس |

«جزییات ۲۰۰پروژه ملی در ۳۰ استان تا ۱۴۰۰ اکران شد.» براساس داده‌هایی که سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت به روزنامه «تعادل» ارایه کرده، مجموع سرمایه‌گذاری برای اکران این ۲۰۰ پروژه در بخش‌های « بازرگانی، خدماتی، صنعتی و معدنی» حدود ۱۶۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده که میزان اشتغال پیش بینی شده برای این طرح‌ها، حدود ۴۱ هزار نفر خواهد بود. ارزیابی اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد، از نظر حجم سرمایه‌گذاری‌ها «خوزستان» با نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد تومان و «کرمان» با ۲۴ هزار میلیارد تومان بیشترین سهم را در کشور دارا هستند. اما کمترین سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویر احمد با رقم ۲۵ میلیارد تومان صورت گرفته است. از نظر تعداد طرح‌ها، استان کرمان با ۲۶ پروژه، «یزد» با ۱۷ پروژه و استان‌های «اصفهان، البرز و تهران» هرکدام با ۹ پروژه بیشترین سهم را از نظر تعداد طرح به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل استان‌هایی چون «ایلام، اردبیل وکهگیلویه و بویر احمد» نیز هر کدام با یک پروژه، کمترین سهم را در لیست ۲۰۰ پروژه ملی دارند. همچنین براساس پیش بینی‌های صورت گرفته، «کرمان» با ایجاد ۵هزار و ۵۳۲ شغل، «فارس» با ایجاد ۴ هزار و ۸۶۹ شغل، «یزد» با ایجاد ۳ هزار و ۵۷۴ شغل و درنهایت «اصفهان» با ایجاد ۲ هزار و ۳۹۴ و «آذربایجان شرقی» با ایجاد ۲هزار و ۵۵ نفر شغل، بیشترین سهم را در ایجاد اشتغالزایی تا سال ۱۴۰۰ با تکمیل پروژه‌هایشان خواهند داشت. این در حالی است که استان « کهگیلویه و بویر احمد» و «اردبیل» نیز تنها با اجرای یک پروژه ملی، کمترین اشتغالزایی را خواهند داشت. 

    جزییات ۲۰۰ پروژه ملی در استان‌های کشور 

جزییات راه‌اندازی ۲۰۰ پروژه ملی در ۳۰ استان کشور در سال ۹۹ تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ از سوی سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت تشریح شد. این مقام مسوول در وزارت صمت، در گفت‌وگو با «تعادل» هدف از راه‌اندازی این پروژه‌ها که در بخش‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی در حال پیشرفت هستند را «اشتغالزایی موثر، تولید مستمر و صادرات پایدار» عنوان کرد. براساس آمار اعلامی زرندی، حدود ۱۶۹ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نزدیک به ۴۱ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. زرندی همچنین در مورد اینکه آیا برای اجرای این طرح‌ها پیمایش استانی صورت گرفته است، این‌گونه توضیح داد که این ۲۰۰ طرح که دارای شاخص‌هایی چون تکمیل زنجیره ارزش، کاهش واردات، صادراتی بودن هستند، برای کمک به رفع محرومیت شناسایی شده، به عنوان پروژه‌های ملی انتخاب شده‌اند. از سوی دیگر، براساس اظهارات زرندی، منابع موردنیاز برای حفظ وضع موجود در سال ۱۳۹۹ برابر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. این در حالی است که سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است. 

 به گزارش «تعادل» معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه به تشریح جزییات این ۲۰۰ پروژه ملی در ۳۰ استان کشور پرداخته که جزییات کامل این طرح‌ها به تفکیک بخش‌ها در هر استان به شرح زیر اعلام می‌شود: 

«آذربایجان شرقی»: در این استان تعداد ۸ طرح در زمینه «مقاطع فولادی، شمش فولادی، آهک کلوخه و هیدراته، محصولات از لاستیک و پلاستیک، کنستانتره نفلین سینیت، تبلت هوشمند تلفن همراه» با سرمایه‌گذاری ۳.۶۲۸ میلیارد تومان انجام  که در صورت تکمیل شدن برای ۲ هزار و ۵۵ نفر شغل ایجاد خواهد شد. 

«آذربایجان غربی»: ۶ طرح بازتعریف شده در این استان شامل «پلی اتلین سنگین، احداث راه دسترسی، انواع کنسانتره میوه تازه غیرمرکبات، انباره‌های سرب اسید اتارتی MF و شمش فولادی» با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان است که میزان اشتغالزایی آن ۴۹۵ نفر خواهد بود. 

«اردبیل»: طرح  فیبر خام با چگالی متوسط و سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان در تابستان ۹۹ در این استان افتتاح خواهد شد که برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«اصفهان»: مطابق داده‌های ارایه شده، تعداد ۹ طرح شامل «ساخت محصولات گلی وسرامیکی ساختمانی غیرنسوز، آهن اسفنجی، اتوبوس و مینی بوس، تولید همزمان برق و حرارت، لوله سفالی مفتول ساده فولادی و کم آلیاژی گالوانیزه بالای یک میلی متر، پارچه چادر مشکی، انواع نخ و حوله آماده و شتاب‌دهنده خطی» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۵ میلیارد تومانی در این استان تا ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود که ۲ هزار و ۳۹۴ شغل ایجاد خواهد کرد. 

«البرز»: در این استان نیز ۹ طرح شامل «انواع داروی نو ترکیب و پپتیدی، منوکلونال، آنتی بادی، هورمونی، مواد موثره دارویی، انواع واکسن، استقرار ۱۴ شرکت دانش بنیان، انواع فیلم پلیمری و چاپ روتوگراور، انواع شیشه‌های تزیینی و دکوراتیو، مجسمه و آثار تزیینی چوبی» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۱ میلیارد تومان در حال اکران است که در صورت تکمیل شدن برای یک هزار و ۵۱۵ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«ایلام»: پروژه «اتیلین » تنها طرح این استان با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و۹۵۰ میلیارد تومانی و ایجاد ۷۰۰ شغل است که تا پاییز ۹۹ به اتمام می‌رسد. 

«بوشهر»: اجرای ۶ پروژه صنعتی و معدنی چون «انواع رزین اکریلیک - رزین پلی استر، انواع گازهای صنعتی و تصفیه آب آشامیدنی، ورق و صفحه از پلی استایرن و پلی کربنات، آهک هیدارته – آهک پخته، مستربچ پلیمری – ورق و صفحه از پلی استایرین، انواع کیسه ومحفظه و ظروف پلی استایرن وپلی اتلین» با سرمایه‌گذاری ۷۲۷ میلیارد تومان در استان بوشهر تا سال ۱۴۰۰ برای ۳۳۵ نفر شغل ایجاد خواهد کرد. 

«تهران»: مطابق داده‌های ارایه شد ۹ طرح شامل «خودروی سواری، بیوایمپلنت استخوانی، بیوایمپلنت قلبی و عروقی، کنترل قند خون بیماران دیابتی، ساخت دوربین‌های اسپکت متحرک جهت تصویر‌برداری پزشکی، طراحی وتولید عملگر شیرآلات صنعتی در نفت وگاز، برنامه سیستم SCADA، سند استراتژی ملی صادرات با توجه به الزامات داخلی و تجربیات بین المللی در ۷ جلد، پلی اتلین ترفنلات گرید بطری، ایمپلنت درون استخوانی (دهان ودندان) با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان انجام خواهد شد که پیش بینی شده تا تا پایان ۹۹ تمامی این طرح‌ها افتتاح شوند و برای ۲۳۰ نفر شغل ایجاد شود. 

«چهار محال وبختیاری»: ۵ پروژه ملی شامل «آمونیاک خالص – اوره، پارچه چادر مشکی، شمش فولادی، سیمان پرتلند وکلینکر، فرومنگنز پرکرب» با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و۶۳۰ میلیارد تومان در این استان در حال اکران است که تا سال ۱۴۰۰ برای ۲ هزار و ۳۵ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«خراسان جنوبی»: اما پروژه‌هایی که برای این استان در نظرگرفته شده شامل ۵طرح از جمله «کنسانتره زغال‌سنگ، کاشی پرسلان، طرح‌های زیربنایی و احداث خط برق‌رسانی، تامین سیم برق، آهن اسفنجی، کنسانتره آهن، گندله آهن، پودرکربنات کلسیم و آهک، پانل خورشیدی، کربنات کلسیم و آهک هیدراته، اسید فسفریک و سلول خورشیدی» با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۰۰ نفر است. 

«خراسان شمالی»: در این استان ۳ پروژه‌ای که با سرمایه‌گذاری ۶۸۶ میلیارد تومان قرار است در سال جاری به مرحله اجرا برسند، شامل «لوله بدون درز فولاد آلیاژی- رینگ، فلنچ، شمش فولادی، قوطی کنسرو فولادی درب کلید‌دار آسان بازشو فلزی ظروف» با ایجاد ۲۱۳ شغل جدید است. 

«خوزستان»: مطابق داده‌ها، ۴ طرح در زمینه تولید«شمش و میلگرد فولادی، اتان –پروپان – نرمال بوتان- گاز، ال پی جی شیرین، آمونیاک خالص، اوره و..» با سرمایه بری ۳۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح می‌شود، که میزان اشتغالزایی آن ۲ هزاار و ۷۰۰ اعلام شده است. 

«زنجان»: ۵ طرح از جمله«شمش فولادی، انواع میلگرد فولادی، انواع محصولات بهداشتی و پلاستیکی، نخ، پارچه و البسه، کنسانتره آهن» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان و ایجاد ۹۷ شغل در حال انجام هستند.  «سمنان»: ۶ پروژه در حال اجرا در این استان بیشتر در زمینه‌های « قطعات گچی ساختمانی، گاز رسانی به منطقه جهت بهره‌برداری سرمایه‌گذاران، بهسازی و تعریض راه دسترسی، احداث توزیع برق، آبرسانی به منطقه جهت بهره‌برداری سرمایه‌گذاران، انواع یخچال و فریزر» است که این طرح‌ها قرار است تا پایان سال جاری تکمیل و افتتاح شوند. سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۱۸۱ میلیارد تومان با ایجاد ۵۹۱ شغل برآورد شده است. 

«سیستان و بلوچستان»: دراین استان ۳ پروژه شامل «تولید سیمان ویژه پوژولانی، تولید سیمان خاکستری، تولید کاشی و سرامیک» در حال اکران است که پیش بینی می‌شود این طرح‌ها تا پایان ۹۹ به اتمام برسند. سرمایه بری این طرح‌ها ۸۵۸ میلیارد تومان عنوان شده که برای ۶۰۵ نفر نیز شغل ایجاد می‌شود. 

«فارس»: پروژه‌‌هایی که در این استان بازتعریف شده ۸ طر ح است که «کربنات سدیم، کامیون کشنده، آرایشی و بهداشتی، شمش آلومینیوم، گندله آهن، کنستانتره» را در بر می‌گیرد. سرمایه اختصاص یافته ۱۸ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است که با نهایی شدن طرح‌ها ۴ هزار و ۸۶۹ شغل ایجاد خواهد شد. 

«قزوین»: مطابق آمار ارایه شده، ۶ طرح درا ین استان در زمینه «موتور بنزینی و پایه گاز سوز خودرو، مس کاتدی، تهیه وتامین تجهیزات و عملیات اجرایی کامل احداث خط ۲۰ کیلو ولت، شمش فولادی، مقاطع فولادی» در حال اجراست که سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این طرح‌ها ۲ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان عنوان شده که اشتغالزایی یک هزار و ۷۶۷ نفری را رقم خواهد زد. 

«قم»: همچنین تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ۷ طرح در این استان در زمینه «مواد خوراکی و چند طرح معدنی و صنعتی است از جمله «شمش و مقاطع فولادی، شمش فولادی، ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه شده، چیپس و فرنج فرایرز، انواع آب میوه بستنی، کره وانواع شیر و...، انواع شکلات، ژله، تافی و آبنبات و انواع فنر خودرو» با سرمایه‌گذاری یک هزار و۵۳۲ میلیارد تومان تکمیل خواهد شد که برای ۹۱۸ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«کردستان»: «شمش طلا، کنسانتره و سنگ آهن، سیگارت فیلتر دار، تنباکو معطر، تولید روکش ملامینه، اوراق فشرده چوبی با روکش‌های ملامینه، کاغذی و طبیعی، انواع قطعات پیش ساخته بتنی سبک، هوادار گازی اتوکلاو شده AAC، پروتزهای مفصل ران، بتن سیال متخلخل، کامیونت، کامیون و کشنده» ۸ طرح در حال اجرا در کردستان است که با سرمایه‌گذاری ۸۱۲ میلیارد تومان، یک هزارو ۷۲ شغل ایجاد خواهد کرد. 

«کرمان»: براساس داده‌های ارایه شده، کرمان با بیشترین پروژه، ۲۶ طرح را در زمینه «اسید سولفوریک، سنگ آهن دانه بندی شده، کک متالووژی، تولید گاز اکسیژن، مس آتد، شمش فولادی، گندله آهن، آهک و دولومیت، کنسانتره مس سولفیدی، تولید کنسانتره آهن با استفاده از باطله سنگ آهن، کنستانتره مس با عیار ۱۶ درصد، خاک سولفوری با عیار ۰.۳۹ درصد، کنستانتره آهن، بریکت سرد آهن اسفنجی، کنستانتره مس سولفیدی و شمش فولادی، کاتد مس و شمش طلا» کلید زده است. سرمایه بری این طرح‌ها، ۲۴ هزار و۳۰۸میلیارد تومان است که با تکمیل شدن آنها برای ۵ هزار و ۵۳۲ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«کرمانشاه»: در این استان نیز ۸ طرح از جمله «انواع روغن، آرد ذرت، غلات پوست‌گیری وماکارونی، مکمل خوراکی دام و بایو اتانول سوختی، بیو ایمپلنت استخوانی، قلبی عروقی و تاندون لیگمانی، شمش و مقاطع فولادی، درب قوطی، اتانول و آهن اسفنجی» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی یک هزار و ۵۶۰ نفر در حال تکمیل است. 

«کهگیلویه و بویر احمد»: طرح «آهک هیداراته» تنها طرح این استان با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد تومان است که برای ۶۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد. 

«گلستان»: اما براساس آنچه از سوی زرندی اعلام شده، استان گیلان با ۴ طرح در زمینه «پوشش سقف از جنس فایبر سمنت، محصولات بتنی الیافی، احداث راه دسترسی، ید کریستال» فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری ۱۳۷ میلیارد تومانی از سر گرفته که با تکمیل این طرح‌ها ۱۱۲ شغل ایجاد خواهد شد. 

«گیلان»: مطابق آمار ارایه شده، در این استان ۵طرح در حوزه «تخته فیبر خام با چگالی متوسط از چوب، اوراق فشرده چوبی با روکش ملامینه، قوطی نوشابه وآبمیوه آلومینیومی، درب آسان بازشوی ساده آلومینیومی، انواع کابل انتقال برق و مفتول آلومینیومی وانواع آجر سفال و سرامیک» در حال بهره‌برداری است که سرمایه بری این طرح‌ها ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان عنوان شده که برای ۷۲۵ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«مازندران»: در این استان براساس برنامه وزارت صمت ۲ طرح «پودر کنسانتره پروتئینی آب پنیر و تخته فیبر با چگالی متوسط چوب، و تخته فیبر خام با چگالی زیاد و کم» با سرمایه‌گذاری ۸۷۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۲۶۰نفر در حال اکران است. 

«مرکزی»: مطابق داده‌های ارایه شده، در این استان ۶ طرح «تولید انواع سلول خورشیدی و پنل خورشیدی، شیشه فلوت، شیشه جام مشجرو ظروف بلور، انواع سموم و کود کشاورزی، کاغذ از کربنات کلسیم و سایر مشتقات از کربنات کلیسیم» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان به منظور ایجاد یک هزار و ۲۸۹ شغل در حال تکمیل شدن است. 

«هرمزگان»: پروژه‌های در حال تکمیل در این استان با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان در زمینه «گندله آهن، تولید آهن شیرین، بهره‌برداری از اولین پست اسکله فله، شمش فولادی، گچ سفید کاری معمولی، انواع سیمان وکلینکر، شیرین کردن و تصفیه و بسته بندی آب و...» در حال تکمیل است که با پایان یافتن این طرح‌ها برای یک هزار و ۵۰۸ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

«همدان»: براساس داده‌های ارایه شده از سوی زرندی، در همدان تنها ۶ طرح در زمینه « منسوج بافت، انواع بطری شیشه، پلی وینیل کلراید، لوازم بهداشتی وفروسیلیسیم» با سرمایه بری ۲ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان راه‌اندازی شده، که با تکمیل آنها تا پایان سال ۹۹ برای ۷۶۷ نفر شغل ایجاد خواهد کرد. 

«یزد»: درنهایت ومطابق اطلاعات دریافتی، یزد بعد از کرمان بیشترین طرح را به خود اختصاص داده است. در این استان ۱۷ پروژه شامل «مواد اولیه کاشی و سرامیک، انواع کاشی، گندله آهن، آهن اسفنجی، کاشی پخت سوم، لوازم تزیینی سرامیکی و قرنیز گلی وسرامیکی ساختمانی غیرنسوز، کنستانتره سرب روی، لعاب کاشی، الکترود گرافیتی، شمش طلا و نقره، اتیدرید مالییک، کنسانتره آهن، کرین فعال، گندله، شمش فولادی و آهن اسفنجی» با سرمایه بری ۱۱ هزار و۱۷۲ میلیارد تومان در حال اکران است، که با پایان یافتن این طرح‌ها تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ برای ۳ هزار و ۵۴۷ نفر شغل ایجاد خواهد شد. 

Taadol-07

ارسال نظر