شماره امروز: ۵۴۷

| | |

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین را به‌طور کامل رد و اعلام کرد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین را به‌طور کامل رد و اعلام کرد که سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلان‌شهر تهران از کیفیت بالایی برخوردار است. به گزارش ایسنا، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص مباحث اخیر مبنی بر تاثیر بنزین بر آلودگی هوا اطلاعیه‌ای ارایه کرد. در این اطلاعیه عنوان شده که «علی‌رغم توضیحات مکرر ماه‌های اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلانشهرها اخیرا و به دنبال آلودگی روزهای گذشته مجددا ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کرده‌اند. طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچ‌کدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به‌طور کامل رد می‌شود. از سوی دیگر طبق گزارش‌های روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روزهای هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلان‌شهر تهران دارد. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی‌ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلان‌شهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود. بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به‌واقع بخش کربن‌دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان‌بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تاثیر بر سلامتی به شمار می‌رود. این بخش به‌طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم‌بندی می‌شود. کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌ها حلقوی (PAHs)، آلکان‌ها و اسیدهای آلی می‌گردد و منبع آنها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است. با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌شود و مهم‌ترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد. طی هفته‌های گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانسته‌اند. بازرسان و ناظرین سازمان‌های ملی استاندارد و محیط زیست به‌طور مستمر و روزانه اقدام به نمونه‌برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور نموده و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استانداردهای تعیین شده سریعا مراتب را به مراجع قانونی گزارش می‌نمایند. علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بارها اقدام به انجام آزمایشات مختلف نموده و در صورت مغایرت هریک از پارامترهای زیست محیطی سوخت با استانداردهای تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می‌کند».

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران