شماره امروز: ۵۴۷

| | |

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اگر مصرف سوخت حمل و نقل عمومی در زمینه بار و مسافر به

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اگر مصرف سوخت حمل و نقل عمومی در زمینه بار و مسافر به جای بنزین به سمت سی‌ان‌جی برود، ‌سهمیه‌بندی بنزین نه‌تنها تورم عمومی ایجاد نمی‌کند، بلکه اثر معکوس نیز بر تورم خواهد داشت. به گزارش ایرنا محمد رضایی، عصر دیروز در نشستی خبری در مورد افزایش مصرف سی‌ان‌جی بعد از سهمیه‌بندی بنزین با اشاره به اینکه استفاده از سی‌ان‌جی برای کشور سود اقتصادی بالایی دارد، ادامه داد: قیمت سی‌ان‌جی به نسبت بنزین آزاد ۸۰ درصد پایین‌تر است و از همین رو می‌توان با افزایش مصرف این سوخت، ‌جلوی تورم‌های آتی را گرفت و گرانی را کنترل کرد. عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد از تاکسی‌های تهران گازسوز هستند اما شمار وانت‌بارها کمتر از این میزان است. وی اضافه کرد: ‌نسبت جایگاه‌های سی‌ان‌جی به بنزین در کشور دو به سه است، اما نسبت مصرف این دو سوخت یک به پنج برآورد می‌شود. دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با همین زیرساخت می‌توان روزانه بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی توزیع کرد، ‌گفت: وانت‌بارها در حمل و نقل عمومی، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مصرف می‌تواند با سی‌ان‌جی جایگزین شود. وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور خالی است، ‌تاکید کرد: ‌سال گذشته روی افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت اقدام شد، اما به دلیل آنکه جذابیت قیمتی نسبت به بنزین پایین بود و خودروسازان نیز خودروهای دوگانه سوز کمتری تولید کردند و درواقع اقبالی در مصرف به وجود نیامد. رضایی با اشاره به اینکه بخش اصلی نگرانی مردم قیمت بنزین نیست، بلکه تورم بعد از آن است، گفت: بخش اصلی حمل و نقل عمومی با گازوئیل کار می‌کند. راه‌حل حمل و نقل عمومی بنزینی نیز جایگزین‌سازی سی‌ان‌جی است تا از افزایش تورم جلوگیری شود. به گفته وی وانت‌بارها با استفاده از سی‌ان‌جی می‌توانند در ماه دو تا ۲.۵ میلیون تومان در هزینه سوخت خود صرفه‌جویی کنند. دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه وانت‌ها در هر ماه حدود یک هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند، افزود: ‌با قیمت بنزین سه‌هزار تومانی، هزینه سوخت وانت‌ها سه میلیون تومان در ماه می‌شود در حالی که هزینه تمام شده یک هزار مترمکعب سی‌ان‌جی در ماه ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد. وی تاکید کرد: ‌اکنون در کشور می‌توان روزانه ۲۲ هزار دستگاه خودرو را دو‌گانه‌سوز کرد و با افزایش قیمت خودروهای دوگانه‌سوز بعد از سهمیه‌بندی بنزین، این امر می‌تواند مشوق خوبی برای خودروسازها باشد تا تولید خودروهای دوگانه‌سوز را افزایش دهند. رضایی افزود: خودروسازها سال‌های گذشته، میانگین ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی گازسوز تولید داشتند و این رقم در سال ۹۷ به ۶۰ هزار دستگاه خودرو کاهش یافت، اما با واقعی‌شدن قیمت بنزین در سال آینده افزایش تولید خودروهای گازسوز را مشاهده خواهیم کرد. وی گفت: هزینه تبدیل خودروها با موتور پایه بنزین‌سوز به دو‌گانه‌سوز بین سه تا پنج میلیون تومان است و از ۴۵۰ هزار دستگاه تاکسی، ‌۳۵۰ هزار دستگاه گازسوز است و تلاش می‌شود تا ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر نیز گازسوز شوند. رضایی گفت: اکنون در شمال تهران، کمبود جایگاه وجود دارد و چنانچه بتوانیم مشکل زمین را در این مناطق برطرف کنیم، می‌توان این مشکل را کاهش داد.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران