نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۵۵
نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند

خبرنگاران دیروز در حالی زیر باران شدید پاییزی منتظر برگزاری نشست خبری اعضای کابینه بودند که از درون جلسه هیات وزیران خبر رسید که به دلیل طولانی‌تر شدن جلسه دولتمردان و ادامه‌دار بودن نشست رییس‌جمهوری با کابینه؛ نشست خبری هیات دولت با خبرنگاران لغو شده است. جلسه‌ای که در جریان آن اعضای هیات دولت، از یک طرف به استانداران پیشنهادی چهار استان کشور (احمد علی موهبتی، فتح‌الله حقیقی، محمدجواد فدایی فتح‌آبادی و سید سعید شاهرخی به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌زنجان، ‌کرمان و همدان) رای اعتماد دادند و از سوی دیگر گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور از کلیات بودجه سال 98 مورد بررسی و ارزیابی اعضای کابینه قرار گرفت.  بودجه‌ای که بر اساس اظهارات دولتمردان با سه سناریوی مختلف و مبتنی بر شرایط عمومی کشور در دوران تحریم‌ها تدارک دیده شده تا اقتصاد ایران برای مواجهه با هر نوع شرایط احتمالی آمادگی داشته باشد. در این گزارش، ویژگی‌های بودجه سال 1398 کل کشور شامل حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال و تقویت انضباط بودجه‌ای معرفی شد. همچنین پیش‌بینی منابع عمومی و فروض مربوط به مصارف عمومی در سال 1398 از دیگر بخش‌های این گزارش بود. اما مهم‌ترین بخش از نشست روز گذشته هیات وزیران مربوط به صحبت‌هایی بود که رییس‌جمهوری در خصوص موضوعات مختلف کشور مطرح کرد. روحانی با اشاره این واقعیت که جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند گفت: نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند.» رییس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: «در هیأت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. »

هوشیاری مردم ضامن حفظ کشور رییس‌جمهور با تقدیر از ملت بزرگ ایران که هوشیاری‌ خود را به خوبی در 13 آبان و روزهای بعد از 13 آبان به جهانیان نشان دادند، تصریح کرد: 13 آبان روز کلید زدن استحکام نظام بود و امروز نظام ما از هر زمان دیگر مستحکم‌تر است و اینکه مردم ما به متجاوزین و سلطه‌طلبان خارجی با صدای رسا، جواب منفی می‌دهند، جای فخر و افتخار است. به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: ممکن است مردم از مسوولان گله‌ای داشته باشند، اشکالی ندارد؛ با صدای رسا، گله‌ و نقدشان را باید بگویند؛ باید همدیگر را یاری و کمک کنیم؛ اما اینکه در برابر یک زورگو در دنیا محکم و قاطع می‌ایستند و نشان می‌دهند که تحت تأثیر تبلیغات غلط آنها قرار نمی‌گیرند، یک موفقیت و پیروزی بزرگ است و باید به این ملت رشید، فهیم، شجاع و ملتی که آگاه به زمان است، تبریک گفت. رییس‌جمهور اظهار داشت: سختی‌هایی در جامعه هست و مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما اینکه مردم وقتی در برابر توطئه امریکا می‌ایستند، سرفراز هستند و شکست می‌دهند، این برای ملت عظیم‌الشأن ایران در این مقطع حساس یک افتخار بزرگی است. روحانی با اشاره به اینکه امروز همه جهانیان فهمیدند که امریکایی‌ها یک‌بار دیگر، داعیه غلطی داشته و تبلیغات غلطی را به راه انداختند و اهدافی را دنبال می‌کردند که هیچ‌وقت به آن نخواهند رسید، گفت: آنها فکر می‌کردند که نفت ایران را بطور کامل قطع می‌کنند، اما خودشان در روزهای آخر فهمیدند که این کار عملی و امکان‌پذیر نیست؛ هم به خاطر مسائل داخلی خودشان و هم به خاطر قیمت نفت امکان‌پذیر نیست. رییس‌جمهور افزود: بالاتر از همه امریکایی‌ها فهمیدند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و علامت بزرگ آن را در داخل کشور وزارت نفت داد و به امریکایی‌ها فهماند نفت‌مان را می‌فروشیم؛ و آنها هر کاری هم بکنند، آنقدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آنها بی‌اثر است. این کاری بسیار ارزشمند بود که انجام گرفت. روحانی با بیان اینکه این کار از لحاظ مدیریتی کار مشکلی است و خیلی‌ها مخصوصاً معاون اول رییس‌جمهور با جلسات فراوانی که گذاشتند به وزارت نفت در این زمینه کمک کردند، اظهارداشت: علامت بسیار روشن و قاطعی به امریکا دادیم که نفت‌مان را می‌فروشیم و روابط مالی‌مان با دنیا را حفظ می‌کنیم؛ ممکن است یک مقدار برای ما سخت باشد و پیچ داشته باشد اما وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزرا و مسوولان، کاملاً قاطع در برابر امریکا می‌ایستند. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه امریکایی‌ها حتماً در این راه شکست می‌خورند و راهی که انتخاب کرده‌اند راه غلط و راه اشتباهی است، اظهارداشت: اگر راست می‌گویند و دنبال امنیت منطقه هستند، راهش این نیست و اگر راست می‌گویند و به ملت و تاریخ ایران احترام می‌گذارند، راهش این نیست. آنها مسیر غلطی را انتخاب کرده و خودشان را بیشتر در جهان رسوا می‌کنند.

      تحول در استان‌ها

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز خوشحالیم که وزارت کشور یک قدم خوب برای تحول در استانداری‌ها اتخاذ کرده و 4 استاندار را در 4 استان مهم معرفی کرده است، اظهارداشت: به خاطر قانون جدید مجلس شورای اسلامی درخصوص بازنشستگی، ‌بطور طبیعی در برخی از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و جاهای دیگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغییراتی ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به انتخاب چهار استاندار جدید گفت: امروز هیأت وزیران به 4 استاندار پیشنهادی وزارت کشور برای استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمان و همدان، رأی اعتماد بسیار خوب و بالایی داد و ان‌شاء‌الله با حکم جدیدشان، کار خودشان را در این استان‌ها آغاز می‌کنند. رییس‌جمهوری با تاکید براینکه اولین حرف ما از روز اول اعتدال بوده است و دنبال تندروی نه سمت راست و نه سمت چپ‌اش، هیچ کدام نه مفید می‌دانیم و نه قبول داریم، تصریح کرد: مسیر ما مسیر اعتدال است و می‌خواهیم از همه نیروهای شایسته به خوبی استفاده کنیم.

 روحانی تصریح کرد: اصل هم بر شایسته‌ُسالاری است و مساله مذهب، اقوام، جنسیت و حزب و جناح نباید اصل باشد. رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه مخصوصاً مساله جنسیت نباید برای شایسته ‌سالاری مانع شود، تصریح کرد: اگر خانمی شایستگی برای مدیریت و یا مسوولیت در یک بخشی دارد و شایستگی‌اش بیشتر از مردی است که در همان سنخ مورد نظر ما است، مرد بودن نباید مانع مدیریت زنان شایسته جامعه ما شود. زنان ما، امروز بیدار، سیاسی، هوشیار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و به خوبی می‌توانند در بخش‌های مختلف مدیریت کنند و باید از خانم‌ها استفاده شود و مساله جنسیت نباید برای اجرای دقیق شایسته‌سالاری مانع شود. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه جوان‌ها برای ما خیلی مهم هستند، گفت: اجرای این قانون مجلس مقداری برای ما سخت بود، اما جزو قوانینی بود که وقتی به دست من رسید، همان لحظه آن را برای اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتی ایجاد می‌شود ولی در کل به خیر جامعه است.

روحانی افزود: به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند. در هیأت وزیران هم هر جا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. به خوبی و پرتلاش کار می‌کنند. البته یک جاهایی هست که تجربه و سابقه در یک شرایطی مورد نیاز باشد، اما همین مدیران هم باید مدیران جوان را سر کار بیاورند یعنی معاونین و مشاورینی که معرفی می‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنیم. رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم امروز، مقابله با تحریم ظالمانه امریکاست. امریکایی‌ها، می‌خواهند بر ایران فشار وارد کنند. مقصود آنها هم اقتصاد ایران و توسعه ایران نیست؛ مساله، بالاتر از اینها است. آنها از استقلال و آزادی مردم ایران و از اینکه نسبت به ایران هیچ‌گونه قدرت تصمیم‌گیری ندارند، خیلی عصبانی‌اند. رییس‌جمهور گفت: امروز با قدرت باید در برابر این توطئه بایستیم و ایستادگی به این است که از تمام ظرفیت داخلی‌مان در عرصه‌های انسانی، جغرافیایی و فیزیکی به خوبی استفاده کنیم. ایران کشوری است که می‌تواند راه ترانزیت برای بسیاری از کشورهای دنیا باشد چرا که در جایگاه بسیار حساسی واقع شده است. امنیت آبراه اصلی نقل و انتقال نفتی به دست ملت و نیروهای مسلح ایران است. محبوبیتی که ایران در منطقه در میان ملت‌ها دارد، بسیار تأثیرگذار است. رییس‌جمهوری تاکید کرد: استانداران نمایندگان عالی دولت در استان هستند و از طرف دولت در آنجا حضور دارند، استاندارها باید خودشان را خادم مردم بدانند، با همه توان در استان تلاش کنند و همچنین باید مورد احترام مردم باشند.  روحانی افزود: در گذشته گاهی استاندار پروازی داشتیم، استاندار در یک استان بود، خانواده‌اش در یک جای دیگری مثلاً در تهران زندگی می‌کرد یا اینکه فرماندار در یک شهرستان بود اما زن و فرزندانش در یک استان دیگری بودند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز فکر نمی‌کنم اینگونه باشد، گفت: این سازگار و شایسته نیست کسی که مسوولیت سنگین استانداری و فرمانداری را به عهده دارد، پروازی باشد. وی خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه می‌تواند پروازی باشد، در یک دانشگاهی چند ساعت تدریس می‌کند و بقیه ساعات هفته‌ را در جای دیگری تدریس ‌کند و برای بعضی از امور نیز ممکن است شدنی باشد، ولی پروازی بودن برای مسوول عالیرتبه در استان و شهرستان مانند استاندار و فرماندار، حتماً امکان‌پذیر نیست.

رییس‌جمهوری یادآور شد: مردم هم وقتی ببینند خانواده یک استاندار جای دیگری هستند احساس می‌کنند که او دلبستگی به اینجا پیدا نکرده و خود مردم هم ناراحت می‌شوند، این اطمینان دادن به مردم است. روحانی تاکید کرد: استاندار باید محل زندگی خودش را در همان استان ببیند و آن را استان خودش حس کند، زن و فرزندش هم آنجا باشند تا اگر مشکلی و موفقیتی هست بهتر بتواند لمس کند . رییس‌جمهوری تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود و به نسل جوان برای آینده بسیار بهتر در کشورمان امید بدهیم . رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی نداریم که ایران، ایران سربلندی خواهد بود، گفت: ایران در سال‌های آینده سربلندتر خواهد بود و نفوذش در منطقه در میان قلوب مردم، بیشتر و فرهنگش در اعتلای بالاتر خواهد بود. این مشکلات، مشکلات کوتاه‌مدتی است و از آن عبور می‌کنیم .

 

ارسال نظر