جهانگیری: لایحه شفافیت و تعارض به مجلس فرستاده می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۸۰

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: شرایط کشور شرایط خطیری است وبه جهت اقتصادی در این مقطع خاصی قرار گرفته ایم ولی به معنای آن نیست که در بن بست باشیم، حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم .

اسحاق جهانگیری بعدازظهر شنبه در بازدید از ایرنا افزود: اگر در شرایط خطیری قرار داریم به معنای این نیست که در بن بست قرار گرفته ایم و پیش روی ما راهکارهایی نیست .

وی با اشاره به اینکه حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم، ادامه داد: علت آن این است که کشور ظرفیت‌های فراوان و کم نظیری از لحاظ منابع طبیعی، انسانی و مدیریتی در کشور وجود دارد. ظرفیت‌های، فرهنگی و تمدنی بزرگی داریم که می‌تواند پشتوانه ملت در روزهای سخت باشد .

جهانگیری گفت: به عنوان کسی که یک مسوولیت اجرایی مهمی بر دوش دارد، می‌دانم امروز زندگی مردم دچار مشکل است. می‌دانم فشارهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود آنها را در چه شرایطی قرار می‌دهد. می‌دانم با همین سیاست جدید ارزی چه شرایطی برای واحدهای تولیدی کشور پیش آمده و پیش خواهد آمد. می‌دانم وضعیت اشتغال چگونه است و با همین شرایط چه اتفاقات دیگری می‌تواند رقم بخورد.  معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما وقتی می‌توانیم از این گردنه‌ها با موفقیت عبور کنیم که باهم باشیم. راه اتحاد این است که با گفت‌وگو مسائلی که در بین خودمان وجود دارد را برطرف کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه به مساله فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسوولان بالای کشور رسیده است، در دوره‌ای که می‌شد و می‌بایست جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسوولان کشور را آلوده کردند.

جهانگیری افزود: راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده‌اند بدون تبعیض و بدون اینکه به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسوولانی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد امروز اینگونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود.  وی یادآور شد: خیلی از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شدند وقتی به سیستم دوره مسوولیت‌های آنها نگاه می‌کنیم بیشترین فسادها در آن دوران‌ها اتفاق افتاده است. جهانگیری در ادامه گفت: هر کدام از سیاست‌هایی که در پیش می‌گیریم ممکن است در آن رانتی وجود داشته باشد. وقتی که نقش دولت در اقتصاد پررنگ است به صورت طبیعی رانت هم وجود دارد .بنابراین مهم این است کاری کنیم که این رانت در جهت منافع عموم مردم توزیع شود.

وی افزود: بعضی موقع‌ها ممکن است در جریان اتخاذ تصمیم‌هایی، رانتی از یک گروه به گروه دیگری منتقل شود یعنی آن گروه جدیدی که رانت به آنها می‌رسد با زرنگی در مقطعی سعی می‌کنند هزینه کنند .

وی در ادامه به قانون دسترسی آزاد اطلاعات اشاره کرد و گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 تصویب شده بود در همین دولت آیین‌نامه‌اش نوشته شد . بزرگ‌ترین رانتی که می‌تواند زمینه ساز فساد در مسوولان دولتی باشد رانت اطلاعاتی است.  وی گفت: لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود. لایحه شفافیت با این هدف به مجلس فرستاده می‌شود که در واقع مکلف شویم تمام مسائل عمومی کشور به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. جهانگیری افزود: لایحه تعارض به منافع در روزهای آینده نهایی می‌شود که به مجلس فرستاده شود که مدیریتی که در مسوولیت قرار می‌گیرد آنجایی که منافع شخصی‌اش با منافع عمومی تعارض پیدا می‌کند، منافع شخصی را ترجیح ندهد.

وی ادامه داد: این دو لایحه از لوایح تعیین کننده‌ای هستند که می‌تواند ساختار کشور را سالم کند. در کنار آن دولت الکترونیک ایجاد می‌شود که همه سامانه‌هایی که در بخش پولی و بانکی و گمرکی می‌توانست نظام کشور را سالم کند به صورت الکترونیکی عمل کند.

 

ارسال نظر