شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 138354 | |

محمدرضا عارف در نخستین نشست کمیته هماهنگی مدیریت شهری که با حضور پیروز حناچی رییس مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد، بر لزوم استقلال مالی شهرداری‌ها در بودجه سال ۹۸ دولت تاکید کرد. به گزارش ایلنا،

محمدرضا عارف در نخستین نشست کمیته هماهنگی مدیریت شهری که با حضور پیروز حناچی رییس مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد، بر لزوم استقلال مالی شهرداری‌ها در بودجه سال ۹۸ دولت تاکید کرد. به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در ابتدای این نشست که جمعی از نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس و نمایندگانی از مجمع شهرداران کلان‌شهرها و شورای عالی استان‌ها نیز در آن حضور داشتند، بر حفظ کارآمدی شهرداری‌ها در رفع مشکلات زیست محیطی و ایجاد زیرساخت‌های خدمات شهری خصوصا توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی درون‌شهری و حومه در لایحه بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و خواستار اعمال اصلاحات قانونی در این لایحه شد. شهردار تهران با بیان ایرادات این لایحه، موضوعاتی چون عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، موانع انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری‌ها و مشکلات آنها برای تضمین استفاده از فاینانس و تامین قیر مورد نیاز برای آسفالت معابر شهری را تشریح کرد. حناچی با بیان اینکه شهرداری‌های کشور طبق قوانین و مقررات وضع شده همواره به صورت خودگردان و از محل عوارض و بهای خدمات دریافتی از شهروندان و برخی از پرداخت‌های انتقالی مشترک همچون ارزش افزوده و کمک‌های موردی دولت اداره می‌شوند، افزود: از این جهت ضروری است دولت در لوایح بودجه سنواتی حداقل منابع مورد نیاز مدیریت شهری را پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های توسعه زیرساخت‌ها و نگهداشت شهرها را تسهیل کند. وی ابراز امیدواری کرد: با تعامل و هماهنگی مثبتی که مجمع شهرداران کلان‌شهرها با نمایندگان مجلس و شورای عالی استان‌ها برقرار کرده است و با توجه به فرصت اندک باقی مانده، ایرادات و موانع مرتبط با شهرداری‌ها در لایحه بودجه سال آینده از طریق کمیسیون تلفیق مجلس اصلاح و بازبینی شود. محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در فضای کنونی باید نگاه روشنفکرانه‌ای به استقلال مالی شهرداری‌ها داشته باشد.وی به نمایندگان کمیسیون تلفیق توصیه کرد در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی برتقویت بخش خصوصی در کشور و کم کردن تصدی‌گری دولت، نگاه کارشناسانه‌ای به اصلاح و بازبینی بودجه در جهت تقویت و تحکیم جایگاه شوراها و شهرداری‌ها داشته باشند.  رییس مجمع امید از طولانی شدن تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی موازی‌کاری‌ها در اداره شهر مانع خدمت‌رسانی مطلوب به مردم است این درحالی است که شهرداران باید مسوولیت اداره شهر را به عهده بگیرند.

ورود به محدوده طرح ترافیک در پاییز ۳۸ درصد کاهش یافت

آخرین بررسی‌ها در شرکت کنترل ترافیک تهران نشان می‌دهد که میزان ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک در پاییز امسال نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طبق بررسی مقایسه‌ای آمار ورودی به محدوده طرح ترافیک در بازه‌ زمانی ۱۵ مهر تا ۱۵ آذر، آمار کل ورودی امسال به محدوده طرح ترافیک نسبت به سال گذشته برای کل شبانه‌روز ۲۲ درصد و در ساعات اجرای طرح ترافیک ۳۸ درصد کاهش را به خود دیده است. فاصله زمانی ۱۵ مهر تا ۱۵ آذر از آن رو برای این مقایسه انتخاب شده است که در دو هفته‌ ابتدایی مهرماه طرح‌های ویژه‌ای همچون شناور کردن ساعت کاری کارمندان و محدودیت تردد خودروهای باری اجرا شده بود. اما در دو ماه پس از آن، مهم‌ترین عامل موثر بر تغییر وضعیت ترافیک، اجرای طرح ترافیک به شیوه‌ جدید بوده است. گفتنی است بارش بیشتر باران و افزایش دما در پاییز سال جاری نیز از جمله عامل ترغیب‌کننده برای استفاده بیشتر از خودروی شخصی بوده است. در چنین شرایطی، کاهش قابل ملاحظه ورود به محدوده ترافیک را می‌توان نشانه‌ موفقیت طرح ترافیک جدید در نیل به اهداف خود دانست. گزارش تهیه‌شده از سوی کارشناسان کنترل ترافیک نشان می‌دهد که بخشی از تقاضای سفر به ساعات پس از اجرای طرح ترافیک منتقل شده و تا نیمه‌های شب نیز ادامه داشته است. بدین‌ترتیب حالت شب‌مردگی در محدوده سکونتی طرح ترافیک که از جمله پیامدهای سوء اجتماعی طرح ترافیک قبلی بود نیز تا حدی تغییر کرده است.همچنین بر اساس این گزارش، اجرای طرح ترافیک جدید باعث افزایش سرعت ناوگان اتوبوسرانی عادی و تندرو شده است. بطوری که در دو ماهه‌ مورد مطالعه در پاییز ۹۷ سرعت ناوگان عادی بطور متوسط ۷ درصد و سرعت ناوگان تندرو ۱۲ درصد افزایش یافته است. وضعیت تعداد مسافران ناوگان اتوبوسرانی نیز در پاییز امسال در مقایسه با زمان مشابه پارسال، تغییراتی را به خود دیده است، به‌طوری که تعداد کل مسافران ناوگان اتوبوسرانی با یک درصد کاهش مواجه بوده و مسافران خطوط عادی 9.5 درصد کم شده‌اند. به نظر می‌رسد با وجود افزایش سرعت رسیدن به مقصد، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بخش خصوصی باعث کاهش مسافران این بخش شده است. اما در مقابل، طبق گزارش‌های برگرفته از GPS اتوبوس‌های خطوط تندرو (بی‌آرتی) با اقبال بیشتر مسافران روبه‌رو شده و در پاییز امسال نسبت به سال گذشته 5.5 درصد افزایش مسافر را به خود دیده است. برای خطوط تندرو شبانه این افزایش به مراتب بیشتر بوده و تعداد مسافران بی‌آرتی شبانه در پاییز سال ۹۷ حدود ۲۴ درصد بیشتر از سال ۹۶ شده است.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران