شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 138331 | |

روابط عمومی وزارت ارتباطات| رییس هیات‌مدیره ارتباطات زیرساخت، درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این موضوع گفت: اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار گرفت، به خود پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابراین فیلتر و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

روابط عمومی وزارت ارتباطات| رییس هیات‌مدیره ارتباطات زیرساخت، درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این موضوع گفت: اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار گرفت، به خود پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابراین فیلتر و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

حمید فتاحی - رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت - با اشاره به اینکه وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین‌الملل است، گفت: بر همین اساس ورودی‌های دیتای خارج از کشور باید به‌صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودی‌ها به وجود آمد، امکان مدیریت شبکه باشد.

وی افزود: هم‌اکنون از جنوب و شمال کشور، ورودی‌های اینترنت مناسبی ایجاد شده و در پنج نقطه ترافیک را تحویل می‌گیریم که دو نقطه در تهران و ۳ نقطه هم در شهرهای مشهد، تبریز و شیراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از طریق این نقاط توزیع می‌شود و با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شد، ایجاد نظم و پایداری در شبکه بهبود یافت.

فتاحی با اشاره به اینکه تمرکز ما   روی حوزه ترانزیت قرار دارد، گفت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجراست و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک ایران، کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تاثیری در این حوزه نداشته است و اگر از این فرصت استفاده کنیم می‌توانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم.

وی افزود: هم‌اکنون پهنای باند ورودی اینترنت کشور ۲ ترابیت برثانیه است و ۶۰۰ گیگابیت برثانیه نیز ترانزیت داریم و عدد این ترانزیت طبق برنامه در حال افزایش است و تا پایان سال به یک ترابیت برثانیه می‌رسد.

رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، گفت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل می‌کند و تقریبا در هر خط انتقال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ گیگ دیتا منتقل می‌شود.

وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز افزود: شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن‌ها، دیتای خود را در بستر اینترنت دریافت می‌کنند و با هیچ کدام از این شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد و بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از طریق همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر می‌رسد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکه‌ها ارایه نمی‌شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، افزود: بر اساس این مصوبه، کمک‌هایی مانند وام ۵ میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به‌صورت رایگان ارایه شد، همچنین تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.

فتاحی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کمک‌های دیگری غیر از کمک‌های مادی و فنی نیز باید از طرف دستگاه‌های دیگری انجام می‌شد که عملا انجام نگرفت و به نسبت پیام‌رسان‌های خارجی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر داشتند، پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند که بیش از ۱۵ میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران