بازگشت روزهای دشوار به روابط واشنگتن- ریاض

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۳۵
بازگشت روزهای دشوار به روابط واشنگتن- ریاض

گروه جهان|

 شش تبعه سعودی در نزدیکی پایگاه دریایی ارتش امریکا در پنساکولا بازداشت شده‌اند. بازداشت این افراد پس از آن صورت گرفت که محمد سعید الشمرانی مرد مسلح سعودی که در حال آموزش دیدن در این پایگاه بوده، اقدام به تیراندازی کرده و حداقل 3 نفر را به قتل رساند. در این واقعه دست‌کم 11 نفر نیز مجروح شدند. این دومین تیراندازی مرگبار در پایگاه‌های نظامی امریکا در هفته گذشته است.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به تاثیر احتمالی چنین واقعه‌ای بر روابط امریکا و عربستان نوشته که در ریاض بسیاری امیدوارند که این روزهای سخت هر چه زودتر تمام شده و به درازا نکشد.

پایگاه پنساکولا که در ایالت فلوریدا و نزدیکی مرز با ایالت آلاباما قرار دارد یکی از مراکز مهم آموزشی نیروی دریایی امریکا و پایگاه هواپیماهای تیم آکروبات این نیرو موسوم به «فرشتگان آبی» است. طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت پایگاه حدود ۱۶هزار پرسنل نظامی و هفت هزار و ۴۰۰ کارمند غیرنظامی در این پایگاه کار می‌کنند. محمد سعید الشمرانی دانشجوی هوانوردی عربستانی که در امریکا و در پایگاه نظامی پنساکولا مشغول به تحصیل بود با شلیک به سوی سربازان و کارمندان این پایگاه سه نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد و سپس با شلیک مستقیم کشته شد.

ران دسانتیس فرماندار فلوریدا در واکنش به این رویداد گفته است: «طبیعی است این واقعیت که مهاجم یک خارجی بوده و یک نظامی ارتش عربستان محسوب می‌شود، سوالات بسیاری را به وجود خواهد آورد. واضح است که دولت عربستان باید برای جبران خسارات به قربانیان این تیراندازی اقدام کند. آنها به این افراد بدهکارند چرا که مهاجم یکی از افسران عربستان بوده است.»

سدریک لایتون سرهنگ امریکایی و تحلیلگر مسائل نظامی، هم درباره تیراندازی فلوریدا تاکید کرده که باید روند گزینش اعزام چنین افرادی به‌خصوص از کشوری مثل عربستان سعودی مورد بازبینی قرار گیرد. با این حال دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، ضمن حمایت دوباره از ریاض گفته ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، به کاخ‌سفید تلفن و مراتب تسلیت خود به خانواده‌های قربانیان را اعلام کرده است. ترامپ گفته پادشاه عربستان در این تماس تلفنی تاکید کرده که «این فرد (مهاجم) به هیچ‌وجه نماینده احساسات مردم عربستان نیست که عاشق مردم امریکا هستند.»

شبکه سی‌ان‌ان با نگاهی به روابط پر‌فراز و نشیب امریکا در سال‌های اخیر از جمله قتل خاشقجی و سال‌های دورتر نقش عربستان در حملات 11سپتامبر نوشته: کارشناسان نظامی امریکا با اشاره به نقش عوامل سعودی در حملات 11سپتامبر، تیراندازی مرگبار اخیر را نگران‌کننده می‌دانند. فرد مهاجم یکی از ۸۰۰ دانشجوی سعودی بود که در مراکز آموزشی و دانشگاهی مرتبط با پنتاگون در حال آموزش دیدن هستند. عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سلاح امریکایی است و نیروهای نظامی این کشور برای استفاده از این تسلیحات، نیاز به دوره‌های آموزشی در امریکا دارند. اکنون این پرسش جدی مطرح شده که آیا دانشجویان تبعه سعودی که در دانشگاه‌های مختلف امریکا از جمله دانشگاه‌های نظامی مشغول تحصیل هستند، مورد گزینش دقیق و تحقیقات کامل قرار گرفته‌اند یا خیر.»

سدریک لایتون سرهنگ امریکایی و تحلیلگر مسائل نظامی، درباره تیراندازی فلوریدا تاکید کرده که باید روند گزینش اعزام چنین افرادی به‌خصوص از کشوری مثل عربستان سعودی مورد بازبینی قرار گیرد.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده: «این‌بار خود ملک سلمان و نه پسرش (محمد) با ترامپ تماس گرفته تا مراتب همدردی خود را اعلام کند. ملک سلمان 83 ساله این‌بار خیلی سریع دست به کار شد و تنها ساعاتی پس از انتشار خبر تیراندازی یک سعودی در پایگاه فلوریدا فورا با ترامپ تماس گرفت. او همچنین فورا به نیروهای امنیتی خود دستور داد تا در تحقیقات درباره این واقعه همکاری کامل با طرف امریکایی داشته باشند. بر اساس تحقیقات اف‌بی‌آی مشخص شده که ضارب یعنی محمد سعید الشمرانی که خود در جریان حمله کشته شده است همدست یا همدستانی داشته است... کاملا مشخص است که ملک سلمان به تبعات چنین واقعه‌ای آگاه است. او خیلی خوب می‌داند که چنین اقدامی از سوی یک تبعه سعودی تا چه اندازه می‌تواند اعتبار عربستان را در نزد افکار عمومی و سیاستمداران امریکایی تحت تاثیر قرار دهد. همین حالا هم کنگره تلاش کرده تا روند فروش تسلیحات امریکایی به عربستان را متوقف کند، تسلیحاتی که به‌گفته منتقدان در کشتار مردم یمن به کار می‌رود. همچنین ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول نیز هنوز فراموش نشده است. در رسوایی قتل خاشقجی اتهامات به‌طور مستقیم متوجه محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، شد. محمد بن‌سلمان ابتدا دست داشتن در این واقعه را انکار کرد اما با تهدید فشارها سرانجام در مصاحبه‌ای با سی‎بی‌اس به‌طور ضمنی مسوولیت خود را در این واقعه پذیرفت.»

در بخشی دیگری از گزارش سی‌ان‌ان آمده: «واکنش سریع پادشاه عربستان برای دلجویی از رییس‌جمهوری امریکا فقط برای بازیابی اعتماد بزرگ‌ترین شریک ریاض در عرصه بین‌المللی نبود. ریاض همچنین به‌دنبال فرستادن این پیام بود که پادشاهی سعودی همچنان در راس امور قرار دارد. این روزها قطعا لحظاتی دشواری بر روابط ایالات متحده و عربستان سعودی می‌گذرد و بسیاری در عربستان امیدوارند که این دوره سخت هر چه سریع‌تر تمام شده و به درازا نکشد.»

 

ارسال نظر