بودجه منطقه یورو، طرحی مبهم،راهی دشوار

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۴۸:۴۰
کد خبر: ۱۴۶۴۸۲
بودجه منطقه یورو، طرحی مبهم،راهی دشوار

گروه جهان|

وزرای دارایی اتحادیه اروپا با وجود ماراتن مذاکرات فشرده بر سر بودجه منطقه یورو نتوانستند بر سر چگونگی هزینه‌کرد این بودجه به توافق برسند و تنها موافقت کردند که برای تعیین این بودجه گام‌های کوچکی را بردارند.

نشریه فایننشال‌تایمز نوشته، پس از 12 ساعت مذاکرات فشرده در لوکزامبورگ، وزرای دارایی اتحادیه اروپا تنها توانستند بر سر کلیات این بودجه به توافق‌هایی دست پیدا کنند. در حالی که پرسش‌های کلیدی درباره اندازه بودجه و چگونگی تامین مالی آن همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است. گفته شده که بیشترین اختلافات را در این باره فرانسه و هلند با یکدیگر داشته‌اند.

فایننشال‌تایمز نوشته که در جریان این مذاکرات اسپانیا تلاش کرده که بیشترین مداخلات را به نفع بودجه داشته باشد و فرانسه بیشتر نقش یک میانجیگیر را داشته است. این در حالی است که به گفته افراد حاضر در مذاکرات، هلند تهدید کرده است که بدون توافق مذاکرات را ترک خواهد کرد.

پی‌یر مسکوویچی رییس کمیسیون امور مالی اتحادیه اروپا، توافق محدود و نیم‌بند جمعه وزرای دارایی اتحادیه اروپا را با توجه به مواضع بسیار متفاوت و گاه متضاد حاضران در نشست، بهترین گزینه ممکن خوانده است. او در این باره گفته: «ما نباید فراموش کنیم که برخی از وزرا و کشورها کاملا با بودجه منطقه یورو مخالف هستند، هم در گفتار و هم در عمل. حال شاید بپرسید که توافق امروز گام بزرگی بوده یا کوچک؟ به شما می‌گویم که ما درهای مذاکره را باز کرده‌ایم و حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. “

طرح بلندپروازانه امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، مبنی بر ایجاد صندوق ثبات اقتصادی اتحادیه اروپا به ارزش چند درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در دو سال گذشته مخالفت‌هایی را در میان مقام‌های اتحادیه اروپا برانگیخته است. این طرح به‌ویژه از سوی برخی کشورها چون هلند که سیاست‌های مالی متخاصمی نسبت به اتحادیه اروپا دارند با مخالفت شدید روبرو شده است.

به اعتقاد برخی ناظران، توافق روز جمعه نشانه امیدوارکننده‌ای است مبنی بر اینکه بودجه اتحادیه اروپا شاید در مقیاس کوچک‌تر اما هدفمندتر تعیین خواهد شد. گرچه به عقیده این گروه از ناظران، مذاکرات در این باره یک سال و حتی بیشتر به طول خواهد انجامید.  ماریو سنتنو رییس گروه اقتصادی وزرای امور مالی اتحادیه اروپا، می‌گوید: «ما خود را به اندازه بودجه اتحادیه اروپا که پیشتر درباره آن گمانه‌زنی شده بود محدود نکردیم و این مساله مهمی است.»

بر اساس طرح‌های ارایه شده، دولت‌های ملی در ازای پیشنهادهای سرمایه‌گذاری عمومی و پروژه‌های اصلاحی بودجه دریافت می‌کنند. بروکسل و پاریس معتقدند که این رویکرد کشورهای اتحادیه اروپا را تشویق می‌کند تا توصیه‌های اصلاحی موردنظر اتحادیه را رعایت کنند، توصیه‌هایی که هر ساله به عنوان بخشی از بازنگری در بودجه‌های ملی منتشر می‌شود.

در این میان مخالفت اصلی بر سر این مساله است که آیا بودجه منطقه یورو باید کاملا از بودجه اتحادیه اروپا تامین شود که توسط تمام 28 دولت اروپایی عضو این اتحادیه پرداخت می‌شود و اینکه، آیا این بودجه باید توسط کمیسیون اروپا اداره شود یا باید منابع مالی دیگری داشته باشد.

برونو لی‌مایر وزیر دارایی فرانسه، خواستار یک توافق درون بین دولتی شده است که می‌تواند تعهدات بی‌پایانی را برای دولت‌ها به‌دنبال داشته باشد، اگر که بودجه زودتر از زمانی که پیش‌بینی شده به پایان برسد. لی‌مایر پس از نشست روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «هنوز راه درازی در پیش داریم به ویژه درباره چگونگی تامین مالی این بودجه. من قصد ندارم چالش‌هایی را که در پیش داریم دستکم بگیرم. اما ما امشب کاری را انجام دادیم که قرار بود انجام شود. ما درباره لزوم ایجاد یک بودجه واقعی برای منطقه یورو به توافق رسیدیم.»

پایتخت‌های اروپایی همچنین در مورد نحوه اداره این بودجه با یکدیگر پاریس و برلین اختلاف دارند. فرانسه و آلمان در تلاش هستند تا این بودجه بطور جمعی اداره شود، در حالی که کشورهای دیگر می‌خواهند که بروکسل در این بخش نقش مرکزی داشته باشد.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند هنوز بیشتر کار باقی مانده است. توافق جمعه هنوز به جزییات و قوانین حقوقی نرسیده است، مباحثی که به‌مراتب چالش برانگیزتر هستند. اروپایی‌ها احتمالا بر سر نحوه جمع‌آوری این بودجه نیز با یکدیگر اختلاف خواهند داشت. وپکه هوکسترا وزیر دارایی هلند، که نتیجه مذاکرات را عالی خوانده، اطمینان داده که ابزارهای مالی نمی‌توانند ثبات را به اقتصادهای مشکل‌دار اروپایی بازگرداند. او گفته: «بار دیگر این مساله را روشن کردیم نظراتی که افراد درباره بودجه منطقه یورو دارند مهم نیست. این مساله درباره رقابت و همگرایی است و به هیچ‌وجه درباره ثبات نیست و همین مساله را برای ما غیرقابل قبول می‌کند.»

اظهارات این مقام هلندی به طرح‌های اصلاحی ماکرون اشاره دارد. رییس‌جمهوری فرانسه که قدرتمندسازی اتحادیه اروپا را در ایجاد تغییرات در طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها می‌داند، بیش از همه به‌دنبال ایجاد یک اروپای همگراتر و مستقل است که بودجه بیشتری را نسبت به گذشته در اختیار دارد.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات درباره میزان بودجه نیز با دشواری پیش برود. درباره این مساله قرار است که ماه آینده مذاکره شود. ماریو سنتنو رییس گروه اقتصادی وزرای امور مالی اتحادیه اروپا، می‌گوید: «وقتی درباره بودجه صحبت می‌کنیم، اندازه بودجه مساله مهمی است و این چیزی است که قرار است رهبران اروپایی سال آینده درباره آن تصمیم‌گیری کنند.»

هلند، فلاند، ایرلند، لتونی و لیتوانی در حال حاضر اصرار دارند که بودجه باید بطور قابل توجهی کمتر از بودجه‌های پیشنهادی کمیسیون اروپایی برای بودجه سال 2018 میلادی باشد. در پشنهادات پیشین کمیسیون اروپایی بودجه به ارزش 22 میلیارد یورو برای دوره هفت ساله بوده است. بر اساس طرح کمیسیون اروپا، تنها 17میلیارد یورو از این بودجه به کشورهای منطقه یورو اختصاص داده شد.

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند که از این میان بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مجارستان، لهستان، رومانی، سوئد و انگلستان جز منطقه یورو نیستند چرا که از این واحد ارزی استفاده نمی‌کنند.

 

ارسال نظر