کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۷۲۶

 احتمال انتقال پایگاه نظامی امریکا از قطر

الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع نوشته کنگره امریکا در حال بررسی انتقال پایگاه نظامی العدید امریکا از دوحه به نقطه‌یی در خارج از قطر است؛ اقدامی که از سوی تحلیلگران به عنوان خدمت واشنگتن به آل‌سعود و خیانت به قطر توصیف شده است. در این گزارش آمده بر اساس تصمیم کمیسیون خارجه مجلس نمایندگان امریکا، توافقنامه میزبانی قطر از پایگاه العدید در سال 2023 پایان خواهد یافت.

 سفر غیرمنتظره وزیر دفاع امریکا به کابل

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا بدون اطلاع قبلی و در سفری غیرمنتظره سه‌شنبه وارد کابل پایتخت افغانستان شد. به گزارش ایرنا، متیس در این سفر با محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان دیدار کرده است. منابع خبری افغان موضوع افزایش درگیری‌های اخیر طالبان با نیروهای افغانستان و نیز تسلط این نیروها بر بخش‌هایی از این کشور را از محورهای اصلی این دیدار عنوان کرده‌اند.

 امارات پول‌های قذافی را هزینه می‌کند

امارات اموال و پول‌های بلوکه شده قذافی در بانک‌های این کشور را در حمایت از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی هزینه می‌کند. به‌ گزارش الجزیره، معاون دوم شورای عالی امور خارجه لیبی چند روز پس از افشای مفقود شدن ده‌ها میلیارد یورو از اموال بلوکه شده نظام ساقط شده معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در بلژیک فاش کرده امارات اموال بلوکه شده قذافی در بانک‌های این کشور را به نفع نیروهای خلیفه حفتر که مسوول اجرای طرح‌های ابوظبی در لیبی است، هزینه می‌کند.

 تغییر غیرمنتظره سفیر عربستان‌سعودی در بیروت

ولید الیعقوب سفیر عربستان‌سعودی در بیروت کمتر از چهار ماه از آغاز ماموریتش از این سمت کنار گذاشته شد؛ رویدادی که نمی‌تواند بی‎ارتباط با تحولات هفته‌های اخیر در روابط دو کشور و نیز انتخابات پارلمانی پیش‌رو در لبنان باشد. به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، ولید البخاری به عنوان کاردار سفارت عربستان تا زمان تعیین سفیر جدید، سرپرستی این سفارتخانه را برعهده خواهد داشت. البخاری تا کمتر از 3 ماه پیش کاردار سفارت سعودی بود و پس از پایان ماموریتش به ریاض بازگشت. گفته شده، عربستان با این اقدامات تلاش می‌کند روابط خود با لبنان را ترمیم کند.

 توافق ترکیه و عراق برای عملیات علیه پ‌ک‌ک

ترکیه اعلام کرده آنکارا و بغداد علیه پ‌ک‌ک عملیات مشترک خواهند داشت. به‌گزارش روسیاالیوم، سخنگوی دولت ترکیه گفته: «زمانی که عملیات شروع شود، همگان خبر آن را خواهند شنید. بهتر است کسی از من انتظار نداشته باشد که جدول زمانی درباره این عملیات اعلام کنم.» وزیر خارجه ترکیه پیش‌تر گفته بود، عراق و ترکیه اقدامات مشترکی علیه حزب پ‌ک‌ک اتخاذ خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر