شماره امروز: ۵۴۷

| | |

در حالی که شیوع ویروس کرونا در کشور نگرانی‌هایی را در میان مردم ایجاد کرده است،

تراکم بالای کلاس‌ها دشمن بزرگ نظام یادگیری

در حالی که شیوع ویروس کرونا در کشور نگرانی‌هایی را در میان مردم ایجاد کرده است، کم‌کم زمزمه‌های درخواست برای تعطیلی مدارس از سوی خانواده‌ها به گوش می‌رسد؛ اما چراهمیشه اولین گزینه تعطیلی است؟رشد ۲.۵۷ درصدی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی را امسال شاهد بودیم در حالی که ۳.۸۴ درصد کاهش آمار معلمان در دوره ابتدایی را داشتیم. این آماری است که معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش می‌گوید. پیش از این‌بارها و بارها مسوولان آموزش و پرورش بر این موضوع تاکید کرده بودند که تراکم دانش‌آموزی سر کلاس‌های درس خصوصاً در مقطع ابتدایی نگران‌کننده است. کلاس‌های مدارس دولتی عموماً با ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز تشکیل می‌شود و آن هم در فضایی کوچک. این در حالی است که سازمان امور استخدامی کشور با تقسیم تعداد دانش‌آموز بر تعداد معلمان، اجازه استخدام معلمان را می‌دهد و این جمع و تقسیم به صورت کلی و کشوری رخ می‌دهد. به معنای دیگر اگر در منطقه‌ای دو دانش‌آموز باشد و یک معلم و در مدرسه‌ای ۴۰ دانش‌آموز و یک معلم، عملاً در این معادله ما ۴۲ دانش‌آموز داریم و ۲ معلم و تقسیم آنها به هم عادلانه است چون روی کاغذ به ازای هر ۲۱ دانش‌آموز یک معلم داریم. این معادله‌ای است که در حال حاضر باعث شده منابع انسانی لازم به آموزش و پرورش تعلق نگیرد و تراکم کلاس‌ها ایجاد شود. هر چند کمبود مدارس یکی دیگر از مشکلات است اما در این سال‌ها خیرین زیادی پای کار آمدند تا مشکلات کمبود مدارس را حل کنند.در واقع مداری روستایی و عشایری و حتی مدارس غیردولتی که عموماً یک استانداری برای تعیین سقف تراکم دانش‌آموزی در نظر می‌گیرند در این معادلات باعث می‌شود منابع انسانی محدودی به مدارس دولتی برسد.رضوان حکیم‌زاده نیز یکی از مطالبات جدی این معاونت را تغییر شاخص‌های سازمان امور استخدامی کشور عنوان می‌کند و اینکه مقایسه بر مبنای میانگین کل دانش‌آموزان و معلم را کنار بگذارند و نسبت کلاس درس به معلم را در نظر بگیرند.او به مهر گفت: ستاد منابع نیروی انسانی که با حکم وزیر در آموزش و پرورش تشکیل شده است نیز معتقد است محاسبه نسبت کلاس به معلم باید در نظر گرفته شود. امیدواریم توافق سازمان امور اداری و استخدامی کشور را نیز بگیریم. وی یکی از مشکلات تراکم جمعیت در کلاس‌های درس را خصوصاً در مناطق محروم و مدارس دولتی، تحت تاثیر قرار گرفتن عنصر یادگیری دانست و خصوصاً اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی نیز استانداری را برای تعداد دانش‌آموز به معلمی که قرار است تک تک دانش‌آموزان را ارزیابی کند تعیین کرده است.از سوی دیگر طرح شهاب نیز که قرار است به استعدادیابی درست تحصیلی بینجامد و هدایت تحصیلی را به مرور به عهده بگیرد در صورت ادامه روند افزایشی تراکم دانش‌آموزی کارایی نخواهد داشت. اما حالا به جز این بحث‌ها می‌بینیم که تراکم دانش‌آموزی و عدم توجه به این شاخص طی سال‌ها در آموزش و پرورش در بزنگاه‌هایی بیش از پیش آموزش و پرورش را از کارایی می‌اندازد.آیا همچنان آموزش و پرورش قرار است دستگاهی منفعل در مواقع بحرانی بماند؟ آیا بنا نیست زیرساخت‌های حضور فعالانه خود را تقویت کند. مثل رساندن هر کلاس درس در کشور به تراکمی استاندارد. مثل تقویت بخش سلامت و بهداشت در مدارس.

چرا محیط زیست پروانه شکار صادر می‌کند

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با بیان اینکه اساس صدور پروانه‌های شکار علمی است، گفت: پروانه‌های شکار با لحاظ کردن اصول فنی، اطلاعات مناطق، آماربرداری‌های سراسری، نظرات دفاتر تخصصی ابلاغ و در حال اجرا است.شهاب‌الدین منتظمی افزود: به استناد بند «و» ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی، برقراری هر گونه محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی، مکانی،  نوعی و طریقی و کمی شکار و صید و اعلام آن طبق مقررات ماده ۴ قانون‌شکار و صید و بر اساس بند «ب» ماده ۶ قانون شکار و صید، تنظیم و اجرای مقررات شکار و صید بر اساس هدف‌های مندرج در این قانون و به استناد ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید، تعیین‌ و اعلام‌ هرساله شرایط‌ و مقررات‌ شکار و صید از جمله اختیارات و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.او ادامه داد: مطابق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی شکار ویژه، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذی‌صلاح در امر حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش و محیط زیست کشور شناخته شده است. منتظمی اظهار کرد: با توجه به وضعیت و جمعیت گونه‌های قابل شکار و شرایط اکولوژیک و ظرفیت قابل تحمل محیط برای بهره‌برداری، تعداد مجاز و سهمیه قابل شکار در یک فصل شکار را معین و بر آن اساس پروانه ویژه شکار را در چارچوب قوانین و مقررات شکار و صید تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد کرد.او افزود: به منظور اجرای قوانین فوق و با هدف بهره‌گیری از شکار به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی در زیستگاه‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست هرساله پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها درخصوص دستورالعمل‌های شکار چهارپا در قرق‌های اختصاصی و مناطق چهارگانه، اخذ دیدگاه‌های فنی دفاتر تخصصی و پس از برگزاری جلسات متعدد نسبت به تدوین دستورالعمل‌های مربوطه و ابلاغ آن به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های متقاضی صدور پروانه اقدام می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران