شماره امروز: ۵۴۷

| | |

یک عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید به‌شدت قوی‌تر شود و از حالت رکود درآید.

یک عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید به‌شدت قوی‌تر شود و از حالت رکود درآید.

رامین عزتی اظهارکرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی وغیر آن‌که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌» بنابراین در مجلس شورای اسلامی باید به این اصل توجه شود. این عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی گفت: نماینده مجلس شورای اسلامی باید به لحاظ محیط زیستی علاقه شدیدی به آب، هوا، خاک و در کل به شرایط زیست محیطی جامعه داشته باشد.

او افزود: نیازی نیست رشته‌ تحصیلی نماینده مجلس، محیط زیست باشد اما باید به محیط زیست علاقه داشته باشد. این استاد دانشگاه در ادامه به ایسنا گفت: توقع اصلی من از نمایندگان کلان‌شهرهایی مانند تهران، ‌تبریز، اصفهان، اراک و مشهد که شهرهای صنعتی نیز محسوب می‌شوند این است که از سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت افزایش بودجه و تامین لوازم آزمایشگاهی برای پایش آلودگی‌های محیط زیستی از جمله آلودگی‌های هوا، صوت و... حمایت کنند و به‌دلیل اینکه برخی از این لوازم در کشور تولید نمی‌شوند، زمینه واردات آنها فراهم شود.

عزتی افزود: نمایندگان مجلس با حمایت از سازمان حفاظت محیط زیست غیرمستقیم حامی خود و شهروندان حوزه انتخابی خود باشند. این متخصص آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وسایل نقلیه از جمله خودروها بیشترین عامل آلوده‌کننده هوا هستند، گفت: رونق بخشیدن به اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها اولین اقدامی است که نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی باید انجام دهند.

او در ادامه اظهار کرد: نمایندگان دومین اقدامی که باید انجام دهند همکاری با شهرداری‌ها و نیروهای انتظامی در جهت جمع‌آوری ماشین آلات آلاینده مانند اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت‌های فرسوده و فرصت دادن به مالکان آنها برای رفع اشکالات فنی آنهاست. این عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه مالیات و عوارض خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای گازوییل و بنزین‌سوز کمتر است، گفت: وقتی یک نماینده مجلس رانندگان را تشویق کند که اگر خودرو شما گازسوز باشد هزینه و مالیات کمتری می‌پردازید مردم نیز سعی می‌کنند کمترین هزینه را بپردازند و سالم‌تر زندگی کنند و به نظر من یک نماینده مجلس می‌تواند به سرعت با تبدیل وضعیت فعلی ماشین‌آلات به حالت بهینه که شامل گازسوز شدن خودروهاست نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کند.

عزتی در پایان ضمن بیان اینکه تلاش برای کاهش آلودگی هوا تنها در دست نمایندگان مجلس نیست، تصریح کرد: همه ما از کارمند، نیروی انتظامی، کارگر، دکتر و مهندس باید نسبت به کاهش آلودگی هوا مسوولیت داشته باشیم. و بدانیم که اولین ضرر ناشی از آلودگی هوا را خود و اطرافیان‌مان می‌بینیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران