شماره امروز: ۵۴۷

| | |

چند ماهی است که شایعاتی مبنی بر دستکاری بیشتر در کتب تاریخ مدارس در فضای مجازی منتشر می‌شود؛

چند ماهی است که شایعاتی مبنی بر دستکاری بیشتر در کتب تاریخ مدارس در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ شایعاتی که حکایت از تغییر یا حذف برخی اتفاقات تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر دارد، اما رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید می‌کند که قرار نیست کتب تاریخی را دستکاری کنیم.  او درباره حذفیات کتب فارسی نیز اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات در جریان تدوین کتب درسی در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است.

علی ذوعلم در نشست خبری خود درباره مکلف کردن وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای گنجاندن توطئه‌های امریکا در کتاب‌های درسی اظهار کرد: امریکا جنایاتی در طول تاریخ مرتکب شده است.

او افزود: توطئه تفرقه بین مسلمانان که همچنان استمرار دارد؛ تفرقه بین شیعه و سنی، حوزه و دانشگاه، دولت و ملت، دوره هشت ساله دفاع مقدس که اگر حمایت امریکا نبود قطعا این جنایت رخ نمی‌داد، توطئه حمایت از رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی از جمله توطئه‌های امریکاست. ذوعلم ادامه داد: جنایت امریکا در توطئه تجزیه کشور ما در اوایل انقلاب، توطئه فرهنگی عمیق برای جذب مغزهای ما و هویت زدایی انقلاب اسلامی و اسلام ستیزی با تشکیل داعش و اقدام تروریستی برای شهادت سردار سلیمانی از دیگر توطئه‌هاست. کشور ما در حال رشد و تعالی است و آنها شاهد ایستادگی کشور ما برای خنثی‌سازی این توطئه‌ها هستند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در کتب درسی بدون اطلاع مولف گفت: سازمان پژوهش برای اعمال تغییرات در کتب درسی، مولف را در جریان گذاشته و به اطلاع وی می‌رساند اما در مجموع مولف، تنها مسوول کتاب درسی نیست و به ما در تدوین کتب هم کمک می‌کند.

ذوعلم با اشاره به تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش افزود: معاونت طراحی و تولید موظف شده است سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفه‌ای با لحاظ نیازهای جدید بازارکار را برعهده گیرد. رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه شاخص‌های پیشرفت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف در اسناد تحولی آمده است گفت: نوجوانان ما در حد خوبی به این شاخصها نزدیک شده‌اند و دانش‌آموزان امروز ما اهل پرسشگری، پژوهش، روحیه انقلابی‌گری و ... هستند. تصور بنده این است که نوجوانان ما آنچنان که باید در بستر مدرسه‌ای به حد مطلوب این ویژگی‌ها و شاخص‌ها دست نمی‌یابند. این نقدها به جا است و باید اقداماتی برای بهبود آن انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا مهر ۹۹ چند مورد از طرح‌واره‌های بسته‌های یادگیری را که توسط دیگران و متناسب با برنامه درسی تولید شده  به نمایش بگذاریم.

ذوعلم با بیان اینکه سازمان دایما تاکید می‌کند که دانش‌آموزان با مطالعه کتب غیردرسی مانوس باشند گفت: در تلاشیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کنیم که در دروسی چون مطالعات اجتماعی و فارسی امکان پذیر است.

وی درباره حذفیات کتب درسی به ویژه در فارسی اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است و در دوره مدیریت بنده نبوده است. هرچند کارشناسان اقدام به این کار کرده‌اند و ما اگر به این نتیجه برسیم نگاه غیرمنصفانه در جریان این اقدامات رخ داده آن را اصلاح خواهیم کرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره تطهیر روسیه در کتب درسی گفت: نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه گرانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد به معنی صرف‌نظر کردن مردم از بخشی از تاریخ نیست و موضع اصولی ما این است. دستکاری در تاریخ را قبول نداریم و چنین بنایی هم نداریم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران