شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 139325 | |

به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رییس سازمان محیط زیست گفت:

به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رییس سازمان محیط زیست گفت: ما مخالف «حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده» هستیم. براساس ماده ۱۱ ایین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان باید به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. تنها چند ماه از ابلاغ این آیین‌نامه می‌گذرد و هنوز به اجرا نرسیده که موتورسیکلت‌سازان پیشنهاد حذف ماده ۱۱ این آیین‌نامه را به دولت داده‌اند.

در این باره عیسی کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاطت محیط زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتماً موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند. او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 7 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: متأسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به ایسنا گفت: بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلاصاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند.

کلانتری ادامه داد: همچنین پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای 7 موتورسیکلت، 4 موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند. به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، قیمت هر موتورسیکلت اسقاطی حدود ۵۰۰ هزار تومان است و موتورسیکلت‌سازان به منظور اجرای قانون هوای پاک باید این بودجه را اختصاص دهند و نسبت به خرید موتورهای فرسوده و اسقاط آن اقدام کنند تا امکان تولید جدید داشته باشند.

کلانتری با بیان اینکه پیشنهاد حذف ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، احتمالاً امروز (۱۷ بهمن) یا هفته بعد در هیات دولت مطرح می‌شود، در پاسخ به پرسشی در مورد موضع دولت در این باره گفت: فکر می‌کنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را قبول نکند چون دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلان‌شهرهای کشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست‌های اصلی رییس‌جمهوری است.

یک موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم آلودگی تولید می‌کند. این در حالی است که میزان تولید آلودگی در یک دستگاه موتورسیکلت انژکتوری در هر کیلومتر پیمایش کمتر از دو گرم است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران