شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 130775 | |

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی تشریح کرد

درجه‌بندی خشکسالی در استان‌ها

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی تشریح کرد و نسبت به خشکسالی‌های درازمدت در برخی استان‌ها از جمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری هشدار داد.

صادق ضیاییان با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور در بازه طولانی‌مدت اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI ده ساله حدود ۹۷ درصد مساحت ایران درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بررسی‌های نشان می‌دهد که از این میزان، ۴.۶ درصد خشکسالی ضعیف، ۲۲ درصد خشکسالی متوسط، ۵۴ خشکسالی شدید و ۱۷.۲ خشکسالی بسیار شدید است. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در بین استان‌های مختلف استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در بدترین وضعیت قرار دارند چون بر اساس آمارهای خشکسالی ۱۰ ساله، به ترتیب حدود ۶۵، ۵۲ و ۵۰ درصد مساحت این استان دچار خشکسالی بسیار شدید است. این شرایط حکایت از وضعیت بد منابع آبی دارد.

ضیاییان اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI کوتاه‌مدت یک‌ساله (از اول مهر ۹۶ تا پایان شهریورماه ۹۷) حدود ۹۲ درصد مساحت ایران با درجات مختلف خشکسالی مواجه بود که هشت درصد این خشکسالی‌ها خفیف، ۲۰ درصد خشکسالی متوسط، ۱۹ درصد شدید و ۴۵ درصد بسیار شدید است. این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین تاکید کرد: در بازه کوتاه‌مدت، ۱۰۰ درصد استان‌های یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، قم، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، البرز، اصفهان، سمنان و قزوین با مراتب مختلف خشکسالی اعم از ضعیف، متوسط، شدید و بسیار شدید درگیر بودند. او استان‌های دچار خشکسالی بسیار شدید را طی بازه سال آبی ۹۷-۹۶ برشمرد و گفت: بر اساس داده‌های خشکسالی یک سال گذشته، ۹۹ درصد مساحت استان قم، ۹۴ درصد استان بوشهر، بیش از ۷۶ درصد استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید، ۸۴ درصد استان‌های کرمان و خراسان شمالی با خشکسالی بسیار شدید ست و پنجه نرم می‌کردند.

او همچنین به آمار جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در کشور در بازه بلندمدت اشاره و اظهار کرد: بالغ بر ۹۷ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است که از این میان، ۴.۴ درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف، ۲۵.۵ درصد خشکسالی متوسط، ۴۹.۶ درصد خشکسالی شدید و ۱۸.۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است.

ضیاییان با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت استان قم تحت تاثیر خشکسالی است و از این لحاظ بدترین وضع را در کشور دارد، گفت: در استان‌های بوشهر، خوزستان و چهار محال و بختیاری به ترتیب ۷۶ درصد، بیش از ۴۸ درصد و بیش از ۵۴ درصد جمعیت از خشکسالی بسیار شدید رنج می‌برند. این مقام مسوول در سازمان هواشناسی کشور در پایان در مورد وضعیت خشکسالی در استان تهران گفت: بیش از ۹۹ درصد مساحت تهران در بازه یک ساله گذشته درگیر درجات چهارگانه خشکسالی بود همچنین بیش از ۹۸ درصد جمعیت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار داشت.

موانع اجرا شدن سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی برنامه اجرایی سند تحول بنیادین مهم‌ترین موانع اجرایی شدن این سند را تشریح کرد. محمد بطحایی گفت: آموزش و پرورش امروز مسیر پیمودن تحول را براساس اسناد عملیاتی که ‌رونمایی می‌شود پیگیری خواهد کرد و از این پس برنامه‌ای در آموزش و پرورش اجرایی نخواهد شد ‌جز آنکه با این اسناد هماهنگ باشد و برنامه‌ها باید منبعث از این سند اجرایی باشد. ‌

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه مانع دیگر اجرایی شدن این سند می‌تواند عدم ‌هماهنگی نقشه‌های ذهنی مدیران و ستاد با اهداف سند تحول بنیادین باشد، گفت: ما برای هر تحول نیاز ‌به چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب داریم. چرخش‌های اساسی مفهوم اصلی تحول را ایجاد می‌کند. بطور نمونه، مدرسه باید رکن اصلی تصمیم‌گیری باشد که در حال حاضر ما با چنین مدرسه‌ای فاصله داریم و هنوز مدارس ما کانون اصلی تعلیم و تربیت نیستند. این یک چرخش است و اگر ما ‌سال دیگر دور هم جمع شدیم و مدرسه همان جایی بود که امروز هست باید بگوییم چرخش رخ نداده ‌است و منابع، هزینه شده، سختی‌هایی کشیده است اما تحولی صورت نگرفته است. باید این چرخش و ‌مدرسه محوری تبدیل به گفتمان ستاد شود ولو آنکه جاهایی به نفع ستاد نباشد. ‌ بطحایی با تاکید دوباره بر همگرایی بین سند تحول بنیادین و باور مدیران ‌آموزش و پرورش، گفت: مشکلاتی در حوزه برنامه درسی داریم که باکمک دوستان در سازمان ‌پژوهش به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه ۲ ‌ساعت از برنامه‌های تحصیلی کاهش پیدا کرده و در اختیار مدارس قرار گرفته تا محتوای آن دو ‌ساعت را تعیین کنند. بحث مهارت‌های زندگی و پایه نیز پیگیری می‌شود اما باید با سرعت بیشتری ‌پیش برود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران