شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 126017 | |

سال‌هاست مسوولان وزارت آموزش و پرورش و فعالان آموزشی بر ضرورت حذف کنکور به عنوان شیوه‌یی سنتی برای ورود به دانشگاه تاکید می‌کنند.

سال‌هاست مسوولان وزارت آموزش و پرورش و فعالان آموزشی بر ضرورت حذف کنکور به عنوان شیوه‌یی سنتی برای ورود به دانشگاه تاکید می‌کنند. اضطراب و فشار عصبی دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای پذیرش در کنکور، سودجویی‌های کلان موسسه‌های آموزشی و مافیای نشر کتب کمک آموزشی و... دلایلی موجه برای حذف کنکور و اتخاذ شیوه‌های جدید برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه است. اما همه دلایل و تاکید‌ها برای جذف کنکور، تا به حال موفق به شکست دادن غول کنکور نشده است. رییس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز با بیان اینکه سند تحول و برنامه درسی از اسناد بالادستی هستند گفت: هیولای کنکور خانواده را درگیر خود کرده و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند. او همچنین اظهار کرد: زیرنظام برنامه درسی سند تحول تصویب و به اجرا در آمد اما متاسفانه زیرنظام‌های دیگر با تاخیر تصویب و برخی هنوز اجرایی نشدند و برخی نواقص اجرا از همین امر ناشی می‌شود. محی‌الدین بهرام محمدیان افزود: در برنامه درسی توجه به تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی انسان با خدا، خود، خلقت و انسان را انجام دادیم و شایسته‌محوری را در الگوی عملی قرار دادیم و همسوسازی کتب با برنامه درسی ملی را پیش گرفته بودیم. رییس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه قرار بود برنامه درسی ملی طی ۱۶ سال اجرا شود گفت: اما بر حسب ضرورت شورای عالی تصویب کرد در هر سال کتب دو پایه بازنگری شوند که حجم کار را سنگین کرد. محمدیان ادامه داد: تقویت هویت اسلامی ایرانی و ترجمه نیازهای عمومی به زبان برنامه درسی را باید انجام می‌دادیم. اکنون مشارکت جمع قابل قبولی از معلمان در تالیف کتب وجود دارد و کتب به سه چهار نفر از معلمان زبده در هر استان داه می‌شود و ۱۲۰ معلم نظر درباره آن می‌دهند. او با بیان اینکه امسال به تغییر کتب پایه دوازدهم می‌رسیم گفت: وعده داده بودیم سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ بازنگری در کتب داریم. در راستای کاهش تمرکز تالیف کتب هم برنامه‌ریزی کردیم تا سهم ۲۰ درصدی هر استان اتفاق بیافتد که در برخی دروس اتفاق می‌افتد مثل ادبیات فارسی و تالیف استان‌شناسی هم به استان‌ها واگذار شده است. او درباره آزاد‌سازی برنامه درسی اظهار کرد: باید اختیار بدهیم و البته طرح شعارگونه آزادسازی مفید نیست و باید اول زمینه را فراهم کنیم. کتب درسی جدید چون تفکر و سواد رسانه‌یی متکی به رفتار معلم و دانش‌آموز در کلاس است. ما طرحی در راستای مدرسه محوری در برنامه درسی داشتیم که در شورای عالی معطل مانده است. محمدیان در پایان گفت: کتاب درسی متاثر از کنکور نیست اما اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است. هیولای کنکور خانواده را درگیر خود کرده و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران