4راهکار بودجه‌ای برای توسعه مترو پایتخت

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۸۲

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به 4راهکار شورا برای توسعه مترو گفت: مطالبه اصلی مردم گسترش حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا است که در این راستا باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانیم به مطالبه مردم پاسخ مناسبی دهیم.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است، افزود: برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا هیچ راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.

وی اظهار کرد: باید گستره وسایل حمل و نقل عمومی را به نوعی توزیع کنیم که هر شهروند با طی 500متر به یکی از مدل‌های حمل و نقل دسترسی یابد و بعد از آن است که می‌توان درراستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا سخن گفت و استفاده از خودروی شخصی آن هم به صورت تک‌سرنشین را با ایجاد محدودیت‌هایی کاهش داد.

فراهانی با بیان اینکه ما برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک چاره‌یی جز نگاه ویژه به تکمیل خطوط مترو، اتوبوس و... نداریم، گفت: متاسفانه خطوط 6، 7 و ادامه خط یک در نیمه جنوبی به‌صورت ناقص بهره‌برداری شده و فقط تونل و برخی ایستگاه‌ها، آن هم به‌صورت ناقص مورد بهره‌برداری قرار گرفته و این در حالی است که حالا برای تکمیل خط 6 و 7 به بیش از 5000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و معادل همین رقم نیز برای خرید واگن نیازمندیم.

وی با بیان اینکه باید بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود تا خطوط فعلی مترو تکمیل شود، تصریح کرد: این عدد، رقم بالایی است و برای آن توانستیم از سوی مدیریت شهری پایتخت چند اقدام مهم انجام دهیم که یکی از آنها مصوبه انتشار 4000میلیارد تومان اوراق مشارکت بود.

فراهانی با بیان اینکه اختصاص 2000 میلیارد تومان در بودجه 97 شهرداری برای مترو نیز اقدام دوم برای توسعه مترو است، افزود: همچنین 1000 میلیارد تومان نیز برای نگهداری از مترو، بودجه درنظر گرفته شد. اتفاق مهم دیگر در بودجه 97 این است که براساس تبصره‌ها مقرر شد هر درآمد اضافی که شهرداری از محل‌های مختلف کسب کرد این درآمد صرف توسعه مترو و اتوبوس شود که امیدواریم اتفاقات خوبی برای مترو در سال 97 رخ دهد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که نقشه ۱۴۰۹ شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران و حومه براساس دو سند بالادست «طرح جامع شهر تهران» و «طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران» تصویری متفاوت از خطوط طراحی‌ شده مترو که باید در قالب شبکه مترو شهری تکمیل شود، ارائه می‌کند.

به گفته کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر این نقشه نشان می‌دهد مجموعه شهری تهران شامل پایتخت و شهرهای اقماری بزرگ اطراف تهران به ۱۸ خط ریلی با طول موثر حداقل ۴۳۰کیلومتر نیاز دارد. در این نقشه ۸ خط مترو داخل محدوده شهری تهران (مناطق ۲۲گانه پایتخت) طراحی شده که از آن با عنوان «مترو سنگین شهری» یاد شده است. طول موثر (طول ریل مسافری) این خطوط هشت‌گانه ۲۵۱کیلومتر پیش‌بینی شده است. افزون بر این، 4 خط سریع‌السیر که تهران را به شهرهای اقماری متصل می‌کند نیز در این نقشه پیش‌بینی شده است. طول خطوط ریلی اکسپرس در نقشه ۱۴۰۹ شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران بزرگ، ۱۷۹ کیلومتر است.  در این نقشه همچنین یک خط منوریل که مسیر و طول آن تعیین نشده، وجود دارد و 5 خط قطار سبک شهری (LRT) نیز طراحی شده است که مجموعا ۶۰ کیلومتر طول دارد. اگر خطوط منوریل و LRT را نیز در زمره خطوط ریلی لازم‌الاجرا برای تهران در محاسبات درنظر بگیریم، مجموع طول موثر شبکه ریلی تهران در سال ۱۴۰۹ باید به مرز ۵۰۰کیلومتر برسد؛ به این معنا که مجموعه شهری تهران باید برای پاسخ به تقاضای سفر درون‌شهری تهران و پاسخ به تقاضای سفر درون مجموعه شهری تهران بزرگ (پایتخت و حومه) علاوه بر ۱+۷ خط فعلی، باید ساخت حداقل ۱۰ خط ریلی اعم از سریع‌السیر (اکسپرس)، قطار سبک شهری (LRT) و منوریل را نیز در دستور کار قرار دهد.

 

ارسال نظر