شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 111382 | |

در پی انتشار گزارشی در روزنامه تعادل با عنوان «روایتی تازه از یک استعفا» در روز شنبه 21 آبان که به دلایل استعفای محمود اسلامیان، مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری پرداخته شده بود، این نهاد جوابیه‌یی را برای روزنامه فرستاده است که متن آن بدین شرح است:

 جوابیه صندوق بازنشستگی به گزارش «تعادل»

در پی انتشار گزارشی در روزنامه تعادل با عنوان «روایتی تازه از یک استعفا» در روز شنبه 21 آبان که به دلایل استعفای محمود اسلامیان، مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری پرداخته شده بود، این نهاد جوابیه‌یی را برای روزنامه فرستاده است که متن آن بدین شرح است:

1- در گزارش یاد شده دلایلی مانند فشار مجلس شورای اسلامی به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر استعفای محمود اسلامیان از سمت مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری نقل شده بود. صندوق بازنشستگی کشوری با رد ادعای این روزنامه آن را از اساس خلاف واقعیت می‌داند.

2- در این گزارش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تخلفات بزرگ این صندوق بدون نام آوردن از آنها یاد می‌کند که این موضوع صحیح نیست. صندوق بازنشستگی کشوری از بررسی عملکرد اقتصادی خود در دولت یازدهم استقبال کرده و از شنیدن حقایقی که درباره این صندوق وجود دارد، استقبال می‌کند. افزایش سود سرمایه بازنشستگان از 800 به 2500میلیارد تومان طی 3 سال و بازگرداندن ۲۱۰۰میلیارد تومان اموال از دست رفته با حمایت دستگاه قضایی به صاحبان اصلی آن یعنی بازنشستگان کشوری، افزایش 1400میلیارد تومان به ارزش سهام بورسی صندوق بازنشستگی کشوری از سال 1395 تا مهرماه 1396 بر اثر مراقبت مناسب از ثروت بازنشستگان در صندوق و در شرایط عمدتا نامساعد بازار سرمایه و افزایش اعتبار وام‌های قرض‌الحسنه از ۸۰میلیارد تومان به ۱۲۰۰میلیارد تومان، تنها بخش کوچکی از خدمات ارائه شده به بازنشستگان در سه سال اخیر است.

3- درباره پتروشیمی مسجدسلیمان نیز که در گزارش روزنامه تعادل به آن پرداخته شده است، باید گفت که اطلاعات نادرستی از خرید این پتروشیمی در مصاحبه با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منتشر شده بود. در این باره لازم به توضیح است که قیمت کارشناسی 100درصد سهام پتروشیمی مسجد سلیمان 88/711میلیارد تومان بود که با کارشناسی و استعلام قیمت روز این پتروشیمی از دو منبع مختلف بورسی و بانکی و تایید ضمنی قیمت کارشناسی، قیمت معاملاتی 100درصد سهام فوق مبلغ 695میلیارد تومان منظور شد. قیمت انجام معامله از استعلام‌های اخذ شده و مبنای کارشناسی رسمی دادگستری نیز کمتر بود و برای خرید 51 درصد از سهام پتروشیمی مسجد سلیمان توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق، 4/354 میلیارد تومان پرداخت شد.

4- در اینجا لازم است به برخی مزایای پتروشیمی مسجد سلیمان نیز اشاره شود:

یکی از مهم‌ترین مزایای این پتروشیمی اخذ درخواست خرید پروژه پترو پالایش زیرمجموعه شرکت به ارزش 600 میلیارد تومان از شرکت ووهان چین بود که در نتیجه قیمت سهام شرکت بسیار بالاتر از زمان خرید ارزیابی می‬شود. همچنین حدود 400هکتار زمین که در قطعات مختلف از زارعین منطقه به قیمت کارشناسی روز خریداری شده بود از دیگر مزایای خرید این شرکت به شمار می‬رود. علاوه بر این کسب موافقت اصولی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، انعقاد قرارداد تامین روزانه 2/2 میلیون مترمکعب گاز متان به عنوان خوراک و سوخت کارخانه، مجوز محیط زیست، مجوز تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به صنعتی، مجوز برداشت آب از رودخانه کارون به میزان 10میلیون مترمکعب در سال، قرارداد EPC با یکی از معتبرترین شرکت‌های خارجی در ساخت کارخانجات پتروشیمی، افزایش L. C به میزان 805میلیون یوآن (حدود 160میلیون دلار) جهت انجام امور NON-EPC، پیشرفت پروژه بیش از 50درصد در حال حاضر و فاینانس به میزان 4میلیارد یوآن چین را می‌توان از دیگر مزایای خرید شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان دانست.

از سوی دیگر باید یادآوری شود که در حال حاضر شرکت‬های بزرگ جهان به عنوان مشتریان این پتروشیمی در صف انتظار هستند تا بتوانند این شرکت را خریداری کرده و از آن بهره‬برداری کنند.

 5- رییس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نه در این مصاحبه، بلکه متاسفانه در مناسبت‌های دیگر نیز نمایندگان مردم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به لابی‌گری و کتمان حقیقت متهم کرده است که این موضوع قرین به واقع نیست.

 استفاده از تسهیلات بانکی محور طرح پیشگام است

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از بررسی لوایح تامین مالی توسعه‌گران و استفاده از یارانه‌های دولتی طرح پیشگام از سوی هیات دولت خبر داد و گفت: در این طرح اعتبارات مستقیم دولتی مهم نبوده و منابع بانکی و تسهیلات هستند که نقش چشمگیری را ایفا می‌کنند در حقیقت مجوزهایی که باید جهت حمایت از توسعه‌گر به بانک‌ها داده شود و استفاده از تسهیلات نظام بانکی محوریت اساسی طرح پیشگام به شمار می‌رود.

هوشنگ عشایری در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر بنا به درخواست اعضای هیات دولت به دنبال ارائه جزئیات بیشتری از بخش مالی طرح هستیم و باید اعداد و ارقام دقیق‌تری را اعلام کنیم. او ادامه داد: این طرح برای ایجاد تحول در نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری مطرح شده که در حال حاضر در قالب ۲ لایحه در اختیار دولت قرار گرفته است.

عشایری در ادامه لایحه تامین مالی توسعه‌گران را بخش اول طرح اعلام کرده و افزود: این لایحه هم‌اکنون تا مرحله کمیسیون فنی بانک مرکزی پیش رفته و در حال اخذ مصوبه شورای عالی پول و اعتبار است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این باره ادامه داد: بخش دوم طرح مذکور پیرامون بحث استفاده از یارانه دولت و همچنین مجوزهایی که باید دولت تا حد امکان برای طرح ایجاد تحول صادر کند، بوده که آن هم در حال بررسی و تصمیم‌گیری است.

گفتنی است، مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شده است، به‌طوری‌ که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌یی» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران