نمی‌توان به راحتی از مشکل آلودگی هوا عبور کرد

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۲۲
نمی‌توان به راحتی از مشکل آلودگی هوا عبور کرد

گروه راه و شهرسازی

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران قبل از جلسه شورا که با حضور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، در مصاحبه‌یی عنوان کرده بود که شهرداری با توجه به شرایطی که دارد احتمالاً در سال جاری نمی‌تواند اقدام خاصی را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد چرا که منابع کافی را ندارد و برای شهرداری آنقدر بدهی و تعهدات به جای گذاشته‌اند که دولت باید در این زمینه به کمک شهرداری تهران بیاید و تسهیلاتی را فراهم کند.

وی همچنین درباره قرارداد ایران با ژاپن در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: قرار شده براساس این قرارداد کشور ژاپن امکانات و تجهیزاتی را برای بررسی آلودگی هوای شهر تهران فراهم کند و مطالعات خود را در این خصوص ارائه دهد و منابع آلاینده شهر تهران مشخص شود و با این اقدام در راستای حذف منابع آلاینده در شهر تهران اقدام شود.

 در همین‌حال زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر در گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به اینکه بنا به گفته نوری امسال نباید منتظر اقدامی از سوی شهرداری برای کاهش و مبارزه با آلودگی هوا باشیم، ‌عنوان کرد: اطلاعی ندارم که منظور خانم نوری چه بوده است اما براساس قانون هوای پاک یکسری وظایف بر عهده شهرداری است. همچنین وظایف باقی دستگاه‌ها نیز مشخص شده و هر کدام باید قانون را رعایت کرده و به انجام این وظایف گردن نهند.

نژادبهرام با بیان اینکه بحث کمبود بودجه یک بحث جدی است که همواره وجودداشته است؛ ‌تصریح کرد: کمبود منابع مالی اتفاق جدیدی نیست اما باید دید ضرورت‌ها مارا به چه سمتی سوق می‌دهد. در شرایط کنونی آلودگی هوا مساله بسیار جدی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. بنابراین هم شهرداری و هم باقی نهادها باید برای رفع این معضل برنامه‌ریزی کرده و همکاری مستمر داشته باشند.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به پدیده وارونگی هوا در فصل سرما اظهار کرد: به دلیل تغییرات جوی در آینده نزدیک با پدیده وارونگی هوا رو‌به‌رو خواهیم بود و باید خود را برای این شرایط آماده کنیم تا آسیب‌های کمتری متوجه شهروندان شود. وی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر برنامه‌یی برای ورود به این موضوع دارد یا خیر عنوان کرد: فعالیت شورا جنبه تقنینی و نظارتی دارد. شورا در صورتی وارد این موضوع می‌شود که نهاد مجری برای آن برنامه‌یی نداشته باشد. اما شورا شهرداری را مکلف کرده است تا نسبت به این موضوع رویکرد جدی‌تری داشته باشد. من در صحن شورا از آقای کلانتری خواستم و به او گفتم که ما منتظر برنامه‌یی خاص از سوی سازمان شما برای حل معضل آلودگی هوا هستیم. زیرا آنچه در صحن شورا مطرح شد برنامه‌یی نبود که بتوان با آن به نگرانی شهروندان پاسخ داد. این حق شهروندان است که بابت سلامتی خود نگران باشند.

نژاد بهرام تاکید کرد: سازمان محیط زیست باید برنامه‌یی را به شورا ارائه کند تا بدانیم در کوتاه‌مدت و میان مدت قرار است چه اقدام‌هایی جهت بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران انجام شود. خانم آروین نیزدر نطق پیش از دستور خود نسبت به این موضوع تاکید کردند.

وی ادامه داد: مسائلی که آقای کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برشمردند درست است اما موضوع این است که اکنون چه باید کرد؟ما در این دو ماه پاییزی و قبل از شروع زمستان منتظر طرح برنامه از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست خواهیم بود. نژادبهرام با تاکید بر اینکه رسیدگی به آلودگی هوای تهران از طریق شورا پیگیری می‌شود، ‌اظهار کرد: یک سوی این ماجرا خود مردم و شهروندان هستند. بسیاری اوقات رفتارهای مدنی ما می‌تواند تاثیرگذار باشد و مسوولان را برای اجرای یک طرح یا قانون تحت فشار قرار داده و آنها را به این سمت هدایت کنیم. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عدم استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف بنزین از مواردی است که شهروندان باید موردتوجه قرار دهند. به گفته کارشناسان 80 درصد آلایندگی‌ها مربوط به خودروهای بنزینی است و رعایت شهروندان می‌تواند نقش مهمی در کاهش این نوع از آلودگی‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی و ریلی در اولویت شورای شهر و شهرداری قرار دارد، تصریح کرد: شهردار تهران نسبت به این موضوع حساسیت ویژه دارند و شورا نیز هر کجا که لازم باشد به خصوص در تخصیص اعتبارات و بودجه شهرداری را همراهی می‌کند تا حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

 

ارسال نظر