شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 110103 | |

وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای کمیته فرهنگی شورای توسعه وامنیت پایدار از فعالیت بیش از 10هزار مدرسه با جمعیت زیر 10نفر در استان‌های محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبرداد.

وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای کمیته فرهنگی شورای توسعه وامنیت پایدار از فعالیت بیش از 10هزار مدرسه با جمعیت زیر 10نفر در استان‌های محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبرداد.

سیدمحمدبطحایی با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای هم‌اندیش درخصوص توسعه دانست پایدار در مناطق مرزی گفت: همجواری نیمی از استان‌ها با کشورهای همسایه فرصت و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.

وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگ‌های مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته تا بتوانیم به رفع مشکلات فرهنگی و پرورشی و آموزشی دراین مناطق بپردازیم.

وی ادامه داد: نبود یک استراتژی مشترک در استان‌های مرزی و تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش و پرورش و توانمند‌سازی دانش‌آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است، باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد. عضوکابینه تدبیر و امید تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مرزی ازجمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری می‌شود تاکنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد. وی از ایجاد بیش از 10هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبرداد و خاطرنشان کرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه و تشکیل مجتمع‌های آموزشی درمناطق محروم و پراکنده ازجمله خدمات نظام جمهور اسلامی در استان‌های مرزی است. بطحایی گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان با چالش‌های جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم، اعتیاد- دسترسی آسان به مواد مخدر- قاچاق کالا و شغل‌های کاذب، حضور افراد بی‌هویت در مرزها، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کم رنگ روحانیت در مناطق مرزی، و دسترسی دانش‌آموزان مرزی به شبکه‌های تلویزیون کشورهای همسایه ازجمله چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: نبود فضاهای آموزشی مناسب در مناطق محروم مرزی به ویژه برای دختران باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.

وزیرآموزش و پرورش توسعه مراکز شبانه‌روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: با وجود آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانواده‌ها است تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در 9 مناطق محروم مرزی ایجاد مراکز شبانه‌روزی است که البته برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و محلی، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری می‌کنند، توسعه اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها و امکان ورزشی و ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در مناطق اهل تسنن ازجمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی علمیاتی شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران