شماره امروز: ۵۴۷

| | |

درپی اعلام اتاق بازرگانی ایران مبنی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ ماهه امسال،

درپی اعلام اتاق بازرگانی ایران مبنی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ ماهه امسال، یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تغییر مدام قوانین صادرات یکی از علل این امر است و برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، پیش از هر چیز کشور به ثبات قوانین و برنامه‌ها نیاز دارد. مهدی معصومی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اساسا فرایند صادرات، فرایندی طولانی مدت و گسترده است. به این معنی که از زمان آغاز بازاریابی و مذاکرات تا زمان نهایی شدن قرارداد و ارسال کالا، به حداقل چند ماه زمان نیاز است. در این فرایند صادرکننده باید ابتدا بازار هدف خود را پیدا کند، با شرکت یا شرکت‌هایی که در این بازار امکان معامله دارند، ارتباط برقرار کند و سپس کالای خود را به آنها بفروشد. به گفته او، آنچه این فرایند را با قدرت بیشتری به جلو می‌برد، ثبات در قوانین و اطمینان خاطر صادرکننده از شرایط داخلی کشور است تا بتواند با یک برنامه‌ریزی چند ماهه کالای خود را به مصرف‌کننده برساند و در گام‌های بعدی برای ادامه صادرات برنامه‌ریزی کند. او با بیان اینکه تغییرات مدام قوانین صادراتی می‌تواند به قیمت از دست رفتن بازارها تمام شود، گفت: در اینکه تامین بازار داخلی و برطرف کردن نیازهای مردم باید در اولویت باشد، تردیدی نیست اما به جای اقدامات کوتاه‌مدت، باید در این زمینه برنامه‌ریزی بلندمدت داشت. معصومی اصفهانی ادامه داد: دولت و سایر دستگاه‌های سیاست‌گذار باید محاسبه کنند که میزان نیاز به یک محصول در بازار داخلی چه میزان است و ظرفیت تولید کشور در همان حوزه چقدر است. پس از انجام این بررسی‌ها، اعلام کنند که برای مثال صادرات یک محصول ممنوع یا مجاز یا به شرط‌هایی ممکن خواهد بود. او خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها بلندمدت باشد، هم تولیدکننده تکلیف خود با بازارهای هدف را می‌داند و متضرر نمی‌شود و هم بازارهای صادراتی ایران از دست نمی‌روند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران