شماره امروز: ۵۴۷

معاون بازرسی سازمان حمایت تشریح کرد

| کدخبر: 150075 | |

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اولویت‌بندی بازرسی کالاهای اساسی در بازار خبر داد و گفت:

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اولویت‌بندی بازرسی کالاهای اساسی در بازار خبر داد و گفت: هر هفته ۵ قلم کالا در کل کشور به صورت هماهنگ رصد می‌شوند و همه کالاها باید برچسب قیمت داشته باشند. به گزارش شاتا، شهرام میرآخورلو به برنامه‌ریزی دولت برای نظارت بر بازار کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: مردم به زودی تغییرات قیمتی در بازار را مشاهده خواهند کرد. با تصمیم دولت، هر هفته ۵ قلم کالای اساسی اولویت‌دار از سوی وزارت صمت تعیین و در سراسر کشور بازار این اقلام با دقت رصد می‌شود. او افزود: یکی از وظایفی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر عهده دارد، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که یکی از مولفه‌های آن آگاهی و اطلاع از مشخصات کالا است به نحوی که درج قیمت واقعی بر روی کالا یا خدمت باید صورت گیرد. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه عرضه هیچ کالایی بدون برچسب قیمت از این پس در بازار پذیرفته نخواهد شد، افزود: تمامی کالاهایی که در سطح عرضه وجود دارند باید برچسب قیمت داشته باشند و اگر این کار انجام نشود، شائبه گران فروشی و سایر تخلفات در واحد صنفی و فروشگاه‌ها ایجاد می‌شود و با این موارد به‌شدت برخورد خواهد شد. به گفته او، برخی واحدهای صنفی طی هفته‌های گذشته با ظاهرسازی، وانمود می‌کنند که در حال ارایه تخفیف‌های ویژه بر روی برخی کالاها هستند؛ اما در حقیقت موجبات ضرر و زیان مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند؛ نرخ سود واحدهای تولیدی و حاشیه سود عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها بسته به نوع کالا و خدمت کاملاً مشخص است و ضوابط مرتبط با خود را دارد. بنابراین اینکه برخی کالاها از سوی فروشگاه‌ها یا واحدهای صنفی با تخفیف‌های غیرواقعی و صوری عرضه شده و در نهایت قیمتی که کالا به مصرف‌کننده اعطا می‌شود همان نرخ واقعی بر اساس قیمت تمام شده و حاشیه سود منطقی است؛ بنابراین ظاهرسازی و وانمود کردن به ارایه تخفیف، یک تخلف است و به‌شدت با آن برخورد می‌شود. میرآخورلو گفت: پیش فروش و فروش‌های اقساطی نیز ضوابط خاص خود را دارند و واحدهای صنفی نمی‌توانند هر رفتاری را در زمینه اعلام قیمت داشته باشند. این در شرایطی است که برخی کالاها رقابتی بوده و قیمت آنها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اما به هر حال رقابت باید در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد نه در جهت افزایش قیمت که منجر به سود بیشتر تولیدکننده می‌شود؛ ضمن اینکه هر حراجی که رخ می‌دهد، باید با مجوز مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت شکل گیرد. او ادامه داد: بر اساس تصمیم رییس‌جمهور، وزارت صمت با ساختار جدیدی با قدرت وارد حوزه تنظیم بازار شده و از این پس بازار را زیر ذره بین خود قرار خواهد داد به شکلی که مردم آثار ملموس آن را به زودی احساس خواهند کرد. به عرضه‌کنندگان کالا نیز هشدار می‌دهیم تا حتماً قیمت کالا را بر روی آن درج کنند چرا که عدم درج قیمت به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت مرغ نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲۹۰۰ تومان در سراسر کشور است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ با قیمت بالاتر از ۱۲۹۰۰ تومان را ندارد و بر همین اساس نظارت بر بازار با جدیت صورت خواهد گرفت و از طریق سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها موضوع پیگیری می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران