قاچاق بدون محدودیت ماینر بیت‌کوین به ایران!

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۷۱

نایب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با وجود تمام محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به وجود آورده، همچنان قاچاق‌کنندگان دستگاه‌های استخراج ارزهای رمزگذاری شده به راحتی اقدامات خود را پیگیری می‌کنند.

مهدی علیپور در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در طول ماه‌های گذشته تحریم‌های امریکا به جایی رسیده که یک تاجر ایرانی حتی برای وارد کردن کالایی که مستقیماً شامل تحریم‌ها نمی‌شود نیز، مجبور به دادن هزینه‌های گزاف و پیگیری‌های طولانی مدت شده است، اما به نظر می‌رسد، این روال درباره وارد کردن دستگاه‌های ماینر بیت‌کوین (استخراج‌کننده ارزهای رمزگذاری شده) وجود ندارد.

به گفته او، در شرایطی که در بنادر ایران برای وارد شدن کالاها باید تلاش زیادی برای نقل و انتقال پول و سپس رسیدن کالا به کشور انجام شود، اما متأسفانه مشاهدات نشان می‌دهد، به راحتی کشتی‌های حامل این دستگاه‌ها در بنادر کشورهای منطقه پهلوگیری می‌کنند و سپس از طریق لنج به شکل قاچاق وارد ایران می‌شوند. علیپور افزود: روال کار قاچاق این کالاها به ایران به راحتی انجام می‌شود و شما می‌توانید در تمامی شهرهای کشور همچون تهران، اصفهان، شیراز و… با اعلام سفارش خود با کمترین هزینه ممکن این دستگاه‌ها را تحویل بگیرید. دستگاه‌هایی که با توجه به مصرف بالای برقشان می‌توانند صدمات جدی به اقتصاد ایران وارد کنند.

علیپور با بیان اینکه صاحبان دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین به دنبال ارزان‌ترین نرخ برق مصرفی هستند، توضیح داد: برای استخراج هر بیت‌کوین، دستگاه برقی معادل ۲۴ واحد مسکونی مصرف می‌کند. از این رو، برای فعال کردن این دستگاه‌ها در حوزه‌های صنعتی محدودیت‌هایی وجود دارد.

او افزود: در کنار آن با توجه به اینکه این دستگاه‌ها باید به شکل شبانه‌روز کار کنند، امکان آنکه در کارخانه‌ها از آنها استفاده شود، وجود ندارد. اما سردخانه‌های کشاورزی با توجه به خاصیت اصلی‌شان یک میزان برق را به شکل ۲۴ ساعته مصرف می‌کنند و این مساله باعث شده این سردخانه‌ها به محیطی مناسب برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شوند.

به گفته علیپور، این روال تا حدی پیش رفته که تعدادی از کشاورزان برای پیدا کردن سردخانه برای حفظ محصولاتشان با مشکل مواجه شده‌اند و در مناطق مختلف کشور تعدادی از این سردخانه‌ها در اختیار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است.

او با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت، روال فعلی ادامه پیدا کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه خرید و فروش این نوع ارزها در ایران ممنوع است، یعنی پس از فرآیند استخراج بین‌کوین بخش زیادی از این ارزها مستقیما به خارج از کشور منتقل می‌شود و سرمایه ملی چه از طریق تومان، چه از طریق ارز و چه از طریق یارانه انرژی به سودی تبدیل می‌شود که امکان استفاده از آن در ایران فراهم نیست. وی افزود: اگر بنا است صاحبان این دستگاه‌ها به کار خود ادامه دهند، باید از یک سو تکلیف قانون با آنها روشن شود و از سوی دیگر نرخ برقی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، نرخ صادراتی باشد تا لااقل برای این سود شخصی از یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند، سوءاستفاده نشود.

 

ارسال نظر